Glasens glas

Så klart! Rhapsody av Sven Palmqvist för Orrefors. Eller ja, näst efter fars glas av Erik Höglund vill säga..
Frågan är nu, är detta Rhapsody i klarglas? Vanligast är väl kanske de rökfärgade, eller tänker man bara så för att de rökfärgade är lättare att känna igen? Ni som kan Rhapsody där ute. Nu får ni jobba lite...




Vad tror ni?


Bild lånad från Precis en sån - forum


Bild lånad från designarkivet.se

Sedan har jag dessa glas här hemma. Påminner lite i formen om Rhapsody. Men jag misstänker att detta är något helt annat? Glasen känns för tunga och inte lika "bra" som Rhapsody.


Hepp!
Over and out!


Kommentarer
Postat av: Benny

Nog är det misstänkt...det finns ju många storlekar och formerna är ju väldigt lika...



De sista har jag sett många gånger, har haft mindre varianter av det högra. Jag tror det är Ekenäs eller Björkshult.

2012-01-26 @ 10:11:02
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: form55

De första glasen borde vara Rhapsody. Man måste egentligen hålla i dem för att säga helt säkert, men formerna stämmer. Den sista bilden är dock helt säkert inte Rhapsody.

2012-01-26 @ 21:44:03
URL: http://jjform55.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0