Scoutbio och retro i storstan

Upp i gryningen för att hinna till Stockholm i tid. Kicki, Emelie och Amanda hämtade upp mig och Jessica hemma hos mig. Parkerade gjorde vi i Kista och tog tunnelbanan till centrum. Några minuter sena blev vi men biljetter fick vi i alla fall. Längst fram i kön till bion hamnade vi och bästa platserna fick vi. Scoutbio när det är som bäst. Jag vann 5 biljetter till "Legenden om ugglornas rike" under 100% scout-dagen i september.   

 
Här är tjejgänget. Amanda, Jessica, Kicki, Emelie och jag.

Efter en enkel lunch sa vi hej till Kicki och tjejerna och jag och Jessica drog till Odenplan. Där väntade ett gäng retro och vintage-butiker. Livsfarligt med alla fina grejer, men jag höll i pengarna och hittade inget jag verkligen ville ha till rätt pris. Det fanns ju mängder av grejer jag ville ha. Men allt hade höga priser, inget handlat utom ett par scout-nålar.


Jessica fick med sig några ramar och några dukar som ska fixas till tjusiga dalahästtavlor från Myrorna.

Vi gick lite galet men fick tack vare det kika lite i Observatorielunden.


Utsikt.


Observatoriet.


I parken var det otroligt härligt ljus.


Biblioteket.


Jessica shoppade ett par solbrillor. Tjusigt bruden!


Vi gick på auktionsvisning också. Metropol hade en del fina grejer på auktion. De hade high tech-budvisare. Digitala små displayer som visade vad det aktuella budet låg på. Sånna grejer har vi inte i i Västerås.


Hylla efter hylla med ljuvliga saker. Tur att priserna var i saftigaste laget.


Old Touch var en häftig butik. Otroligt rolig dispay av kläder och prylar. Mycket hängde i taket och det kliade i fingrarna, jag ville köpa flera grejer men jag lyckades hejda mig. Jag köpte ett gäng stickor till mina utmanarscouter som ska sticka "Gurk-mössor" men inget annat.

Efter en fika tog vi tunnelbanan till söder där det också fanns några butiker vi ville besöka. Tyvärr började det bli lite mörkt för att plåta och vägarbeten gjorde att det var lite trångt för att få några bra fotovinklar. Hittade en soptunna som gör det roligare att slänga skräp.


Mer konst åt folket.

Bjuder på Kickis och Jessicas syn på konst:

Emelie: Någon har klottrat i tunnelbanan.
Kicki: Det är konst. När staten betalar klotter är det konst.
Jessica: Ja, och när staten betalar saneringen är det klotter.

Dessutom har arbetarrörelsen gett sig in i snabbmatsträsket:



Det får bli sammanfattningen på en snurrig men rolig och trevlig dag i Stockholm. Nu sitter jag i soffan och känner mig som en urvriden disktrasa.

Imorgon väntar antik- och kuriosamässa här hemma i Västerås. Jag är nyfiken på hur den är. Har inte varit på någon än. Kanske kan vara nått. Ni lär ju få veta senare...

Over and out!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0