Vem vill köpa hyllvärmarna på Myrorna?

En butik som ser ut som Billiga Nisse men prissätter som NK.
 
Det är vad Myrorna har blivit. Låg kvalitet, höga priser, röriga hyllor, trasiga varor och otrevlig personal. Jag vet inte vad som är värst. Men jag vet att jag tycker att deras förhållningssätt är fel. Väldigt fel.
 
Det är väl en sak att sätta högre priser på fina föremål i gott skick. Då kan jag tänka mig att betala ett lite högre pris. De inser inte att ett skadat keramikfat förlorar ungefär 80% av sitt värde, för att inte tala om naggat glas, som blir nästintill värdelöst när det är naggat (om det inte är från 1700-talet).
 
De som prissätter på Myrorna har ingen känsla för trender utan går helt på vilken stämpel eller etikett som finns på föremålet. Det verkar inte som om de ens kollar skicket på föremålet. Jag har många gånger sett vanliga, naggade, krackelerade servisdelar med obegripligt höga priser. Assietter för 50-lappen som är skadade när de hela assietterna i traven bredvid kostar 60 kronor styck.
 
På Myrorna i Västerås har de börjat märka de skadade föremålen med "defekt", sedan jag flera gånger påpekat att föremål inte håller måttet. Ett steg i rätt riktning.
 
Botten nåddes för några veckor sedan när jag hittade en skål av Hjördis Oldfors för Upsala-Ekeby. En genomgående spricka, ända från kanten, nästan in till mitten av skålen.
 
Sprickan var mycket svår att se och ingen "defekt-märkning" på prislappen. Jag tänkte köpa skålen, men som tur är så såg jag sprickan i tid. Gick istället fram till personalen för att påpeka att skålen var trasig. Följande samtal utspelade sig:
 
Jag: Har ni sett att den här skålen är sprucken.
Kassörskan: Ja, det är klart vi har. De sätter priserna utifrån skicket. (läs: är du så korkad att du inte fattar det?)
Jag: Jaha, men då kanske ni skulle skriva "defekt" på den eftersom det är så svårt att se sprickan.
Kassörskan: Det är inte vi som sätter priserna. De görs centralt.
Jag: Eftersom skålen har en spricka har den nästan inget värde.
Kassörskan: Ja, det kan inte jag göra något åt. Priset sätts efter skick.
Jag: Ni kanske kan föra min åsikt vidare till de som prissätter då?
 
Kassörskan rycker åt sig skålen och muttrar. Jag lämnar butiken. De 75 kronorna de ville ha för den skadade skålen får de lura någon annan på! De verkar ta kritiken som en personlig förolämpning och går in i försvarsställning.
 
Och det är inte första gången det händer. Jag har flera gånger anmärkt på deras prissättning på glas från IKEA som de prissatt som om de kom från Kosta Boda. Varenda gång man påpekar det så säger de samma sak. "Skyll inte på oss, vi prismärker inte".
 
Lätt irriterad blev jag den gången jag hittade en väggplatta jag ville ha. Köpte den och när jag väl var hemma och packade upp byttes min glädje mot irritation. Med hjälp av prislappen hade de dolt ett stort nagg. Det kan ha varit ett sammanträffande. Men väggplattan var i prima skick, utom just under prislappen. Åter samma sak när jag påpekade detta för kassörskan. "Vi prissätter inte, de har nog inte sett naggen".
 
Här kommer ytterligare några exempel:
En Trio av Hjördis Oldfors, Upsala Ekeby. Stor lagning. 175 kronor. På nätauktion kan du köpa en felfri för samma pris.
 
En lagad kruka från Hackefors, stora sprickor och stora, limmade skärvor. 55 kronor. Jag tror inte ens det går att sälja en hel kruka från Hackefors i den här stilen för 50 kronor...
 
