Myrstackarna levererar

Ibland har man tur.
Ibland går det att fynda på Myrorna. 
Det händer sällan, med det går.
 
När man fyndar på Myrorna så känner man en extra stor triumf.
In your face, liksom.
 
Tidigare har jag hittat Havsfora-fat av Anna-Lisa Thomson för UE, jag har hittat Colora av Sven Palmqvist och ibland glimmar det till bland hyllvärmarna. Förra veckan var det dags igen.
 
Tänkte nog egentligen inte gå in på Myrorna den torsdagen, träligt utbud och jag var ju där bara för två dagar sedan... Men så kunde jag ändå inte låta bli, jag passerade det nästan på lunchen, så jag gick de extra 100 metrarna. Och det var tur att jag gjorde det.
 
Jag tog som vanligt ingen korg, jag inbillar mig att man hittar finast saker när man inte har något att lägga fynden i. Tänkte att jag skulle ta en snabb titt bland det tråkiga vita porslinet längst ner på en hylla. Kolla efter vita tefat i Kilta-serien från Arabia som min bloggarvän Stefan samlar på. Där bland det tråkiga, vita porslinet stod en trave vitt porslin som inte alls var tråkigt.
 
Eller vad säger ni?
Fem tallrikar och sex assietter i serien Pynta av Stig Lindberg för Gustavsberg. Och priset, 25 kr/st. Man kan ju undra om det var sommarjobbaren som prismärkte? Vanligtvis så brukar naggade och spruckna tallrikar från de "kända" kosta 50 kr/st på Myrorna. Dessa är i gott skick. Personalen måste helt enkelt missat det fabulösa med dessa tallrikar.
 
Ibland är det roligt att diska, detta trots att Myrstackarnas prislappar sitter med tvåkomponetslim.
Det tog nog en timme att gnugga bort lapparna.
 
På bilden skymtar vasen Bahia av Stålhane (rätta mig om jag har fel) och en sillburk av Signe Persson Melin. Så klart, även dessa fynd.
 
Over and out!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej
När jag jobbade i glas och porslinsaffär så använde vi Kemiskt ren bensin till omöjliga prislappar. Inte så miljövänligt men väldigt drygt och förpackningen ser ut som Aceton och brukar säljas bredvid den i mataffären.
-Katarina

Svar: Det ska jag testa nästa gång. Tack för tipset. Brukar använda vanlig matolja eftersom det kanske är lite mer miljövänligt, det funkar dock inte alltid. Tycker dock att myrorna kunde byta prislappar, på exempelvis oglaserad keramik är prislapparna rena döden. Det blir aldrig bra om man måste lösa upp prislapparna med något annat än vatten. Jag förstår väl att de inte vill att man ska kunna ta bort/flytta prislapparna och det är därför de har dem, men....
Anna Sandberg

2013-07-06 @ 22:17:02
Postat av: DeBeer/Manganiatokan/Erica

Herredjävlar, undrens tid är inte förbi!
Grattis!!
Lika härligt varje gång man hör en berättelse som den här!!!

Svar: Och att ingen sett dem innan mig, hurra!
Anna Sandberg

Postat av: gila

Min granne fyndade ju en berså-skål av Stig Lindberg i veckan för 30 kr...på just Myrorna...

Svar: Härligt att höra! Som sagt, det finns fortfarande ljusglimtar där ute i loppisdjungeln.
Anna Sandberg

2013-07-07 @ 22:49:23
URL: http://gilasgrotta.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0