Hoppsan

Veckans första ligga-lågt dag har misslyckats till stor del. Men roligt blev det. Kunde ju inte hålla mig hemma så jag åkt iväg för att kika på effectas visning inför auktionen på söndag. Det är bra att gå på visningen, just där och då man man ju inte köpa något.

När jag ändå var ute på Hälla kunde jag inte låta bli att gå in på Stadsmissionen. Tänkte att det kommer ju inte bli så myket inköp i alla fall, jag var ju där senast i tisdags. Men det blev ändå några inköp. Inga större lösensummor men efter helgen är det defenitivt KÖPSTOPP!

Men ett fat som detta går man inte förbi:


Upsala-Ekeby av Mari Simmulson. Tyvärr ett par små nagg men 30 pix var den värd.

Kunde inte heller lämna dessa söta fjärilar:

Känns lite som blommorna från Hackefors och stilen är lite liknande. Är det någon som vet?
15 kr för 6 st betalade jag.

Vidare till en liten loppis som ligger på samma område.


Där hittade jag två påslakan med dessa snygga blommor. Något slitna men 5 kr/st var de nog värda. Sags att sy nått snyggt igen...

På den lilla loppisen gjorde jag nog dagens fynd:

En scoutkniv från Mora. Det svarta handtaget är inte gjort av trä utan nått annat hårt plast-liknade material. En bild av en scout som gör scouthälsningen finns på knivfodralet. Jag är lycklig. 10 kr.

På väg hem stannade jag till vid en liten privat loppis som en farbror hade i sitt garage. Han hade en del fina saker, men som tur var så var mina kontanta medel slut. Jag hittade dock en liten fin scoutnål som jag bad att få titta på. Farbrorn visade mig gärna och berättade lite om sin scoutperiod som Patrulledare i patrullen Vargen vid Hamre scoutkår (en kår som än idag lever och frodas).

Han visade mig också patrullflaggan för patrull Vargen. Det var en vacker flagga och den andades verkligen tradition och minnen. Jag önskar att jag haft kameran med mig så hade ni fått se. Han lovade mig att den skulle återbördas till Hamre scoutkår när han någon gång kan tänka sig skiljas från den. Skatter som en patrullflagga ska bevaras och beskådas av oss som uppskattar den extra mycket.

Jag hade inte pengar att köpa scoutnålen för och jag lovade att jag skulle komma tillbaka en annan gång. Han lovade i sin tur att leta reda på lite fler scoutmärken och scoutminnen som jag skulle få beskåda. Så nästa gång tar jag med mig kameran. För patrull Vargen lever vidare i vår hjärtan. 

Vidare så fixade jag lite grejer till det kommade besöket hos Elisabeth, Tony och Lilly i helgen som kommer. Ytterligare en kräftskiva i glada vänners lag. Tur att jag älskar kräftor.

På vägen tänkte jag stanna till i Örebro på en del loppishak. (därmed införs köpstoppet först nästa vecka.)

Over and out!


 


Kommentarer
Postat av: Randiga tråden

Gillar den röda askkoppen, fjärilarna vet jag inte vem som gjort. Påslakanen var fina, billigt.

2010-08-27 @ 19:59:42
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@Randiga tråden:

Det coolaste med fatet är att det är ganska stort och massivt. ca 20-25 cm i diameter. Svårt att se storleken på bild.

2010-08-28 @ 00:26:13
Postat av: Jessica

En såndär Scoutkniv har jag eller rättare sag har haft... fick den av morfar när jag var minior, tror han hade hittat den på loppis.

Jag fyndade ett scoutbälte för några veckor sen. Bältet är gjort för en minior men jag tänkte slakta det och göra ett nytt med det fina var redo spännet.

2010-08-30 @ 07:49:36
Postat av: Retrolux

@Jessica:

Vad roligt med kniven. loppisar är en källa för fynd. Jag har också hittat ett par bälten på loppis med scoutmärken-var redo (också dem i miniorstorlek, har samma plan som du).



Dessa bälten är eftertraktade på tradera där de säljs för över hundra-lappen och mer därtill om det har lite ålder. Grattis till superfynd!



Hittade ett bältesspänne i grytgöl också. Fanns tydligen skojter på pappas sida också.

2010-08-30 @ 11:30:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0