Loppisen med tvåveckorsregeln

Det finns en loppis som slår alla andra loppisar här i Västerås med hästlängder. Trevlig personal och loppispriser. De sätter också priserna med filosofin att en vara ska stå på hyllan i max två veckor, står sakerna så reas de. Jag har många gånger sagt till dem att deras saker ibland är för billiga, men så protesteras det;
"Det ska vara billigt att gå på loppis".
 
Inte en hyllvärmare så långt ögat ser.
 
Väkommen till Sigurdsloppan!
 
Sigusdsloppan är en daglig verksamhet för personer med funktionsnedsättning. Här jobbar ett gäng härliga personer som verkligen värnar kunden.
 
Från Sigurdsloppans hemsida:

"Sigurdsloppan är en verksamhet som säljer begagnade saker. Vi är ett glatt gäng som jobbar här och det är ofta full fart. När bussgänget hämtat saker hemma hos folk så ska de packas upp och sorteras. Kläder behöver tvättas och en del saker behöver diskas och möbler torkas av. Trasiga saker som vi inte kan fixa får gå till återvinning. Vi kollar att elektroniska saker som till exempel lampor fungerar som de ska. Innan alla varor ställs ut i butiken måste de prismärkas. Sen är det bara att vänta på att kunderna ska handla. Det finns alltså många varierande arbetsuppgifter här."

 

Prydligt sorterat på olika avdelningar. Snygg bokhylla, anskrämlig dekorplast.

Det enda som jag som knegare kan "klaga" på är öppettiderna, hinner inte besöka plejset så ofta jag hade önskat:
 
Tisdag 10.00 - 14.00
Onsdag 10.00 - 17.00
Torsdag 10.00 - 14.00
 
Igår hann jag in en sväng... En hel hög saker fick jag med mig, dessa tre för 10 kr/st:
 
Så om du har vägarna förbi och det är öppet. Klart du ska gå in!

Over and out!


 

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Elle

Åhh, Sigurdsloppan låter underbar! Det är ju så det ska vara på loppis! Då kommer man tillbaka ofta, och handlar mycket. Dessutom är det ju det allra bästa ur miljösynpunkt, så att även "vardagssaker" säljs, och blir använda ännu en gång. Jag menar, sånt som man annars köper på IKEA el liknande ställen.

Motsatsen hände mig idag. Jag var i Uppsala över dagen, så tittade in på Myrorna där för en gångs skull. Hittade 2 glas, av en sort jag samlar på. Dock kostade de 75 kr st, trots repigt skick. På Tradera brukar de, frakt inräknat, gå för runt 50-lappen styck, i perfekt skick.
Dessutom har Myrorna i Uppsala datum på prislappen- dessa hade stått sen vecka fyra- alltså tre och en halv månad(!). Så jag tog med dem till kassan och undrade om man kunde pruta, då priset var långt över Tradera-pris, och de stått så länge.
Gissa responsen...
Nej, de sätter inga priser i butiken. Och nej, de sätter inte ned priser även om saker stått länge. Mitt svar var att då får de stå kvar då.

Jag tycker att det är så himla trist när loppis/second hand-besök blir att bara leta felmärkta eller "missade" saker, för att det är det enda som är prisvärt.

Tur att sommaren snart är här, med underbara privatloppisar och bakluckeloppisar, som kommer att få min loppiskärlek att blomma upp igen.

Svar: Ja, det tycker jag är dåligt med Myrorna. Här i Västerås är personalen så otrevliga också. Men här kan de ibland sänka priset när en vara stått länge, men aldrig om man frågar. Så vill man ha något så får man passa sig för att säga till om det.
Anna Sandberg

2013-05-03 @ 18:27:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0