DUST-retro

Långt ute i Tivedens skogar hålls det ting vart fjärde år. Rövarhövdning Ramunder kommer då med sitt följe till Tingvallen för att möta sina undersåtar. Under en vecka råder frid och fred i Ramunders rike och det stora tinget och en folkräkning genomförs. Junker jägare, Skaga Ramundersdotter, Shaman Lloongkåpa och Ura Kaipa samlar sina olika folkgrupper för skolning och fest.

Sommaren 2010 var det dags igen. ca 1 500 scouter från fem scoutdistrikt (Västmanland, Dalarna, Örebro, Sördermanland och Värmlands scoutdistrikt) samlades åter i Ösjönäs. För tionde gången hölls DUST-lägret. För femte gången var jag på plats.

Några bilder:



Samling på Tingvallen.



Spårarscouterna har kommit till läget. Här filas det på hajkbrickor i hantverksbyn.



Smide.

I hantverksbyn bodde jag nästan hela lägret. Jag färdades mestadels i en trekant där varje sida var ca 200 meter. Funkmaten - hantverksbyn - funkbyn (tältet med punch-veranda eller saftveranda). När jag ville vara lite äventyrlig gick jag ner till seniorbyn, funkduschen eller badklippan. När jag kände min riktigt våghalsig gick jag ut på de vanliga scoutbyarna för att hälsa på Hedemora eller S:t Olof.



Täljning. Här en "krympburk".



Pilkorgsflätning.



Vikingasmycken i brons.





Ljuslykta med smörpapper och tapetklister. (Kladd-hörnan)

Under veckan hände massa skojiga saker för scouterna. Det var marknad med många roliga inslag. Enda stället där något liknande skulle funka är inom scouterna "Ta med er något roligt man kan göra på scout-marknad" och vipps så finns där såpad stock, popcornförsäljning, pysselhörna, bollhav, tjurridning, enarmade banditer, skrabbelucker, ko-bingo, spa och mycket annat. Allt till salu för de mycket värdefulla DUST-dalerna.

Det bjöds också på stjärnkväll med framträdanden av variernade kvalitet och nervositet. Här fick vi bland annat höra Lilla Idas Ko-visa: Kan kossor studsa (ja, visst kan dom det, men dom vill inte...)





Vid avslutningskvällen samlades alla på tingvallen för final och ljusceremoni. Känslan man får när vänskapens eld vandrar från hand till hand är svårslagen. Redan innan eldarna tänds får kan känslan av att man inte vill åka hem. Man vill stanna i Ramunders rike för alltid. Tomheten blir så stor när man tänker: "Nej, nu är det 4 år kvar till nästa gång..."





Ura Kaipa blickar ut över sitt folk.





Solnedgång över sjön trehörningen.



Ljusceremoni. Ramunders följe reser hem över trehörningen i storkanoter.

Mycket bus blev det också på lägret. Bland annat gjorde ett gäng seniorer fruktsallad på nytt sätt - de använda slägga och en morgon kunde storkanoten hittas uppe på dasstaket. Det och mycket annat roligt fick deltagarna bevittna under lägerveckan. En vecka som jag kommer se tillbaka på med glädje och kärlek.

Over and out!





Kommentarer
Postat av: Clinen

Åh, det låter alldeles underbart! När är man för gammal för att gå med i scouterna? Haha =)

2010-08-19 @ 18:18:04
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Retrolux

Man blir aldrig för gammal för att bli scout. Jag vet att jag kommer att vara det så länge jag lever. Scouting ÄR livet

2010-08-19 @ 19:16:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0