Dessa efterrättsskålar har stått på hyllan i över ett halvår. Från början kostade de 10 kronor styck. Jag stod och höll i dem, men eftersom det bara fanns tre stycken och jag dyrt och heligt lovat att inte köpa udda skålar ställde jag tillbaka dem på hyllan. Nästa gång jag kom in i butiken så stod det plötsligt 35 kronor på prislappen, men den gamla prismärkningen kvar under.
 
"Vi prissätter inte själva"
Dessa gick ju säkerligen tillbaka till "centralt" för att få en ny prislapp. Skulle inte tro det.
När jag åter besökte Myrorna för ett tag sedan kostade de 15 kronor styck...
 
Vem vill köpa Myrornas hyllvärmare? Inte jag i alla fall.
 
Varorna som stått i ett halvår utan köpare. Även om de sänker priserna blir jag avskräckt. Inte kostigt att cirkulationen på varor är så låg... Bättre begagnat. Ja, eftersom prylarna får stå oanvända så länge på hyllan så...
 
Snyggt skött Myrorna! Dags att skicka personalen på charmkurs.
 
Men det värsta är nog att man blir avsnäst så fort man försöker prata med personalen. Om de nu inte själva ansvarar för prismärkningen så har de väl ett ansvar att vidarebefordra de synpunkter som kommer in från kunderna. De första som händer när man påpekar att något är fel är att de skyller ifrån sig som en femåring. Vilken annan butikskedja skulle personalen säga: "Det var inte vi, allt bestäms centralt".
 
I Västerås blir man mer eller mindre utkastad femton minuter innan stängningsdags: "VI STÄNGER OM 15 MINUTER!" gastas det så att trumhinnorna närstan spricker. På de andra loppisarna i stan går personalen runt i butiken och säger till alla kunder att det är dags att avrunda köpen och gå mot kassan. Personligt och trevligt.
 
Sluta gå dit då, kanske ni tänker. Det skulle jag kunna göra. Men. Då kan det ju inte bli någon ändring. Så enträget fortsätter jag att påpeka. Kanske en dag...
 
Så länge får hyllvärmarna stå kvar på hyllan.


Kommentarer
Postat av: form55

Det verkar vara så genomgående på alla Myrorna. Jag har hört liknande saker från andra ställen, och här i Göteborg är det också svindyrt, även på skadade prylar. Ser man inte skadan så får man ingen identikation om det på priset, och besvikelsen blir nog stor när man till slut upptäcker detta. Men att dölja småfel med prislappen har jag råkat ut för på andra ställen också. Riktigt fult gjort!

Svar: Jo, det är väl inte bara myrorna som gör fel. Men att göra felgörandet till en konst har det lyckats med. Jag besöker ibland Myrorna när jag är på andra ställen, Örebro och Eskilstuna har skapliga priser och trevlig personal. Det är nästan den otrevliga personalen som stör mig mest (alla är inte otrevliga...)
På röda korset har jag exempelvis varit med om att en stickad tröja, något som jag kallar för kofta, plötsligt skulle kosta som en jacka, eftersom det var så tjockt garn i koftan.

Läkarmissionen här i Västerås har höga priser på det som är skadat, men där är de i alla fall väldigt duktiga på att skriva att varan är "defekt" eller "något defekt".
Anna Sandberg

2012-07-10 @ 08:06:20
URL: http://jjform55.blogspot.com
Postat av: IA

Hej
Besöker själv Myrorna i Västerås väldigt ofta -jobbar nere på stan så det kan ibland bli varje dag. Håller med dig om prismärkningen men det verkar ju vara ett så kallat rikstäckande fenomen.

Fast det värsta är det snorkiga och otrevliga bemötandet på Myrorna i Västerås - några är lite trevligare. Men just detta att bemöta med det klassiska "kunden har alltid rätt" tycks de alldelese ha gått dem förbi. Nu behöver vi ju inte alltid ha rätt ;-) men det är så de skall uppträda.

Högfärdiga och dryga skulle jag vilja säga att några av personalen är!

