Koppar från Arabia och en Prick

En runda har jag hunnit med och några inköp blev det.


Tre krukor. De två med hjärtan är från Steninge. Kanske de är lite väl juliga, men det blir väl jul igen? Den andra är omärkt och nog inte så gammal. 10 kronor styck.


Sex koppar med fat från Arabia. Jag tror att det är Kaj Franck som formgett dessa. Var det ett fynd? 12 kronor per kopp och fat betalade jag.


Mycket kommer i par idag... Dessa ljusstakar funderar jag över. Vem, vad, hur, när? Är de svenska? Paret för 30 pix.


Impulsköpet, fyra glasblock från Lindshammar. Är det bara reklam eller användes de till något också? Brevpress? Fyra guldpengar.


Ett set för olja (?) i gult från Jie. 25 kr

En lustig liten prick.

Märta Willborgs lilla hundfigurin Pricken stod i finhyllan på Stadsmissionen inne i stan. 150 kr stod det på prislappen och det kändes helt okej.

Over and out!


Kommentarer
Postat av: Olle

"Klasklumparna" känner jag igen från min karriär som ritare. När jag var ung, innan PC:n kom, ritade man ritningar med penna och linjal på papper eller ritfilm. Då användes liknande tyngder för att hålla pappret på plats på ritbordet. Kanske är det sådana du har fått tag på?

Jag har också en samlarpryl från Steninge - en tippvagn som de körde lera i från lertaget till fabriken. Kanske leran till din kruka åkt i min vagn?

Hälsningar

Olle

2012-03-09 @ 08:19:30
URL: http://kalderen.net
Postat av: Mylla

är det teema fran arabia så är det ju ett riktigt fynd, osäker dock då bilden inte visar formen riktigt..

2012-03-09 @ 14:03:02
URL: http://myllaskreativa.blogspot.com/
Postat av: Tintti

Hej, fina fynd du gjort. Oavsett om dina Arabias kaffekoppar är av den nyare Teema eller den gamla föregångaren Kilta, båda av Kaj Franck, så är det fynd. Här i Finalnd kostar de 15-20 euro per kopp o fat.

2012-03-10 @ 07:25:08
Postat av: Linda

Så du har också en liten Pricken nu, grattis! :)

2012-03-13 @ 11:46:44
URL: http://porslinan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0