Vi rivstartar 2013 genom en återblick på 2012

Här kommer mitt 2012 i en årskrönika där fynd blandas med kultur, scouting och retro.
Håll till godo!
 
Januari 2012
* Året var trögstartat och jag fick inte igång någon riktig flyt i fyndjagandet och bloggandet. Men genom en återblick på 2011 tändes energin och det blev fart, inte minst tack vare alla underbara läsares peppande kommentarer.
 
* De mystiska glasen slutade vara mystiska. Jag hittade Fars-glas av Erik Höglund på en hemsida. Turligt nog blev ytterligare två glasmysterier lösta i och med det. Jag insåg att jag är lycklig ägare av glas ur serien Ballad och  Form 613 av Vicke Lindstrand. Tre okända blev kända på en eftermiddag.
 
* En del auktionsinköp blev det tydligen under januari... Tekanna Blå Eld, UE viking och lite annat smått och gott. Fyndade också en drös Rhapsody-glas av Sven Palmqvist.
 
* För andra gången hölls det eldkurs på scouternas Rättvikskurs.
 
* Träffade Porslinsbloggen-Benny över en bytarfika. Det var det första "riktiga" mötet, tidigare hade vi bara setts snabbt på loppisen i Hedemora. Jag fick med mig en ljuvlig drös med prylar hem och jag bytte bort en Corso-dubblett. Klapp på axeln!
 
* Gjorde fynd på Stockholms-loppis i form av en Gelfevas som känns lite ovanlig.
 

 
Februari 2012
* The Retroblog Network hade utmaningen Salt & Peppar. En övergripande titt på våra retro-kryddburkar presenterades på olika bloggar. Väldigt god uppslutning blev det bland bloggarna.
 
* Fyndandet var helt galet under februari. Vart jag än vände mig kom det fina saker indrösande. Allt från en Astra-servis från Gefle, glas, vaser, skålar till okända stengodsalter och UE-keramik. Dessutom nya salt och pepparkar, lagom när utmaningen var slut.
 
* Ett rejs för att tömma förråden på sådant som inte längre fick plats hemma påbörjades. Mycket hamnade på nätauktion och annat packades i loppislådor.
 
* Plötsligt blev det en vecka utan ett enda loppisbesök. Dessutom upptäcktes lite KRAS, min stora Negro-skål från UE visade sig vara sprucken. Dessutom missade jag två stora Corso-fat på Tradera. Det kändes helt klart lite bittert. Som ytterligare smolk i bägaren så missade jag Antikmässan i Stockholm.
 
* För att pigga upp mig lite så ropades det på auktion... Både på nätet och live. Det drog upp mig ur bitterheten. Palma, Presenta och Pingvin hamnade i samlingen. Även en bubblare från Gefle, en golvvas i serien Ax av Berit Ternell.
 
 
 
Mars 2012
* Hittade massa fint på loppis, Bland annat den fina lockskålen i form av en pumpa, en kaffeservis Kilta från Arabia och Pricken av Märta Willborg för Gefle.
 
* Våren började smyga fram. Hälsade dem med tulpanlökar i retro-kruka.
 
* Hittade lite mer info om serien Kreta av Britt-Louise Sundell för Gustavsberg. Forskade lite om den och insåg att Sundell var Västeråsare i sin ljuva ungdom. Det har blivit en redig samling under året, jag har nog 7-8 delar av den nu. Undantaget som bekräftar regeln, en samling som inte är UE.
 
* Vasaloppshajken hölls som vanligt i samband med Vasaloppet. En väldigt bra hajk blev det med lagom kallt med några minusgrader och strålade sol. Bättre förutsättningar kunde det inte vara.
 
* En bloggutmaning hölls igen. Denna gång handlade det om te-, kaffe- och chokladkannor. Jag visade upp 3x Herta Bengtsson. Koka, Ceylon och Blå eld.
 
* I mars genomfördes mitt största retro-köp någonsin. Jag köpte min fina 50-talstvåa i Krumeluren. En egen lägenhet. Min att återställa till ljuvt 50-tal. Perfekt! Jag har inte ångrat mig! Renoveringen började på en gång med vardagsrummet och lite arbete i köket påbörjades också.
 
 
April 2012
* Massa UE ropades in på auktion. Bland annat fat av Vicke Lindstrand, Negro-delar och Anna-Lisa Thomson-vaser.
 
