Ett blått fat med svarta ränder

...vid första anblicken är det ett blått fat med svarta ränder. När man kollar närmare så är det så mycket mer.
 
På senare tid har jag mest kämpat för att sälja saker. Det är som sagt lite för mycket nu. I sovrummet går renoveringen framåt, sakta men säkert. Vill bara flytta in! Segt är vad det är i ett trångt vardagsrum.
 
Men inte kan jag hålla mig borta från loppisarna inte. Jag dras dit. Här om dagen slank jag in på Myrorna nere på stan och hittade det fina Fatet av Hjördis Oldfors för Upsala Ekeby. Ett stort fat som brukar kallas blå band eller blå rand. Men när jag tittade lite närmare så var det inte det traditionella; blå bottenfärg med svarta dekorränder.
 
Dekoren liksom glimmar och i det svarta finns gula toner. Dessutom finns där röda linjer i det blåa.
 
Ytan är spräcklig och vackert glansig. Klart att fatet fick följa med hem. Jag har ju faktiskt rensat ut en del där hemma...
 
Over and out!


Kommentarer
Postat av: Benny

Ja, de ser ut sådär ibland, jag har (hade?) en som ser ut som din, det stora "trekantiga" fruktfatet. Jag gissar att de hade lite problem med glasyrerna emellanåt!

Svar: Måste vara så, men de röda linjerna brukar det väl inte ha?
Anna Sandberg

2013-11-08 @ 13:22:18
URL: http://www.porslinsbloggen.se
Postat av: Lybtar

Så fint det är. Helt okänt för min del.

Svar: Har ju sett ett antal Sånna fat tidigare, dock känns detta annorlunda i jämförelse. Därför fick det följa med hem, trots att det egentligen inte är en serie jag samlar på.
Anna Sandberg

2013-11-10 @ 20:56:12
URL: http://porslinochnostalgi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0