Bedrövligt Röda Korset Västerås!

I förra veckan gick jag in på Röda Korsets second hand i Västerås. Gladjen var stor när jag hittade en vas av Hjördis Oldfors, en Ibiza, från Upsala Ekeby. På prislappen stod det "defekt 75kr", detta gjorde att jag granskade vasen mycket noga, jag hittade mycket riktigt ett glasyrsläpp på ca 2-3 mm. Eftersom jag inte är helt nybörjare på detta med loppis så nöjde jag mig inte där, kollade noga runtom och flera gånger. Bedömningen var att priset var okej, trots skadan, så jag köpte den.
 
Tydligen hade jag inte varit tillräckligt noga i min granskning. Tydligen skulle jag tagit bort prislappen också.
 
Insåg jag när jag kom hem.
Under prislappen var glasyren helt förstörd. Det ser ut som någon har knackat i vasen med något hårt, glasyrsläpp som inte släppt.
 
Eftersom att jag, som sagt, inte är en rockie när det gäller loppisar så vet jag att "varan säljs i befintligt skick" och därför inte går att byta. Men i min enfald tänkte jag att det nog skulle vara ett undantag. I alla fall tyckte jag att de skulle få veta att detta inte är acceptabelt.
Först idag hade jag möjlighet att gå tillbaka med vasen. Men det var tvärnit. De två damerna i kassan kunde inte se skadan.
- Det är ju bara klister från lappen.
Efter mycket om och men så tyckte de sig kunna se skadan.
- Jaha, där är det nog något, det såg nog inte den som prismärkte. De satte nog inte prislappen där med flit."
- Nej, svarade jag, så kan det vara. Men är det jag som ska lida för det?
 
Damerna tyckte nog att jag var lite obstinat och bar ut den på lagret för att hämta "bossen", en väldigt trevlig och sympatisk dam bemötte mig, ungefär som en LP som hakat upp sig;
 
"Vi byter inte varor, det står där"
"Det står defekt och en skada syndes ju"
"Vi byter inte varor, det står där"
"Det står defekt och en skada syndes ju"
"Vi byter inte varor, det står där"
"Det står defekt och en skada syndes ju"
"Vi byter inte varor, det står där"
"Det står defekt och en skada syndes ju"
"Vi byter inte varor, det står där"
 
Skadan som inte finns mäter ca 3,5x2 cm.
 
Trevligt Röda Korset. 
Grattis.
Ni har just skaffat er en obstinat kund som i fortsättningen kommer att granska alla varor noga. Väldigt noga.
 
Så, besök gärna Röda Korset i Västerås.
Men för tusan! Pilla bort alla prislappar innan ni köper något.
 
Bedrövligt!


Kommentarer
Postat av: Flak

Ska jag vara ärlig så hade jag inte kommit tillbaka som kund..oärligt och mycket korkat av en hjälporganisation som ska bygga på ärlighet.

Svar: Ja, de biter sig själva i hälsenorna, de förlorar på det i längden. Jag förstår att de inte kan ha bytesrätt som andra butiker, men när prislappen satt över så tycker jag ju det verkar korkat. Otrevligt bemötande är det värsta i denna situationen. "Men snälla lilla gumman, det begriper du väl?"
Anna Sandberg

2013-09-12 @ 18:59:44
Postat av: Gila

Sånt där envist mantra förlorar de på i längden...jag hade inte gått tillbaka och handlat mera där i första taget...

Svar: Jag ska vara den drygaste kunden i världshistorien hädanefter. Jag kommer att fortsätta att gå dit, för det har dykt upp några fynd där genom åren. Men det är inte första gången jag bråkar med personalen, förra gången var det en stickad kofta (alla stickade tröjor 30 kr) som plötsligt var en jacka... och kostade det dubbla.
Anna Sandberg

2013-09-12 @ 19:16:02
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Helena Högberg

Ja, det var riktigt dåligt av dem! Sitter skadan under prislappen är det ju en dold skada, rätt var det är så ramlar väl hela den glasyrbiten bort, tål säkert knappt disk! På hemmaloppiset har jag lämnat tillbaka varor flera gånger som de missat defekter på. Inga problem alls. Jag har bara tagit tillgodokvitto, det funkar ju bra, man handlar liksom där rätt ofta :)

Svar: Ja, jag handlar ju där regelbundet. Så dumt av dem!
Anna Sandberg

2013-09-12 @ 19:18:14
URL: http://loppisloella.blogg.se
Postat av: Elle

Suck. Jag blir så himla less på sånt. När personal är principfasta till förbannelse, och inte inser att de, fastän de jobbar för en välgörenhetsorganisation, fortfarande behöver tänka på kundbemötande och ansvar gentemot kunder. Ibland verkar den typen av personal tycka att de gör en en tjänst genom att man får handla där. Du skulle ha döpt detta inlägg "Bedrövligt Röda Korset Västerås", så att det kommer upp i googlingar lättare:-).

Jag var inne i en ganska nyöppnad liten välgörenhetsbutik på genomresa i en annan stad idag. Där stod ett keramikfat, märkt med en lapp där det stod "Stig Lindberg". Priset var 150 kr. Det var ett fint fat, som jag gärna ville ha. Så det var ju ett klipp- 150 kr för Stig Lindberg!