* Annars bestod månaden mest av KRAS, i princip alla tradera-inrop anlände hos mig i 1000 delar. Det handlade bland annat om BoFajans-assieter som skickades i en papperskasse med lite tejp runt och tre delar ur serien Corso av Atterberg. I det första fallet fick jag tillbaka hela kostnaden från säljaren. Men i det andra fallet fick jag själv lov att reklamera hos fraktbolaget. Säljaren frånsade sig hela ansvaret trorts att kartongen var mindre än föremålen. Suck. Jag fick tillbaka pengarna tillslut men det var verkligen inte säljarens förtjänst.
 
* I april åkte jag till Hedemora för att gå på den stora loppisen i Hedemora ishall. På vägen stannade jag i Sala, Avesta och på loppisarna inne i Hedemora. Det blev en extremt bra fyndresa. Jag hade drösvis med saker med mig hem. Dessutom fick jag en pratstund med Benny på Porslinsbloggen som stod och sålde av lite av sitt förråd.
 
* Hela lägenheten var kaos hela april. Allt hade flyttats över från gamla lägenheten och vardagsrummet kunde inte nyttjas. Det var minst sagt trångt i kök, hall och sovrum.
 
* Loppisen i ABB Arena var vi med på jag och modern. Tjänade en hacka var och var väldigt nöjda när dagen var slut.
 
 
 
Maj 2012
* Bakluckeloppis på Anundshög i strålande väder och många säljare. Jag och mamma var med och sålde men blev inte av med så mycket saker tyvärr. En par inköp blev det dock och det var en trevlig dag.
 
* Hälsade återigen på djuren på Vallby friluftsmuseum. Trevligt att traska runt där bland alla hästar, grisar och hönor. Man får sig alltid ett gott skratt.
 
* Ett Corsofat packat i en gammal chokladask kom fram utan skador. Det måste vara ett mirakel.
 
* Det loppades lite i alla fall. En våffelvas, någon Aladin-lykta och en kvadratburk.
 
* Nornhajken hanns med, från att ha stått som segrande lag i två år i rad så hamnade Piece of cake på SISTA plats. Haha.
 
* Även ett vårläger hölls i Kröcklinge utanför Köping. Temat var 1912 och Köping scoutkårs 100-årsdag firades med pompa och ståt.
 
 
 
Juni 2012
* Regnväder och renovering inledde sommaren. I väntan på sommarsemestern ägnades tiden åt att slipa väggar och måla väggar, allt för att bli klar i vardagsrummet. Kändes som om det aldrig skulle bli klart. Tur att jag hade morsan till hjälp.
 
* På loppis och auktion hade jag en väldans tur. Massa nytt och fint till mig :) Massa UE och även en vit Colora som blev min för en liten slant.
 
* Hittade en Tri-vas för 10 kr på en bordsloppis.
 
* Fem läckra vaser presenterades tillsammans på bloggen. Samtliga fyndade på en vecka!
 
* Hus & Hem Retro presenterade sig stora loppisguide där jag ansvarat för att lista alla loppisar i Västmanland. Till och med ett personligt tack fick jag.
 
 
 
Juli 2012
* Åkte äntligen på bonnauktion i Norberg. Några planerade inrop och ännu fler oplanerade. Bland annat ropade jag in ett gäng julgranskulor.
 
* Pernilla kom in i mitt liv. Jag ropade in en tjusig fåtölj på auktion, Bruno Mathssons Pernilla. Den bor just nu på vinden hos mamma och den ska snart, snart få flytta hem...
 
* Jag blev arg. Igen. Inte så ovanligt. Denna gången var det Myrorna som hamnade i korselden. Blir så förbannad när de sätter höga priser på trasiga saker och när man sedan påpekar det så får man skit för det och de skyller ifrån sig. Vem vill köpa hyllvärmarna på Myrorna? Inte jag!
 
* Jag blev arg. Igen. På högtravande Röda korset som "inte har några loppisar utan bara second hand-butiker. Fnys!
 
* Jag besökte scouternas stora loppis utanför Flen. Hoppas innerligt att det blir fler gånger. Häftigare loppis har jag aldrig sett tidigare.
 
 
    
 
 
Augusti 2012
* Äntligen semester! Kollade på tåg i Gävle. Kollade på fängelsemuseet i Gävle. Kollade på choklad i Linköping. Kollade på flygvapenmuseet i Linköping. Kollade på arbetets museum i Norrköping. Kollade på båtar i Furusund. Kollade på loppisar i... överallt.
 