Mvh IA

Svar: Inger, jag kan inte annat än att hålla med. Tycker också det värsta är att de svarar en som om man vore dum i huvudet. Nu är inte alla lika illa. Det finns ett par yngre tjejer som är trevliga.
Jag kan acceptera deras prissättning till viss del. Men när deras priser är högre än på tradera och i antikaffärerna så går det för långt. De har inte heller någon allmänkunskap om svängningar i trender och de kan väldigt lite om glas, keramik och porslin. De kan för lite för att sätta de priserna.
Anna Sandberg

2012-07-10 @ 09:06:08
Postat av: Lilladockan

Jag kan ärligt säga att jag har slutat att gå på Myrornas just på grund av deras hemska prissättning. Slutar aldrig att förvånas när jag tittar på deras prislappar. Här i Gbg har jag faktiskt aldrig köpt något på Myrorna - tycker att utbudet är trist och oförändrat (hyllvärmare, svar ja) och de gångerna jag har sett något som jag gillat så har jag hejdat mig från köp så snart jag studerat prislappen. Jag är inte snål, men när jag vet att jag kan hitta samma pryl till en fjärdedel av priset på ett annat ställe så väljer jag faktiskt att vänta. Förr eller senare så dyker det som man vill ha upp till ett mer behagligt pris.

Jag är av den sorten som fortfarande tycker att second hand ska uppmuntra folk till att köpa begagnat istället för ny- och massproducerat. Men när folks avlagda IKEA-prylar kostar lika mycket som nya (eller mer) så förstår jag att många istället faktiskt väljer att köpa det nya. Vill man få någon intresserad av loppis så är det verkligen inte till Myrorna som man ska skicka dem.

Besvikelsen när man kommer hem och inser att något är defekt är, ta mig fan, enorm. Tycker att du gör helt rätt som påpekar vad du tycker och försöker få dem att bättra sig!

Svar: Ja, fy, packa upp och se att grejerna är trasiga. Det får mig nästan att börja gråta! Sedan kommer ilska istället.
Det är ju tråkigt att folk slutar gå på loppis på grund av tveksam prissättning och otrevlig personal. Speciellt eftersom slit och släng-kulturen växer och pengarna från många loppisar går till välgörenhet.
Anna Sandberg

2012-07-10 @ 10:07:19
URL: http://denlilladockan.blogg.se
Postat av: Erika

Hej!

Har du pratat med butikschefen, eller ännu hellre ringt deras huvudkontor? Jag fick väldigt otrvligt bemötande upprepade gånger på Stadsmissionen i Stockholm och ringde upp, superirriterad. Mitt intryck var att de verkligen uppskattade informationen och nästa gång var tonen helt annorlunda (kan dock ha varit ett sammanträffande, men i alla fall :)) Jag håller med dig ang påståendet "gå inte dit då" - det är trist om folk väljer bort second hand-butiker pga dålig kundservice.

Tack för en bra blogg!

PS. Myrorna i Ropsten är en höjdare, åk dit om du är i krokarna. Ändstation i t-banan men helt klart värt resan! Där köpte jag en naggad/lagad Domino-vas från Rörstrand men den kostade 45 kr tror jag.

Svar: Nej, ännu har jag inte pratat med butikschefen (jag är rädd att det är, just den där otrevliga kvinnan...) Men jag ska nog skicka en länk till mitt inlägg till huvudkontoret.
Stadsmissionen här i Västerås har två butiker och där har jag nästan alltid blivit väl bemött, så allt beror nog på tillfälligheter och olika butiker.

Ska definitivt testa Myrorna i Ropsten nästa gång jag är i storstan.
Anna Sandberg

2012-07-10 @ 10:20:04
Postat av: Kix

Ja, du...
Jag håller med dig!
Enda gången jag går in där är när jag ska titta efter nån bok.

