Något litet

Ser ljuset i tunneln nu när väggarna i vardagsrummet har fått hela två lager färg. Blir nog två målningar till och sedan kan jag börja "flytta in" igen. Det ska bli så skönt. Vardagsrummet får vita, målade väggar. Tänker att det borde bli bäst eftersom jag har så många föremål som vill synas. (Mina kollegor skulle säga: Du måste ju får plats med alla dina antika gamla vaser)
 
Kanske kan det bli någon väggmålning... Vet dock inte om jag ska måla direkt på väggen eller skaffa en stor duk. Känns ju lite jobbigt om jag tröttnar sedan och vill måla över. Det är ju lite klurigt att måla över med vitt. Går åt så många lager med färg.
 
Igår tog jag en rast från jobbets slit och for iväg till en av stadens loppisar. Antagligen det sista besöket där för denna säsong. Här i Västerås stänger de flesta loppisarna på sommaren medan de i de flesta andra städer och orter har sin bästa tid just på sommaren.
 
Det är nog lite av ett beroende det där med att springa på loppisar....
 
Det blev inte mycket som fick följa med hem. Vilket kanske är tur med tanke på mitt kompakta flyttkartongs-boende. Och inte minst, mina överfulla skåp. Halva priset var det eftersom de vill tömma förråden innan sommaren.
 
Ett glasblock av Erik Höglund fick det bli efter en del tvekan. Inte riktigt min tekopp om man säger så. Men en knapp 20-lapp tyckte jag nog att det kunde vara värt.
 
Tveksamheten kring denna skål var också påtaglig. Jag ställde faktiskt tillbaka den den gång för att senare gå tillbaka till hyllan där den stod. Prislappen sa 125 kronor, vilket ger dryga 60 kronor på halva priset. Vad fick jag tillslut efter mitt velande då? Jo, en skål från BoFajans med lite oregelbunden form. Vem som ligger bakom och när den är gjord har jag ingen gissning på.
 
Ibland blir jag lite irriterad över prissättningen de har på Läkarmissionen i Västerås. Den är väldigt svajig med hutlösa priser ibland och väldigt bra priser på andra varor. Som i detta fallet med skålen, 125 kronor, aldrig! Men 60 kronor, okej, kanske... Men när man behöver stå och vela över något som är på halva priset på en loppis så tycker jag att det gått lite för långt. Bättre då med loppisar som har som policy att varorna ska stå på hyllan max en vecka.
 
 Strax innan jag gick ut hittade jag denna viking. Den kommer från Lindshammars glasbruk och hade både originalförpackning och etikett kvar. 20 kronor var det värt även om jag har själva vikingen sedan tidigare.
 
Det är Christer Sjögren som står som formgivare på förpackningen. Rätta mig om jag har fel men Taistos viking är väldans lik. Något samarbete där kanske?
 
 Over and out!

 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0