Påfyllning i skåpen

Under de senaste två veckorna har det hänt lite med mina samlingar. Eller rättare sagt. Det har blivit en samling till. Hoppsan! Ropade hem en vas på tradera strax innan jul och det ledde till att jag åter påbörjat ett samling. Jag ha nu tre föremål ur serien Corso av Ingrid Atterberg för Upsala Ekeby.

I julklapp fick jag ett fat/skål av Hjördis Oldfors för Upsala Ekeby. En fräck fisk som mamma hittade på loppis för 25 kr. Ett fynd trots att den använts som blomfat och därför är lite missfärgad i botten. Den är trots allt helt naggfri.



Även namnsdagar firas i vår familj. Varför inte ta tillfället i akt? Skämt och sido. Jag och mamma brukar ge varandra något litet när det vankas namnsdag. Iår fick jag denna på Anna-dagen:


Jag vet inte riktigt vad som är upp och ner på fatet, men det kanske inte finns något upp eller ner på ett fat? I alla fall så är detta ett fat av Mari Simmulson för UE (4455).

Jag har också två glas att bjuda på i detta inlägg. Ett fynd jag gjorde på Läkarmissionen för ett tag sedan. Glasen var så skitiga och gjorde sig inte på bild och det är därför ni får se dem nu och inte när jag precis köpt dem. Jag tror att jag köpte glasen på samma loppisrunda som jag fyndade Fjällrävenjackan.


Glas från Kosta Boda (?). Erik Höglund tror jag ligger bakom formgivningen. Jag skulle dock behöva en snabbkurs i att se skillnaden på Erik Höglunds och Signe Person Melins glas. Någon som har koll på hur det ligger till?

Känner igen dessa från en auktion i höstas när jag ville ropa in en bricka med 6 glas. Det var i alla fall Erik Höglund enl. etiketten. Tyvärr så var det någon annan som ville ha de glasen mer än jag ville ha dem. Priset drog iväg. Men dessa fick jag för 25kr/st. Antagligen för att dessa inte har etiketten kvar. Synd bara att det inte fanns fler än två. De är grymt bra att dricka ur. (Tack till Anton Ymer för tips om att fota glas)

Det var en liten uppdatering. Hoppas på många fler fynd under våren.

Lagom till nyår så skriver jag inlägg 100 på Retrolux-bloggen. Någon typ av årskrönika utlovas också...

Over and out!



Kommentarer
Postat av: Kix

Oooooaaaaahhhhhhh! Glasen Anna! Glasen! Snälla, de är till salu!?? Jag har bara 9!!! Och fisken!!! :D

Vi brukar väl kunna komma överens..`? Och jag ar nåt du vill ha! Igen! ;)

2010-12-27 @ 16:46:49
Postat av: Retrolux

@Kix.

Jag är heeeeelt galen i glasen kix. Så jag är själv på jakt efter fler. Är dina till salu? Haha...



Jag fick ju fisken av mamma i julklapp. Klart jag inte kan göra mig av med den! Den får vara på besök i Retrolux-land ett bra tag framöver. Men om jag någon gång ska göra mig av med den så vet jag att "Tillberga ropar"

2010-12-27 @ 19:00:07
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Lybtar

Corso är busläcker. Önskar att vi kom över en sådan vas. Glasen är fina de också men fisken är hur het som helst.

2010-12-27 @ 19:58:43
URL: http://porslinochnostalgi.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@Lybtar

När den lilla vasen och fatet såldes för endast 150 kr och dessutom i Sala som ligger i närheten kunde jag inte hålla tassarna borta.



När dessutom vasen kom upp bara nån veckaa senare och den här i Västerås så var det ju klart att jag skulle ha den också. Den blev min för 200 pix. Den är fin... Det dyker nog upp en vas när ni minst anar det.



2010-12-27 @ 22:33:56
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Anne Stigholt

Du har en massa fina saker, men detta är FÖRSTA ggn

jag lyckats komma in på blogg utan eg hemsida !!!!

Jahoo Jag söker saker fr tidigare 1920-1950 högst, o allra helst A Percy, A-L Thomson, Vicke Lindstrand.Naturligtvis bra pris, byte, varit m i PES länge.

Hjälp mig, please !!!Kontakt min majl [email protected]

2011-04-02 @ 21:36:20
Postat av: Anne Stigholt

2011-04-02 @ 21:40:34
Postat av: Therese

Snygga prylar! ;) fin blogg! Kram (:

2011-04-02 @ 22:47:05
URL: http://ponymupp.blogg.se/
Postat av: Ida

Fina saker :D

2011-04-02 @ 23:30:23
URL: http://ipeterson.blogg.se/
Postat av: Anne Stigholt

det var inte lätt att avsluta heller, men snälla skriv. röcker m namn o majl, blogg oxå ok du har

Kram Anne

2011-06-07 @ 16:15:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0