Color of Colora

Sven Palmqvist 1906-1984, Orrefors glasbruk

Sven Palmqvist började jobba med glas tidigt, redan som skolpojke jobbade han extra på glasbruket och vid 20 års ålder antogs han till Orrefors verkstadsskola. Han utbildade sig inom frihandsteckning och gravering och upptäktes snart av mästaren Simon Gate som gav honom anställning som ritbiträde. Efter studier i Paris och på Tekniska skolan (nu Konstfack) började han jobba på Orrefors glasbruk.

Palmqvist Jobbade flitigt med att testa olika tekniker och sätt att arbeta. Och trots att han nog är mest känd för Fuga och Colora så var han en allkonstnär som inte bara jobbade med bruksglas. Hans innovationer inom glaskonsten är flera och två tekniker som kan nämnas är Ravenna och Kraka.

Han har också gjort större konstverk så som delar i inredning som glasväggar och skulpturer. Han har även gjort flera dopfuntar till kyrkor. Palmqvists glaskonst finns spridda i stora delar av världen.

1954 visades delarna i serien Fuga för fösta gången. Tekniken med det centrifugerade glaset i en glasform blev patenterat av Palmqvist själv. Det sägs att Palmqvist fick idéen med det centrifugerade glaset när han sett en separator för mjölk och grädde. Idén möttes från början med skepsis men efter Fuga-skålarnas succé var de inte längre någon som tvivlade. Tekniken används nu i hela världen.

Fugan finns i olika färgnyanser. De i klarglas och de rökfärgade är den vanligaste färgen. Det finns också röda och blå fugor och andra ovanligare toner. Jag har sett grönaktiga skålar och det finns flerfärgade och gula. Det finns också en variant som är fäfflad eller vågig i ytan. Storleken, tjockleken och formen på Fuga varierar mycket. Det finns otroligt många versioner.

Det är egentligen mamma som samlar på Fuga, men jag har några jag också.



Är det någon därute som vet något om de omärkta Fugorna? Jag har ett par skålar som jag är övertygad om att de är Fuga men de är omärkta. De flesta är märkta i botten med en stämpel i relief. Har de omärkta varit etikettmärkta eller är det andra sortering?

Efter Fuga kom Colora. Och det är dessa skönheter jag samlar på. Colora är "stöpta i samma form" som Fugan. Formen är liknande, men där slutar likheterna. Coloran är en stark färgklick och sätter färg på vardagen.

Färgerna som är vanligast är blå, orange, gul och grön. Det finns också svarta, vita och röda skålar som är ganska ovanliga och säljs för höga priser. Storlekarna är också färre än för Fuga.

Jag har valt bort några färger och storlekar till min samling. De ovanligare färgerna känns lite udda på något sätt. Som om de inte passar in. Även de minsta skålarna som ser ut lite som askfat känns udda. De ingår därför inte i min samling. 



Det finns även ishinkar och låga skålar eller fat. Skulle jag stöta på någon av dessa delar så slår jag till om priset är det rätta. Men just nu är det dessa 4 storlekar i 4 färger som gör mig knäsvag:

XL    21 cm i diameter    13 cm hög
L      19 cm i diameter    11 cm hög
M     16 cm i diameter     9 cm hög
S     11 cm i diameter     6 cm hög



Hyllan blir lite extra med dessa godingar.



Sven Palmqvist lyckades bra med sin glascentrifug.
 
"Inget material kommer närmare ljuset. Man kan via glaset skulptera med ljuset, måla med spektralfärgerna med solens hjälp… Silvret oxiderar, järnet rostar, träet åldras. Glaset förblir oföränderligt."
-Sven Palmqvist

Så om någon har en orange colora 21 cm som behöver avyttras så är jag kandidat, om priset är det rätta.

Over and out!



Kommentarer
Postat av: Danjel

Snyggt!! Det var roligt att se och att få reda på storlekarna! :)

2010-10-12 @ 22:45:58
Postat av: Retrolux

@Danjel

Jag är bara glad att få visa upp mina älsklingar!

2010-10-16 @ 20:17:52
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Randiga Tråden

Oj, detta är pampigt, så snyggt.

2010-11-05 @ 10:20:26
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: form55

Jag tror att de omärkta är sådana pga att det har kommit slagg i spåren där texten finns. Jag har sett fugor där man måste vinkla botten mot ljuset, och då har texten synts extremt svagt - det går knappt att urskilja.

2012-03-14 @ 20:49:05
URL: http://jjform55.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0