Det stora auktionshuset har gjort det igen

Återigen har Bukowskis klantat sig, dubbelt upp dessutom!
Sålt ett designföremål, denna gång en liggfotölj som inte alls har varit ett designerföremål utan en kopia. Grattis Buckan. Hur lyckas ni och varför lyssnar ni inte på era kunder? Inte ens när kunderna kan bevisa att det är frågan om en kopia. Det händer om och om igen...

Denna gång har Dagens Nyheter uppmärksammat det. Klicka på länken för att läsa. Dock vet jag inte hur länge den ligger kvar så en sammanfattning kommer här:
 
Förra året hittade "Waldemar" en möbel designad av favoritdesignern på Bukowskis Market. En fotölj av Poul Kjaerholm, vilstolen PK24. Utropspriset var bara 12 000 kronor vilket skulle vara ett riktigt fynd, ett nytt original kostar över 100 000 kronor. Klubban föll på 16 000 kronor och Waldemar var nöjd. Ända tills möbeln levererades hos honom. I jämförelser med sina andra möbler av samma formgivare var kvalitén väldigt bristfällig.
 
Waldemar kontaktade Buckan som inte trodde honom. De ville inte ens undersöka saken i sin övertygelse om att de hade bedömt föremålet korrekt. Waldemar kontaktade då företaget som nu har rättigheterna att sälja Poul Kjaerholms möbler. De kunde konstatera att Waldemar hade rätt. Möbeln är en kopia.
 
Efter mycket om och men så fick Waldemar rätt hos Bukowskis, de betalade tillbaka och hämtade möbeln. Alla nöjda tillslut. Tills nu, dryga året efter reklamationen är möbeln ute på Bukowskis Market igen. Samma möbel, inte en likadan. Identiska bilder, samma beskrivning och samma utropspris. Denna gång föll klubban på 20 000 kronor.
 
Så vad tror ni? Slarv eller medveten återförsäljning? Det känns ju som att Buckan riskerar ganska mycket om det skulle vara medvetet.
 
Deras största problem är de inte lyssnar på de kommentarer de får från allmänheten. Inte ens när flera oberoende personer säger samma sak om objektet. Ingen kan vara expert på allt. Jag hyllar alla nördar där ute som snöar in på vissa områden. Bukowskis skyller på den mänskliga faktorn. Och visst kan man göra fel men då får man snällt erkänna att man gjort bort sig.
 
Eller vad säger ni?
 
Over and out!
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är alldeles för ofta dessa experter har fel. Jag har flera ggr påpekat till antikaffärer på Tradera eller på flera nätauktioner att de har felaktiga beskrivningar. Får aldrig ett svar tillbaka. I detta fall vet jag inte vad jag ska tro....

Svar: Japp! Helt galet! Vi fick ju genomslag med den tyska Stig L-vasen men det var ju för att halva RBNW gav sig på dem. Men om de gör det medvetet så borde de ju själva förstå att de förr eller senare kommer hamna i blåsväder!
Anna Sandberg

2012-11-16 @ 13:50:24
URL: http://porslinochnostalgi.blogspot.con
Postat av: Flak

Ha ha visheten är dyrköpt..

2012-11-16 @ 22:22:52
Postat av: Gila

Det är mänskligt att fela men att göra om samma fel igen är ...märkligt!!

2012-11-17 @ 19:57:43
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0