Som ett brev på posten

... i positiv bemärkelse. Det har kommit några leveranser, både från nätauktion och vanlig slagauktion.

På ren impuls åkte mamma till Eskilstuna för en klubbauktion, de hade många delar UE och flera saker gick billigt. I katalogen på internet hade vi spanat in några olika objekt, inte bara Upsala-Ekeby.


Serien Vienna har jag fastnat för. Jag har sedan tidigare en av vaserna. Mamma ropade in även denna som är lite större. Med på auktionen fanns också en golvvas, tyvärr så blev den lite för dyr. Den hade jag gärna haft annars. Denna blev också ganska dyr, ungefär 500 blev det tror jag.


Ett stort fynd var dock denna skål. Bilden är lite missvisande och den ser inte mycket ut för världen. Det är en vit Colora av Sven Palmqvist för Orrefors. Just den vita är inte allt för vanlig och den är en av de större modellerna. Colora i vitt var ju inget jag skulle samla på... Men de är ju så fina! Med slagavgift blev det väl ca 130 kronor.


Mina retrodjur ligger nedpackade i diverse flyttlådor så jag missade den utmaningen för några veckor sedan. Här är en ny nalle till min samling med björnar. Det är Upsala Ekeby och Göran Andersson som ligger bakom. 150 kronor.


Fatet av Anna-Lisa Thomson blev mitt för 150 riksdaler.


Skålen i serien Ax av Berit Ternell för Gefle kostade 100-lappen jämt.


Ett fat av Hjördis Oldfors, även det för Upsala-Ekeby ropades också in. Det var på gränsen att priset var lite högt. 250 kronor slutade notan på.

Mamma ropade in en del grejer till sig själv också, rena rama julafton! Nu blir det vatten och bröd!

Några traderaauktioner har gått min väg den senaste tiden. Bland annat har jag ropat in ett fat av Ingrid Atterberg. Det fanns hos en säljare i Norberg och därför slog jag till, mamma bor ju där och kunde hämta upp den åt mig.


Serien har inget namn. Den gjordes för Åhlén & Holm. 130 kronor. Bägaren köpte jag i Hedemora på loppisen i ishallen i våras.


Den vänstra ropades in på auktion för en relativt låg summa, den har ett litet nagg. Mars heter serien och Mari Simmulson har formgivit för Upsala Ekeby.

Den högra är ett fat ur serien Sagina, också den av Mari Simmulson. Just detta fat är lite ovanligt eftersom den endast har vit dekor. Vanligtvis är de tre "spetsarna/topparna" pastelligt rosa, gröna och gula. Jag tycker nästan att detta är snyggare! Den blev min för ynka 20 kronor på en Traderaauktion, troligtvis tack vare/på grund av att den har en nagg. Som kuriosa i denna historien kan tilläggas att jag såg just detta fatet i en slutprislista på Dalarnas auktion tidigt i våras. Det grämde mig lite att jag missat att ropa in partiet där fatet ingick. När jag sedan såg var säljaren bodde så frågade jag om det var samma fat. Det var det. Kul!

Något enstaka loppisbesök har jag klämt in också.


De båda vikingarna är från Upsala Ekeby och det är Taisto Kaasinen som formgivit. Dessa är inte glaserade. Men känner jag Myrorna i Västerås rätt så hade de ingen aaanniinggg om att det är UE. De kostade 25 kronor styck. Hade det stått UE på dem hade prislappen varit +100 kronor (om inte mer...)


Glasen köpte jag under samma runda för småpengar. Irriterande nog så fixade kassörkan en nagg medan hon joxade med glasen innan hon packade. Upptäckte det först när jag kom hem. Suck...

På bonnauktion har jag också haft tur. Vi lämnade bud i förväg via telefon så det blir alltid spännade att se om man vinner någon auktion. Man väntar på det där telefonsamtalet.


Bland annat så ropades denna in för knappt 200 kronor. Upsala Ekeby (kunde ni aaaaaldrig gissa) av Hjördis Oldfors.


En burk av Marianne Westman vann jag budgivningen på. Jag gillar hennes burkar och eftersom denna hade locket kvar så var det inget att fundera på.

En fin, stor Terma-kastrull av Stig Lindberg. Hmmm... Tydligen en spricka som upptäcktes när det var dags att ropa ut. Ingen bjöd och den togs ur auktionen. Men. När mamma skulle hämta den så fick hon den gratis eftersom de enda som lämnat bud var vi och ingen bjöd ju på auktionen. Ibland har man tur.


Synd på sprickan, men man kan nog använda den ändå...


Snyggaste etiketten sitter kvar och bara det gör ju det hela värt att ha den.

Ut på nya jakter!

Over and out!


Kommentarer
Postat av: Helena Högberg

Väldigt snygga fat du har köpt! Visst är det bra när man kan hämta fynd och slipper frakten. Det bästa för mig var när jag kunde gå några hyreshus bort och hämta en sak från Tradera :)

2012-06-08 @ 20:40:47
URL: http://loppisloella.blogg.se/
Postat av: Lybtar

Hej och hå, vad många köp. Riktigt läckra pjäser ni har fått hem.

Jag kan ju inte annat än att hålla med om Mariannes burkar ;)



Riktig flax med Therman. Vi har spanat på en sådan ett flertal gånger men de har alltid kostat alldeles för mycket.

2012-06-09 @ 20:14:03
URL: http://porslinochnostalgi.blogspot.com
Postat av: RETROknoppen

Här var det verkligen stil och klass! Jag gillar Ternells "Ax" - min smak :)

Och retrobjörnen har så snälla ögon,,,

2012-06-11 @ 23:00:27
URL: http://www.retroknoppen.com
Postat av: Linda

Ojojoj vad mycket fint du hittat! :D Björnen var supersöt, just en sådan har jag aldrig sett förut. Annars gillar jag Saginan med bara vit glasyr väldigt mycket!

2012-06-12 @ 10:39:16
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Retrolux

Mina personliga favoriter är Ax, Sagina och den vita coloran. Och på det, världens tur med Terman! Tack för fina kommentarer.

2012-06-14 @ 14:21:36
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0