Stickans syn på kooperativet

Det har verkligen varit bloggtorka här på Retrolux. Jag är ledsen för det. Nu ska jag försöka komma igång igen trots att både jobb och fritid är fullt av arbete. Renovering och lägenhetsförsäljning som är på gång.
 
I för några veckor sedan besökte jag konferensanläggningen Vår Gård i Saltsjöbaden. En anläggning som under 1900-talets mitt funderade som skola och utbildningscenter i Kooperativa förbundet regi (nu fortfarande ägt av KF men är nu konferensanläggning). 
 
Anläggningen är byggd i flera omgångar och ursprungligen är området ett steg i arbetet med uppbyggnad av kurorten Saltsjöbaden. En liten grupp med industrimagnater hade en tanke om att förändra viken kring Baggenfjärden till en badort där folk från alla samhällsklasser skulle kunna ta tåget från Stockholm för hälsosamma bad och frisk luft: Den äldsta delen från 1897 lät uppföras av industrimannen John Bärnström och de nyare delarna är från 1959. Ni kan ju gissa vilka jag gillade bäst! 
 
KF har en stor skatt med konst och en del av konsten visas upp här. Grünevald, Bertling, Amelin, Sven Exet mfl pryder väggarna. Ser man till föremål så är Lisa Larson, Christer Sjögren, Milles och "övriga gänget från Gustavsberg" representerade med både mindre föremål som vaser och större föremål som statyer. 
 
Det jag fastnade mest för var ändå en stor väggdekoration av Stig Lindberg. 
 
 
Väggdekorationen visar hur handelsprocessen går till. Vad passar väl bättre hos Konsumentföreningen? 
 
 
En vara produceras av dessa nobla figurer, varan, den vackraste man sett. 
 
 
En kvinna med hönehatt! 
 
 
Värdet antas vara tre oxar och sex höns som betalas ut till producenten.

 
Varan skeppas ut med båt och anländer i Sveas hamn. 
 
 
Här börjar förhandlingen, vem ska få köpa den ädla varan? I förhandlingen bör man komma till avslut! 
 
 
 
Varan får en snygg förpackning. "Denna sida upp"
 
 
Därefter hamnar den i butiken, på Konsums hylla. Där den sedan säljs vidare ut till konsument. 
 
 
Och KF är glada och delar lika! (Kvinnan blev plötsligt en tunna sill och alla medlemmar i KF är män...) :) Eller... nått sådant var det.
 
 
Vädret är i alla fall fint. 
 
 
Och Kaknästornet är med på ett hörn.
 
Med vänliga hälsningar
 
Jag skulle verkligen vilja att en av mina egna väggar hade lika vacker mosaik!

Over and out!

 



Kommentarer
Postat av: Retromorsan

Trevligt att se något annat än scoutloppis, fast det blir kanske det om några veckor. Annars skulle jag säga att när man ser hästen, så kan man se att det är Stig Lindberg.

Svar: Jo, det kommer kanske en liten en om scoutloppis snart också. Du får skaffa Instragram morsan, så kan du kolla in mina bilder där istället. :) Där är jag lite mer aktiv.
Anna Sandberg

2015-09-22 @ 22:46:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0