* Retrolux fyllde 2 år!
 
* Jag åt glass på Lappens och hälsade på mina kära vänner i Dalarna. 
 
* Förådet rensades. Alla kartonger togs ner från vinden och den stora sorteringen startade. Jag har lite för mycket och det ska vi råda bot på genom försäljning och bortskänkning. Ett specifikt skåp ordningställdes för ändamålet.
 
* I denna vevan blev vardagsrummet klart! Nästa blir sovrummet.
 
* Jag anklagades för stöld på Ansgarskyrkans årliga loppis. Skojar ni eller? Nej, tydligen inte.
 
* Jag köpte ett fat ur Atterbergs korta serier, ganska ovanliga.
 
 
 
September 2012
* Jag blev arg. Igen. Eller snarare fortsatte att vara arg på Myrorna. Det som nu upprörde var deras nya reklamkampanj: "Här är det billigt att köpa något dyrt."
 
* Jag loppade selektivt. Med noga utvalda loppisar och varor. Inte så många köp men finfina prylar. Insåg att mina skåp var/är överfulla.
 
* 21 september var det åter dags för 100% scout. Givetvis gick jag till jobbet med uniformen på. Lika 100 då som alla andra dagar.
 
* Västerås kulturnatt med eld och kärlek, som vanligt. Fabulöst!
 
     
 
Oktober 2012
* Resa till Götet för att kolla in Galenskaparnas & After shaves 30-årsfest. Dessutom besöka en drös med loppisar. Träffade Form55-Jan för lite byten.
 
* Kickstartade arbetet med Dalacamp 8 - SpaceCamp.
 
* Slog rekord i "spårskapande" för scouterna på Sankt Olofs höstläger. Jag, Carola och Kix överträffade oss själva. Jag kan inte begripa hur det gick till. Dock till kostnaden av att jag just då kände att jag aldrig mer ville åka på scoutläger...
 
* Antik & kuriosa-mässa i Stockholm. En liten bloggar-fika fick vi till. Kul att träffa er bloggare!
 
* Jag hade inte en enda minut över till något mer än jobb och fritidsjobb. Det var hemskt! På bloggen blev det inte många inlägg under månaden.
 
 
 
November 2012
* November blev aningen bättre och jag hade lite tid för det och dem jag gillar bäst. Visade bland annat upp fynden från Göteborgsresan. Vi stannade på flera ställen längs vägen till och från Göteborg, bland annat i Jönköping och Motala. På vägen hem var det ett annat varuhus som gällde; Gekås....
 
* Kryddburkssamlingen från Selsbo börjar se klar ut. Kanske finns det någon enstaka del jag saknar.
 
* DASS anordnade scouternas Novembernatten för första gången. Ni kan ju gissa vilket lag som vann utmanar och ledarklassen? Så klart var det superlaget med Kix, Carola, Jonas och jag själv. Allt som inte uttryckligen är förbjudet är tillåtet...
 
* Bukowskis sålde varor från kända formgivare. Problemet var att det var kopior. Kanske ingen större nyhet, men när man säljer samma möbel två gånger som äkta designermöbler så osar det bränt.
 
* Allt arbete och slit sket vi i för en dag. Tog en dagstur till Köping för att se om det kunde erbjuda något extra. Kalklinbana, museeum och god mat blev resultatet.
 
* På namnsdagen fick jag min födelsedagspresent. En adventsljusstake från Konstsmide i nyretro. 
 
 
December 2012
* December kom med snö. Advent pyntades och lussebullar bakades.
 
* Äntligen kändes det som om lugnet kunde lägga sig. Slutspurt på jobbet med tidigt avslut och en resa till London några dagar innan jul. Vi tog verkligen vara på tiden med sevärdheter, tunnelbana och musikal.
 
* Julstressen missade vi med blotta förskräckelsen. Det enda jag kände lite stress över var inslagningen av julklapparna. Något som jag vanligtvis börjar med redan i november. Nu hade jag bara några timmar på mig. Trots det hann jag rimma på alla paket. Klapp på axeln till mig, dagarna i London fick mig att slappna av. 
 
* Nyår firades i glada vänners lag och vilken fest det blev.
 
 
 
Med det sagt får jag önska alla mina läsare god fortsättning på det nya året!
13 kommer att bli ett bra år! Jag önskar eder alla ett gott fyndår!
 
Skumpa och rödtjut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0