Svar: Vad bra att det inte bara är jag som har samma intryck av Myrorna i Västerås. Jag är kanske obstinat men jag är inte helt ensam. :)
Anna Sandberg

2012-07-10 @ 11:28:23
Postat av: Lybtar

Helt enig med dig och med alla andra som kommenterat. Vi har helt slutat att handla där och det är trist för det är ju för en bra sak. Jag har svårt att förstå varför de inte hellre vill se att deras varor omvandlas till pengar och sätter bättre priser. Håller fullständigt med att de saker som är hela och fina skall kosta lite mer men ett naggat dricksglas borde inte ens stå på hyllan till försäljning. Man kan ju faktiskt göra sig illa.

Svar: Det är verkligen synd att folk ratar Myrorna på grund av att de har höga priser och snobbig personal. I Västerås finns det en loppis som drivs som daglig verksamhet för personer med olika typer av funktionsnedsättning. De kör stenhårt med att sälja, sälja, sälja. Målet är att varorna ska stå max en vecka på hyllorna och därför sätter de låga priser. Jag kommenterade det någon gång, att jag tycker att de nästan är för billiga ibland. De svarade att det var bra, att det var precis så det var tänkt. Så trycker jag en loppis ska drivas.
Anna Sandberg

2012-07-10 @ 18:10:55
URL: http://porslinochnostalgi.blogspot.com
Postat av: Linda

Sitter och nickar instämmande för mig själv när jag läser ditt inlägg. Att priserna är helt off på Myrorna verkar gälla över hela landet (mycket prissätts visst här i Stockholm så det är väl därför) men den snorkiga personalen hade jag hoppats var lokal. Skrattar extra gott åt det du skriver om stängningen, på Myrorna på Adolf Fredriks kyrkogata här finns en riktig liten gestapo som gärna går och gastar om att det är dags att bege sig. Han drar det till och med så långt som att släcka belysningen när det är 10 min kvar till stängning. Mycket bra kundvård tycker jag. ;)

Svar: Ja, de stackarna som jobbar på myrorna har det inte lätt. Måste ha öppet ända till klockan 18! En vardag. Inte så konstigt att de blir helt utslitna och bittra över tillvaron...
Haha... ja, att de TÄNDER lamporna för att man ska gå hem har man ju varit med om men att det släcker... ;)

Skämt och sido, Läkarmissionen släcker också lamporna, men då när klockan är "stängningstid" och efter att de har sagt till alla som befinner sig i just det rummet att det är tid att stänga...
Anna Sandberg

2012-07-13 @ 23:53:25
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Linnea

Har upplevt samma i Borås, snorkig personal och löjliga priser på trasiga, smutsiga, naggade, fläckiga prylar och plagg. Samma saker kvar varenda vecka till höga priser så går sällan dit längre. Irriterar mig på hur mycket de sparar "till skyltning" också,

Svar: Tråkigt, det är det enda jag kan säga. Här i Västerås har de dock bättrat sig lite sedan jag skrev inlägget om dem. Det kan vara så att de sett vad jag skrivit och faktiskt tagit åt sig av kritiken. Det hoppas jag i alla fall!
Anna Sandberg

2014-04-02 @ 10:08:48
Postat av: Helga von Pitbull

Jag fyndar gärna på loppisar, men på Myrorna sätter jag inte min fot.
Människorna på Myrorna är inte personal. Myrorna är en av de största Fas 3 anordnarna i Sverige där arbetslösa får "jobba" (även kvällar och helger) utan att få lön - de får behålla sitt aktivitetsstöd/försörjningsstöd medan Myrorna får 5.000:-/mån. för varje arbetslös de tar in. De får många miljoner varje år bara i anordnarbidrag.

Att det blivit så dyrt på Myrorna + andra större second hand kedjor är för att de kan låta x antal arbetslösa kolla upp priser dagarna i ända. Detta sker också på de kommunala loppisarna som drivs som ett arbetsmarknadsjippo. De mindre loppisarna och/eller de som drivs av människor som arbetar ideellt av fri vilja har mkt lägre priser.

2014-05-10 @ 22:05:49
URL: http://helgavonpitbull.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0