Förutom att det inte var Stig Lindberg, eller ens svenskt. Det lyste West Germany om det, även om det bara fanns en mycket otydlig lång stämpel under glasyren, och troligen några siffror. Så jag frågade en personal varför de trodde att det var Stig Lindberg. "Jo, det är det, det har de kollat upp." Nääe, sa jag, jag tror inte det, jag är nästan säker att det är tyskt.
Jag lyckades gnugga fram tillräckligt av stämpeln på ett papper genom att använda en blyertspenna för att tyda att det stod "Foreign". Kvinnan gick i väg, kom tillbaka och sa "Jo, det är Stig Lindberg, det har de kollat upp PÅ NÄTET." Med den betoningen, som att det avgjorde saken.
Ok om den som lämnat in fatet sagt att det är Stig Lindberg, man kan absolut inte begära att personalen ska ha stenkoll, men när de bara blånekar och vägrar ta till sig ny information stör det mig något grymt.
Fatet lämnades åt sitt öde, och efter lite googling PÅ NÄTET vid hemkomst kunde jag bekräfta vilken tysk fabrik som tillverkat det. Hoppas bara att ingen naiv person kommer till butiken och litar på att en välgörenhetsorganisation inte ljuger för sina kunder.

Svar: Hej!Ja, i vissa fall är det som du säger. Man ska buga och bocka för att man får handla hos dem. Just med det som du talar om med fel information om ett föremål som de vägrar ändra har jag tack och lov inte varit med om. Men många, många gånger har jag påpekat skador på föremål som är helt övervärderade. Men bara för att det står UE, Gustavsberg, Kosta eller Rörstrand (mfl). Oftast får jag höra:
- Ja, men det är prissatt utifrån skadan.
När jag sedan påpekar att de då borde skriva på prislappen att den är skadad så har de många gånger nekat. Att de inte förstår sambandet mellan överfulla hyllor och kunder som inte är nöjda.

Här om dagen besökte jag en loppis som för något år sedan var min favorit. Där hade satt upp en lapp; "Idag har vi 50% på allt eftersom vi har överfullt i våra förråd".
Underligt. De borde ju istället arbeta utifrån "Snabbt ut på hyllan, snabbt ut ur butiken". Det är ju känslan av att vara nöjd, känslan att man gjort ett fynd som gör att man vill gå på loppis. Även butiken vinner på detta. De har en ständig ström av inkommande varor och den kommer inte att sina. Ge kunderna en "ny" butik i varje besök, ingen vill köpa hyllvärmarna.

Nöjda kunder återkommer, missnöjda kunder gör det inte.
Anna Sandberg

2013-09-12 @ 22:35:19
Postat av: Johanna

Jag har varit med om exakt samma sak, fast det handlade om en duk. Det lustiga var att det också var på röda korset. Duken såg helt ny ut, kostade 70 kronor och var inte ens märkt som defekt, men jag kollade såklart noga ändå - men fann inget förrän jag kom hem och pillade bort prislappen. Och vad fanns därunder? Ett stort hål! När jag tittade på undersidan av duken i affären såg jag antagligen inte hålet eftersom prislappens klister höll ihop det. Jag blev så arg och så ledsen eftersom att det var tydligt att det var helt medvetet gjort, de ville att jag skulle köpa en trasig duk för 70 kronor. Jag gick tillbaka med duken och påtalade felet och möttes av en väldigt ångerfull tant, men tyvärr kunde jag inte få pengarna tillbaka.

Svar: Kort och gott. Bedrövligt. Och om det nu, på något sätt är ett misstag från personalen är det ju olyckligt. Men då får de ju stå för sina misstag! Det värsta är att de inte vill tro på en, de mer eller mindre anklagar en för att själv ha flyttat prislappen. Jag kommer inte sluta att gå till Röda Korset, men jag kommer definitivt att vara världens drygaste kund.
Anna Sandberg

2013-09-13 @ 10:28:22
Postat av: Carl-Johan Nordlander

Hej Anna, Carl-Johan heter jag och jobbar på Röda Korset. Jättetråkigt att du blivit illa bemött och att det blivit fel från vårt håll.

Som du vet så har vi många små butiker runt om i landet så jag ska föra det här vidare till kollegorna som jobbar med det här.

Man ska alltid kunna förvänta sig ett trevligt bemötande hos Röda Korset även om det flesta som jobbar i våra butiker gör det frivilligt.

Svar: Tack för ert svar och ser gärna att detta kommer ut i de lokala butikerna, visst ska det finnas regler men ni förlorar så grymt mycket på dåligt bemötande. Att inte bli trodd och åberopa att man själv ska granska varorna innan köp verkar i mitt fall ytterst löjligt. Faktumet att ni har volontärer i butikerna gör det extra viktigt att kunna inse misstag och rätta till dem.
Vad har ni att förlora på att ta tillbaka vasen och ge mig tillgodokvitto eller pengar? 75kr? Jämför det med vad ni förlorar genom dålig publicitet med närmare 150 personer som läst mitt blogginlägg samt de uppskattningsvis 100 personer som sett detta på min facebook. (Samt alla som berättar från mun till mun).

Där kan man snacka om att vara dumsnål.
Anna Sandberg

2013-09-13 @ 13:11:04
Postat av: Barbro

Glasyrskadan ser ju inte ut som den är nytillkommen, så varje gång man köper glas eller porslin/keramik så bör man alltså stå, när man kommer till kassan, och pilla bort prislappen, så att det inte döljer sig någon överraskning därunder.
Om det står skada eller nagg på prislappen, så är risken stor att man slutar titta när man hittat en skada. De flesta orkar nog inte gå tillbaka och klaga, utan undviker att gå till det stället.

Svar: Haha... vilka underbara köer det skulle bli!
Anna Sandberg

2013-09-15 @ 18:29:09
Postat av: Tora Eliasson

Ja, man blir så förbaskad...jag menar det är ju skänkta varor....lika med Erikshjälpen, dom har också blivit gnetiga.....har slutat att överhuvudtaget ge något till Röda Korset....

2013-09-16 @ 20:20:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0