Femtal i Ess

Eller kan man säga något annat om dessa underbara vaser?
En skön skara...
 
Som jag berättat tidigare har jag haft världens tur med vaser från Upsala Ekeby under några veckor. Eller vas säger ni? (haha, dagens lägsta)
 
Vasen Presenta av Ingrid Atterberg ropades hem på nätauktion för en låg summa. Tyvärr en liten, liten nagg nertill men den tycker jag inte gör så mycket. Det var jag dessutom beredd på eftersom säljaren både fotat och skrivit i annonsen att det fanns en nagg. Mycket trevlig säljare var det.
 
Vasen Tri har ni ju redan spanat in. Mitt fynd som blev min för en guldpeng. Jag älskar den verkligen. Mer än jag först trodde jag skulle. Det är Ingrid Atterberg som ligger bakom även denna.
 
En vas av Hjördis Oldfors blev min för knappt 100 kronor. Skicket är utmärkt. Vilken serie den tillhör får ni gärna upplysa mig om. Har den inte på plats i skrivande stund och kan inte kolla märkningen.
 
Pepita av Ingrid Atterberg hittade jag på Myrorna. Inga som helst skador men andra sortering eftersom glasyren inte täckt helt. 125 kronor.

Detta måste räknas som ett fynd. Hittade denna på en loppis i Vingåker. Jag kan inte se märkningen men visst är det väl Anna-Lisa Thomson för Ekeby? 125 kronor tycker jag den var värd oavsett. Lite krackeleringar på insidan.
 
Jag hittade fem Upsala-Ekeby-vaser i fint skick på sju dagar. Inte illa.
 
Trevlig midsommer!
 
Over and out!


Kommentarer
Postat av: Benny

Den röda serien heter "Rio" och det finns lite olika delar, både vaser och skålar. Jag har samma vas som dig tror jag.

Den gröna är mycket riktigt ALT och serien heter "Lancett"- Jag har haft en likande som jag sålde till Loppistan och har kvar ett stort fruktfat i den beiga glasyren, väldigt fint i skicket och inga fel alls för ovanlighetens skull!

Svar: Rio och Lancett. Bra, man lär sig något nytt varje dag. Givetvis går det ju att leta rätt på dem själv men det verkar ju onödigt när man har vänner som kan så mycket. :)
Just det, jag har lagt undan väggplattan från Sagoland till dig. Den kanske kan bli ett byte så småning om.
Anna Sandberg

2012-06-21 @ 19:49:21
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Jesper

Jättesnygga och häftiga vaser. Det finns så mycket fina vaser och alster från Upsala Ekeby. Riktigt roligt att du hittade så många fina under så kort tid också.

Man vill ju bara ha fler och fler till samlingen ju:)

Trevlig Midsommar

Svar: Kul att du kommenterade Jesper och tack för fin kommentar. Har för mig att du kommenterat någon gång förut också, det är extra roligt när det kommer input från någon "ny". Även om jag uppskattar "stammisarnas" kommentarer så är det något extra med kommentarer från de som inte kommenterar så ofta.
Anna Sandberg

2012-06-21 @ 19:53:40
URL: http://designbloggenjonkoping.blogspot.se
Postat av: Gila

Wow! Särskilt Atterberg vasen gillar jag. Trevlig midsommar!

Svar: Haha... vilken av dem? Tre av de fem är Atterberg :P
Anna Sandberg

2012-06-21 @ 20:15:21
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Linda

åH, pepita i grönt! Mums!! Och Lancett-vasen är en riktig skönhet den med! Vilket UE-flyt du haft!!

Svar: ...och det verkar hålla i sig. Peppar, peppar! Lycka till i loppandet i sommar. Hör av dig om du har vägarna förbi Västerås!
Anna Sandberg

2012-06-21 @ 22:11:25
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Retroknoppen

"Presenta" gillar jag! Mina färger,,, Och roligt med en grupp :)
Glad midsommar!

Svar: Ja, visst är den finfin! Två delar har jag nu. Verkar som om det finns sex delar så om man redan har en tredjedel av delarna får det väl bli en samling av det också...
Anna Sandberg

2012-06-21 @ 22:46:26
URL: http://wwww.retroknoppen.com
Postat av: Lybtar

Pepita är grymt snygg. Bra pris också tycker jag. 125 kr får man inte en vas för i en affär.

Svar: Jag gillar verkligen Pepita, synd bara att det är så många andra som gör det också. Svårt att fylla på i samlingen. Så om någon har dubbletter så... Ring mig!
Anna Sandberg

2012-06-25 @ 21:24:39
URL: http://porslinochnostalgi.blogspot.com
Postat av: Jenny på La momes Old fashioned

Underbara vaser! Jag har ju både den mintgröna pepitan och Thomsons lancett i crèmefärg

2012-07-04 @ 07:05:07
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com
Postat av: Jennie

Hej hej. Gick tips från en annan blogg att jag skulle vända mig hit. Har en Ingrid atterbergskål, Ekeby negro 2127, den som mäter 19 cm som jag ska sälja. Pris diskuteras. Den finns i Sundsvall! Mvh Jennie

2012-08-15 @ 15:16:31
Postat av: Anna

Hej vilka fina vaser, tycker den rutiga turkosa vasen vann på att vara andra sortering? då det gav liv i den att inte ha helt täckande glasyr. Har precis upptäckt det här med retroporslin och kul att se vad andra fyndat. :-)

Svar: Hej Anna! Vad kul att du hittat in på min blogg, alltid kul att få höra vad läsarna tycker. Just dessa vaser är ju nu också "tidningskändisar" eftersom bilden skickades in till tidningen Retro som ett vykort från webben. Jag kan hålla med om att den ojämn glasyr kan ge extra charm åt ett föremål, känns mer genuint och handgjort på det sättet.
Anna Sandberg

2014-03-12 @ 12:16:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0