Herr och fru Blom

På torsdagar händer det att jag får den lokala nyhetstidningen VLT, det är då bostadsbilagan kommer ut och den tycker tydligen VLT och mäklarfirmorna att "alla" ska få. Brukar väl bläddra igenom den till frukosten om jag har tid. Kollar sällan så noga men den här torsdagen fastnade mina ögon på köp och säljsidorna. Där fanns en lite oanselig annons utan bild. Hm... Vad menades?
 
Jag väntade med spänning tills klockan passerat 08.00 innan jag ringde. Hoppades att jag inte skulle ringa och väcka någon. Det var prescis så bra som annonsen antyder; en kryddhylla med Aromburkar av Marianne Westman för Rörstand och två Jie burkar från serien "Vår lilla stad" av Anita Nylund. Jag bad den trevlige herren på andra sidan luren reservera burkarna åt mig. Jag bad att få komma frampå kvällskvisten för att hämta. 
 
Efter dagens arbete for jag iväg för att hämta upp sakerna och givetvis betala. Jag knackade på och blev varmt mottagen av fru Blom som visade mig in i huset. Ett hus fullt av skatter. Sådant de samlat på sig under åren. Herr och fru Blom är pensionärer sedan några år tillbaka och eftersom de ska flytta till mindre så skulle de sälja en del.
 
Som om inte det vore nog?! När jag fick se de fina burkarna tappade jag nästan hakan! Så fina de var! (Så fina de är!). Inte mindre än sex Aromburkar, helt oanvända. En bröllopspresent som mest stått och samlat damm. Härliga fru Blom tyckte att det är bättre att de kommer till någon som uppskattar dem... Jieburkarna var minst lika fina....
 
Efter en liten rundtur i kök och vardagsrum fick jag skatterna varsamt nedpackade i kartong och kasse och gissa om jag var glad?! Att sedan ingen annan hittat annonsen förvånade mig! Det var bara jag som ringt på annonsen. Fru Blom var lite bekymrad över att bilden inte kommit med i annonsen som den skulle, men med bild så kanske det blivit ett evigt ringande för dem under dagen.
 
Och dessa godingar kommer nog att bo kvar hos mig för allitd! Hoppas att jag åter för möjligheten att träffa det trevliga paret med så mycket fint där hemma. Tackar!
 
Over and out!

 
 

Kommentarer
Postat av: Eleonore

Åh vilken tur och vilken fin historia. Thehuset är ju en av de mer sällsynta burkarna. Blir till att smyga upp tidigt imorgon bitti och lusläsa VLT ;)

Svar: Ja, det är bäst så att du hinner före mig nästa gång!
Anna Sandberg

2013-10-30 @ 16:22:48
URL: http://elundkvist.wordpress.com
Postat av: RETROknoppen

Plötsligt så händer det,,,
Ett stort Grattis! Vaksamma ögon vid rätt tillfälle kan man verkligen säga. En bild kunde ju ha betytt nått helt annat,,, Sen blev det ju en solskensdag. Jag gillar uttrycket att "något ska komma till en som uppskattar det verkligen" - paret blev nog övertygad att du var den rätta personen. ;)

Svar: Ja, jag trodde att folk skulle ringa som galna på annonsen. Men som sagt, ibland har man tur och även det trevliga paret fick ju sitt. De slapp dessutom att sälja till de som bara vill sälja vidare. Dessa kommer definitivt att stanna länge hos mig. Herr och fru Blom träffar jag gärna igen och det är ju underbart att få besöka deras hem och se de fina sakerna de har.
Anna Sandberg

2013-10-30 @ 16:41:27
URL: http://www.retroknoppen.com
Postat av: Tant Emma

Herregud så underbart!

Svar: Det glädjer mig verkligen att jag fick köpa dem! De kommer att trivas så bra i min fina lilla krumelur!
Anna Sandberg

2013-10-30 @ 19:07:14
URL: http://www.tantemmasbravader.wordpress.com
Postat av: Tanten på auktion

Men grattis!

Svar: Tack! Det var en rolig eftermiddag!
Anna Sandberg

2013-10-31 @ 08:25:29
URL: http://tantenpaauktion.blogspot.se
Postat av: Barndomshemmet

Kul att läsa! Ler stort över att du blev så nöjd med både köpet och bemötandet av mina föräldrar :)Så klart dom blev glada över att sälja till dig som blev så nöjd!

Svar: Jag är verkligen glad över de fina burkarna! Det som övergår mitt förstånd är att någon av er barn inte ville ha dem :P Skämt och sido, det var en mycket trevlig halvtimme jag spenderade hos dina föräldrar och hoppas på nytt besök någon gång i framtiden. Jag hoppas på att snart kunna sätta upp hyllan i köket, dock kanske det dröjer lite tills efter renoveringen av de gamla fina platsbyggda skåpen och läggande av nytt golv.
Anna Sandberg

2013-10-31 @ 09:44:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0