Lite blandad kompott med en sorgligt sorti

Under de två senaste veckorna har det varit en del fyndande och annat som passerat. Här kommer ett mischmasch av det hela.
 
Denna fulfina burk av Marianne Westman för Rörstrand shoppades på Läkarmissionen. Dekoren är väldigt vinglig och krokig. Diskussionen snurrar kring om lärlingar, andra sortering och provexemplar. Vad som stämmer vet jag inte, det jag vet är att jag tycker att den är läckrare med lite vind dekor. 25 kr, varför inte. :)
 
En fin tavla fanns på Röda korset, en Marion Berlin med motiv från ABB-huset (ASEA-huset). Väldigt fin men lite för högt värderad. 2900 kronor skulle de ha för den, det var en litografi och på auktion kanske man får ge 500 kronor eller liknande. 
Nja, den får vara kvar... Även om den skulle vara snygg över min vardagsrumssoffa.
 
Lite trasiga keramikfigurer kunde man välja och vraka mellan på Myrstackarna i veckan. Varför inte en trasig och limmad Lisa Larson-häst för 200 pix? Nja... den fick också stå kvar (huvudet var avslaget). 
 
Det som fick följa med från Myrorna sist jag var där var dessa sköningar. Arabia för hela slanten, totalt knappa 150 kr. Kopparna är från serien Faenza som är vanligast i brunt.

Mitt första loppade Ruben-glas av Signe Persson Melin för Boda. Tyvärr är det lite naggat och jag vet inte när eller ens om jag kommer att använda ett udda glas. Men det skulle ju kunna bli en snygg "kruka" för någon vårlök. 15 kr var det i alla fall värt, inköpt på Stadsmissionen.
 
Nu det sorgliga som hände i veckan på ett av mina stammishak.
 
Över till lite otäckheter. I måndags blev en kvinna överfallen och illa knivskuren på Myrorna i Västerås.
 
De inblandade hade inget att göra just med Myrorna utan det var nog mer av en slump att kvinnan sökte skydd i butikslokalen. Otäckt var det hur som helst. Själv kom jag till butiken ungefär en halvtimme efter dådet. Jag är tacksam att jag slapp bevittna det. Kvinnan kämpade för sitt liv och genomgick flera operationer på sjukhuset. Tyvärr gick hennes liv inte att rädda och hon dog under onsdagens eftermiddag.
 
På onsdagen öppnad Myrorna åter butiken och idag besökte jag butiken. Det kändes precis som vanligt, väldigt underligt att en sådan händelse passerar så obemärkt ändå. Livet går vidare... i både glädje och sorg.
 
Over and out!

 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: lybtar

Den dagen du vill få lite mer plats i skåpen så hör du av dig till mig så skall jag hjälpa dig med syltburken :)

Svar: Det lovar jag Helena!
Anna Sandberg

2013-01-20 @ 11:56:12
Postat av: Maria

Hur stort är fatet från Arabia? Jag har en i samma serie, ett set med porslinsbricka med plats för kaffe/tekopp som jag bara älskar! Har inte sett den någon annanstans förrän nu!

Svar: Fatet är ca 20x20 cm (uppskattningsvis). För jag antar att det är det vita med svart dekor du menar. Fatet tillhör serien Emilia och de som vet tyckte att det var ett riktigt fynd. Det kan jag nog hålla med om :)
Anna Sandberg

2013-01-20 @ 18:00:20
URL: http://djupatallrikar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0