Rädda det som räddas kan

För någon vecka sedan hittade jag en byrå på Lifecenter. Någon hade försökt kväva den med hemsk, hemsk, hemsk självhäftande plast med marmorimitation i grönt och vitt/grått. Kräx! Den fina teakfaneren flämtade efter frisk luft och lite kärlek. Den stod där och skrek ut sin nöd. 75 kronor kostade den. 
 
 
Rätt person på rätt plats. Klart att jag skulle hjälpa den stackarn! Köpte den och kånkade ut den till bilen. Redan inne i butiken hade jag börjat pilla i kanten på plasten. Snygga skyddspappret låg i lådorna:
 
 
Väl hemma så kunde jag inte hålla mig. Plasten pillades bort.
 
På vissa ställen satt den verkligen... Små flisor ur fanéret följde med plasten när det drogs bort och ytan blev väldigt klibbig efter klistret på plasten.
 
Det var bara att plocka fram trasa, svamp och olja. Testade först att lösa klibbet med aceton, någon tipsade om andra liknande medel. Det som funkade bäst var ändå lite vanlig rapsolja och ett himla gnuggande med svamp och ett gammalt påslakan. Det tog sin tid men det blev bra när det blev klart. 
 
Sista finputsningen och ett vårdade lager med teakolja kom på i söndags.
 
 
Ytan är inte perfekt. Har nog varit en fuktskada i bakkant på byrån som fortfarande syns och utan är lite flammig. Några tips på vad som kan göras för att få till det ytterligare?
 
Ber om ursökt för den bristade bildkvaliteten...
Uppdraget utfört!
 
Over and out!

 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: lybtar

Toppen!!
Riktigt bra gjort. Önskar att vi också kunde göra sådana toppenköp.

Svar: Mår ju dåligt inombords när folk förstör möbler.
Anna Sandberg

2013-03-09 @ 19:23:55
Postat av: Oliver

Jättefin byrå!
Prova med Birost på fläcken.
Köpte ett sideboard, hade exakt samma skyddspapper pryder fortfarande hyllorna i den

Svar: Ja, jag hörde att Birost skulle fungera. Får försöka få tag på det. Verkade inte finnas någon återförsäljare i Västerås... Underbart papper är det verkligen!
Anna Sandberg

2013-03-14 @ 17:30:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0