Sköna loppisrundor

Under se senaste två vekorna har det blivit ett par rundor på loppisarna runt om i Västerås. Det är ett perfekt tillfälle att loppa nu eftersom folk har en massa julklappar som ska shoppas och få har tid att besöka fyndställena. Jag gör tvärt om. Med den första julklappen inhandlad redan i våras så är jag klar med alla inköp. En del loppat där också kan man säga...

Inget shopingcenter för min del alltså. Tar loppisarna istället. Här i Västerås så är det flera loppisar som tömmer sina förråd såhär inför större helger. Detta innebär att många har rea och flera av loppisarna har hala priset på alla varor medan andra har rea på vissa typer av varor.

Life Center som nog blivit min favoritloppis har fått besök av mig ett antal gånger de senaste veckorna och en del fint har hamnat i korgen.


Liten plåtburk i rött, jag betalade 3 kr.


En kakelplatta från Upsala-Ekeby med en tupp. Billigt. Max en guldpeng.

Och ett riktigt fynd:

Fatet av Ingrid Atterberg för Upsala Ekeby, detta fat har inget namn och är ett kundspecifikt fat som gjordes för Åhlen & Holm. Stod bland krukor och fat. Hälften av 15 kr, dock lite kalkavlagringar som nog är mycket svåra att få bort. Tips någon?


Härligt 70-tal med kaffekoppar från Gefle. Ingen koll på vem som gjort dekoren eller vad dekoren heter. Mycket suddiga stämplar. Porslinsbloggen-Benny kanske vet?


Dessa Fugor i rökfärgat glas av Sven Palmqvist hamnade i korgen som första föremål under tisdagens runda. Tack vare rabatten så kan man nog kalla det ett fynd eftersom jag fick båda för en Jenny Lind.


Jag och efterrättsskålar. Det är en historia i sig. Jag har så svårt att låta bli att köpa. 10 nya köptes in igår. Dessa ska jag behålla själv. I alla fall ett tag. Någon som vet något om dem? Jag hoppas givetvis på att de är svenska.

Uppdatering: Porslinsbloggen tipsade om att dessa skålar kommer från Skruf och kallas för Allskålen. Kerstin Kokk har skrivit om dem bland annat här. Det ser ju ut att kunna stämma.

Detta är nog också ett fynd:

Colorado och LA, Stig Lindberg för Gustavsberg. En femma gav jag, jag tror att den är fri från nagg, har inte granskat den så noga. Inte min favorit men det finns nog andra som gärna vill ha den...


Grönt från Norge. Ett gäng fat i olika storlekar. 7 delar för 40 kronor.


Terma ugnsform av Stig Lindberg. Lite annorlunda form, inte den vanligsate. Jag börjar få en liten samling nu och de har en given plats på bordet när jag lagar mat.

På Brödet och fiskarna har det blivit några inköp:


Dessa väggplattor från Jie kunde jag tillslut inte motstå. Jag lämnade kvar den vänstra jordgubben (???) ett par gånger eftersom snålheten slagit till. Men när jag hittade den högra björnbäret (???) för en guldpeng på Life center så kunde jag inte låta bli att betala de 30 kr som jordgubben kostade på Brödet och fiskarna.


En svart blomsterhållare. Inte märkt men jag kan gissa att det är Ekeby. En guldpeng även för den.

På Sigusdsloppan har det varit lite ont om fynd på retrosidan men denna såssnipa kan nog räknas som retro:

Eller vad säger ni? Från Rörstrand i fint skick.

På Stadsmissionen är det svårfyndat. De vet inte riktigt hur man prissätter varor. Inte så illa som Myrorna men det är i regel ganska dyrt på Stadsmissionen.

Denna tyckte jag var fin, de kan inte sett stämpeln under.


Fat från Ekeby för en Selma, dock krackelerad och lite kantstött. Långt ifrån perfekt skick. Men fin ändå.

Jag hoppas att jag ska hinna smita från jobbet på en sen lunch idag för att hinna med en sista runda innan jul. Jag måste ju ha något att skriva om under julledigheten också.

Over and out!



Kommentarer
Postat av: Benny

En massa fint som vanligt! Kakelplattan är kul, jag gillar de här gamla Ekeby-plattorna, har några själv med :-)

Atterberg-fatet var prima, men jag har inga riktigt bra tips, testa med att blötlägga i något surt som ättika eller citronsyra och gnugga. Det tar nog ett tag att få bort om det är mycket!



Kopparna från Gefle heter "Ek" och finns i två färgställningar vad jag vet. Modellen heter EH.



Fugorna var fina!

Dessertskålarna har jag sett, Kerstin Kokk har identifierat dem som "Allskålarna" från Skruf glasbruk:



http://kerstin.kokk.se/?p=11425



Blominsatsen är nog Gefle. Den ska stå i ett skålfat, det finns massor av glasyrvarianter.

2011-12-22 @ 08:32:28
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Linda

Ja jäklar så mycket fint du hittat! Nästan så jag blir sugen på att strunta i att jaga sista klapparna efter jobbet idag och gå på loppisar istället! :)

2011-12-22 @ 08:53:33
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@Benny

Haha... jag förstod nog att du skulle vara snabbt framme. Jag har en liten samling med kakelplattor från UE jag också. Några med roliga motiv och i somras hittade jag en hel kartong med grå dekor som jag gärna skulle sätta upp som en bård i badrummet någon gång.



Aha, när du säger det så tror jag att jag hört det förut, Ek från Gefle.



Fugorna var riktigt biffiga, tjockt, tjockt glas och tunga. Var rädd att allskålarna skulle gå i tusen bitar, som det mycket riktigt måste vara.



@Alla besökare

Har för mig att jag sett någon blogga om lila allskålar också, vem kan det vara? Tipsa mig gärna!



@Linda

Köp de sista julklapparna på loppis! Klart du ska ta en sista fyndrunda innan jul. Du kanske kan göra en kombo? Loppisarna brukar ju stänga ganska tidigt.

2011-12-22 @ 09:17:41
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Angeliqa

Vilka fynd du gjort! Jag måste tyvärr erkänna att jag varit dålig på att besöka loppisar under hösten, annars är Life Center en av mina favoriter i Västerås också. Det brukar oftast finnas något tjusigt att slå nävarna om där.

2011-12-22 @ 09:52:25
URL: http://sopnedkast.blogspot.com
Postat av: La momes Old fashioned

Härliga fynd! Har också ett sånt fat av Atterberg!

2011-12-22 @ 10:12:07
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@Angeliqa

Ja, men du har ju lite annat att göra och lite annat att tänka på med en skrutt i magen ;)

Loppisarna hinner du nog med en annan gång. Eller så kanske det är dags att passa på nu.



Jag gillade Läkarmissionen mest förut med sedan de flyttade har de blivit lite för dyra.



@La momes Old fashioned:

Jag såg det på din blogg! Ditt är ju lite maffigare än mitt. Skulle jag gärna ta hand om :)



2011-12-22 @ 11:44:28
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: form55

Jag hoppas att du tänkte på mig där när det gällde Coloradon! :) Jag skall nog få fram ett bra byte! Du kanske kan lämna den till Benny när ni ses i så fall.

2011-12-22 @ 12:44:01
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Retrolux

@Form 55

Fatet är ditt om du vill ha det!

2011-12-22 @ 13:07:16
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0