Det bästa av två världar

Scouting och loppis, på en och samma gång. Kan det bli bättre? Det blev så bra som jag trodde, till och med bättre. En härlig utflykt med morsan och många fynd.
 
 
Vadsbro-Blacksta scoutkår ordnar varje år en stor loppis för att få ihop lite extra pengar till sin verksamhet. Det stora utbudet gör allt få går hem tomhänta. Det delar upp allt som ska säljas efter olika teman där varje tema har ett eget tält/plats. Precis som på de "skånska idrottsloppisarna" som är så vanliga neråt i landet.
På loppisen i år fanns dessa teman:
- Glas, kermik och porslin
- Husgeråd
- Utvalt, lite finare varor
- Böcker, tidningar och skivor
- Tavlor
- Väskor
- Kläder och skor
- Möbler
- Julsaker
- Krukor
- Lampor
- Teknik
- Hem och trädgård
- Garage och verktyg
 
Loppisen öppnar klockan 12.00 och innan dess kan man gå runt och syna det man är intresserad av. Sedan får man spana in det som man allra mest vill ha. Där får man sedan stå och bevaka. Några minuter i 12 så är det "rör ej" som gäller.
 
 
Vi hade tagit en plats var vid bordet för lite finare saker. En UE-vas bevakade jag och mamma stod vid en Marianne Westman-vas.
 
Till vänster, längst ner i bild skymtar vasen jag bevakade och tvärs över bordet, på andra sidan syns den fina Piggelin som mamma spanade in. Nu var det bara att vänta. Blev ganska varmt där under taket, men det var nog bättre än utan tak. I ca 20 minuter så fick vi vänta. Till vänster stod två herrar som spanade in ett gökur och en låda med Hackefors kaffeserviser.  Vi hjälptes åt lite att hålla "fortet".
 
Klockan slog 12 och "Tuuuuuuuuuuuuuuut". Det tog inte många tiondelar förrän folk kastat sig över bordet. Hur det gick för oss? Jo, resultatet ser ni här på nästa bild.
 
Både jag och mamma lyckades roffa åt oss våra vaser. Mammas Piggelin av Marianne Westman, Rörstrand för 125 kr och min Sagina av Mari Simmulson för Upsala Ekeby kostade 110 kr.
 
Sedan gick vi lös bland de andra borden. Det shoppades hejvilt. Tror att jag betalade 20 kr för det som var "dyrast". Massa prylar blev det. När jag gått några varv blev det picknick i det gröna.
 
 
Vid tvåtiden var det dags för den stora auktionen. De finaste föremålen hade plockats ut för en liten auktion. Det fanns dock inte ett enda föremål som var intressant för vår del.
 
Vi hade tänkt att åka hemmåt men blev ändå kvar en stund till. Jag tog en liten tur bland möblerna för att se vad som fanns. Då hittade jag ett par dörrar.
 
Läckraste innerdörrarna jag sett! Och de var inte sålda. Egentligen hade jag inte tänkt att ha dörrar in till mitt vardagsrum. Men efter lite mätanade och trixande så kunde/borde/kanske de skulle passa? Jag slog till. Jag betalade bara 100 kronor för dem och det tyckte jag de kunde vara värda oavsett om de passade eller inte. Frågan var bara hur de skulle få plats i bilen??? Men det var en senare fråga.Impulsshoppade dörrar på loppis?! Haha...
 
Vid det laget var auktionen slut och "rean" började. Några småprylar till blev shoppade innan vi hämtade bilen och började packa in oss.
 
Det blev som sagt lite trångt i bilen... Jag satt fram och körde medan mamma fick sitta där bak. Vi åkte till sommarstugan där vi tog igen oss några dagar innan hemfärd. Väl hemma kunde jag konstatera att dörrarna nästan passade (går nog att fixa till) och att jag fick med mig en massa fint hem.
 
Dörrtest. Perfekt!
 
Fina saker! Bland annat ett par UE-delar, en Röda Clara, ett gäng retroljusstaakar, glasflöten, några burkar och en liten isbjörn av okänt ursprung. Det var en lyckad dag på scouting och loppis.
 
Over and out!

 

Kommentarer
Postat av: Peter

Grattis till vasen!!

Själv klarar jag inte av den sortens loppisar. Att stå och se alla "fynd" som alla andra sakta men säkert identifierar och oftast högt deklarerar "Är inte det en sån där UE-vas...". Tycker att det förtar hela nöjet med att gå på loppis.

Kul då att du trots förhållandena lyckades få vasen till ett bra pris. Gör sig bra i hyllan tillsammans med övriga UE-föremål i din samling.

Svar: Jag är ganska nöjd över vasen och tycker nog att det var ett okej pris. Tror att det är ganska lugnt med UE-fynden i de trakterna, inte så poppis där som i Västerås
Anna Sandberg

2013-07-16 @ 20:31:25
URL: http://www.upsalaekeby.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0