Corso

Kort och gott. Här har Ingrid Atterberg träffat mitt i prick! En magisk serie från Upsala-Ekeby - Corso. Min självklara favorit och samlingen den, har växt på ganska kort tid. Nu fattas endast tre eller fyra delar.

Grafiska mönster är min melodi!


Åter går mina referenser till Grödinge Antik och Design och enligt dem finns det 10+1 delar i serien. Jag får dock inte ihop det helt, det har nog smygit sig in något litet fel i deras lista.

Serien består av fat, askfat, cigarettbägare och vaser. Såhär långt har jag kommit med min samling:


Några dubbletter som synes. Trots det har jag svårt att göra mig av med delar.


I serien finns ett antal vaser, jag har tre i min samling.


2152
Corso, vas
20,5 x 11 cm
1954-60


2148
Corso, vas
19,5 x 5 cm
1954-61


2151
Corso, vas
12,5 x 6,5 cm
1954-60

Faten. Börjar med de minsta.

Dessa är som synes reklamfat. Något varierad märkning beroende på vem som är beställaren. Här börjar frågetecknen hopa sig. Hittar inget askfat i listan vars beskrivning passar in på detta lilla fat.


Detta fat är lite enklare att hitta motsvarighet till i listan:
2144
Corso, askfat
2,5 x 11,5 cm
1954-63


Dubbelt så bra är det med mina två stora fat.
2146 Corso, fat 3 x 27,5 cm 1954-60

Så, bägaren till sist. Den enda bägaren som plötsligt blev två olika modeller.
Den klassiska med Corso-mönster samt en med ett mönster som jag antar oh har hört sägas är ett reklammotiv även det. Men jag står rådvill. Är det månne någon som vet? Inget nummer har den heller...


2145
Corso, cigarettbägare
5,5 x 6 cm
1954-63

Över till frågetecknen igen:



De föremål som finns över i listan är som följer:

2147       Corso, vas        4 x 38 cm       1954-60 (detta kan inte stämma utan måste vara ett fat)
2149       Corso, vas        24,5 x 7 cm    1954-61
2150       Corso, vas        31 x 8 cm       1954-60
2153       Corso, vas        34 x 14 cm     1954-60
2227       Corso, askfat    3 x 16 cm       1955-63

Så, hur hänger detta ihop?

Vas 2150 är enligt Grödinge Antik och design den högre av de två vaserna som "har midja" som jag saknar i samlingen. En referens från Tradera säger dock att 2150 är en vas med bred botten som smalnar av uppåt. Får väl helt enkelt vänta tills jag har en full samling innan alla dessa frågetecken rätas ut. Eller?

Mer om Corso hos mina kära kollegor:
Upsala Ekeby
Loppista och här med på Loppista
Nu har ni fått en uppdatering hur det går med Corso-samlandet. Jag jobbar vidare!

Over and out!



Kommentarer
Postat av: Linda

Wow, tack för det här fina inlägget! Som jag skrev tidigare så har inte Corso varit någon favorit hos mig men nu börjar du vinna över mig... :)

Så läckert det blir när man ser så många delar tillsammans! Lycka till med samlandet och hoppas att du löser alla mysterier. :)

2011-10-26 @ 19:37:07
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Benny

Den lilla cigarettbägaren med märkningen B K är Stora Kopparberg AB (Bergslaget). Tror B K står för Bergslaget Kopparberg. Gruvbolaget Stora heter det idag. Symbolerna är metallsymboler.

2011-10-27 @ 08:52:33
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@Linda

Ja, nu fick du en rejäl genomkörare. Jag kämpar på för fullt för att få ordning på nummer och olika reklamartiklar. Men när samlingen är komplett så lär jag ju kunna lista ut det.



@Benny

Ja, just det. Det var det jag tänkte också om cigg-bägaren. Vet inte var jag fått det ifrån. Skulle tro att mamma yppade något om det. Det har funnit en hel drös på "bonnauktionen" den senaste tiden. Jag har ropat in mina två, sedan har jag sett minst tre till inom bara någon månad.



... och FACIT gjorde skivmaskiner och lite annat sådant jox på sin tid.

2011-10-28 @ 11:51:10
Postat av: Allt det gamla goda

ah, snygg corso-kavalkad. jag har själv några delar men inte så många som du! snart är du ju också en pepita-bägare rikare så då vill vi se pepita-samlingen snart! :P

2011-11-01 @ 16:22:19
URL: http://alltdetgamlagoda.blogg.se/
Postat av: Retrolux

@ Allt det gamla goda

Ja, risken är att det blir ännu en ny samling. Något säger mig att jag kommer att älska Pepita lika mycket som Corso. Tror nog inte att jag sett någon Pepita i verkligheten ännu. Synd och skam! Men det är när man ser grejerna på riktigt som man blir förälskad (funkar på keramik och karlar)

2011-11-02 @ 10:53:13
Postat av: Rickard

Imponerande samling du har. Jag samlar själv på en del UE-serier, dock inte Corso. Jag har nr. 2149 i fint skick. Är du intresserad kan vi kanske få till ett byte?

2011-11-06 @ 15:57:23
Postat av: Moster Mjölgumpa

Corso tycker jag väldigt mycket om trots att jag aldrig sett dem i verkligheten. Det är de olikfärgade fyrkanterna som är pricken över I:et enligt min mening. Pepita-serien har jag en vas ifrån och den är inte så dum den heller.

2011-11-10 @ 20:10:05
URL: http://mjolgumpa.blogspot.com
Postat av: Gunilla

ha, ha...ja, du jag har EN dom har ju hur många som helst. Men kul att se variationer! Läckert!!!

2012-04-19 @ 21:39:42
URL: http://http://gunillas-fynd.blogspot.com
Postat av: Lybtar

Vi gjorde ett inlägg härom dagen med två Corso askfat som vi köpt. De har Philips märket i botten. Vet du något om dessa??

2012-06-01 @ 16:39:21
URL: http://porslinochnostalgi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0