Året var 2011

2011, året som försvann. Det gick så himla fort! Börjar 2012 med en återblick på förra årets höjdpunkter och händelser.

Årets fynd

Otippat. Inte keramik utan glas. Närmare bestämt Sven Plamqvists centrifugerade glas i form av Fuga och Colora. Den vita ishinken måste jag nog sätta högst på prispallen om man vill ha ett "ekonomiskt" fynd. 15 kronor kostade den på Hela Människan i Sala, nedsatt från 30 kronor. Har hittat många delar under året...

Bubblare: Årets fynd

Fatet Tokyo från Upsala Ekeby av Mari Simmulson som inhandlades i Göteborg för en knapp 100-lapp.

Årets textilfynd

Ett fint textiltryck av Lars Nyman hittade hem till mig strax innan jul. Vackert, vackert och kul eftersom jag inte hann delta i bloggen Femtiotalsjaktens tävling där tre liknande textiltryck lottades ut.

Årets bestick

Dessa bestick tänkte jag ersätta mina nuvarande med. De gamla standardbesticken från Obs åter ut och in kommer dessa. Samlingen är lite blandad och jag trodde fram till idag att jag samlade på Genses Thebe och några sånna finns det med här. De flesta är dock NMIs Atena. Besticken är hur som helst relativt lika så de går att kombinera. De tre originalaskarna med bestick inhandlades på årets näst sista dag för cirka 70 kronor.

Årets nätverk
The Retroblog network på facebook. Finns nog inget bättre sätt att hitta nya retro-bloggare att utbyta erfarenheter med.

Årets ofrivilliga samling

Antalet delar i serien Cobolt från Ruda glasbruk ökar stadigt. Tänkte inte alls att jag skulle ha dessa... Men fler och fler blir det, första delen köptes på Ansgarskyrkans loppis i augusti.

Årets samling (+Årets byte)


Delarna i serien Corso ökar i antal. Nu är det inte allt för många delar som saknas. Under Göteborgsresan i början av december träffade jag Rikard som gärna ville byta bort sin Corsovas mot en Prontovas och en Granitvas. Givet byte! Fyra askfat med hållare i trä fick jag också i utbyte av Jan på Form 55.

Årets julstämning

All plast bannlystes från julgranen i år. Nya, sköna, retrokulor i glas inhandlades på olika loppisar runt om i staden. Billigt! 1-2 kronor styck.

Årets inflyttning

Fina familjen Mumintrollen flyttade in. Dessa nytillverkade från Arabia som tidigare bodde i en butik på området vid Skultuna Mässingsbruk.

Årets händelse

22nd World Scout Jamboree. Det var det mäktigaste jag varit med om. Snacka om att göra en jordenruntresa på tre timmar (som det tog att gå runt hela lägerområdet).

Årets inrop

Givetsvis måste jag sätta golvvasen i serien Negro av Ingrid Atterberg för Upsala Ekeby. Den blev dyr och var inget fynd men fin är den. Jag klarar inte riktigt av att gå på auktion heller... Hjärtklappning och andningssvårigheter av anspänningen när man så gärna vill ha något. Ändock, lätt beroendeframkallande.

Årets nya bekantskap

Allskålen från Skruf är en ny bekantskap. Tuffa! Även bloggaren Kerstin Kokk hade dessa med på sin fem-i-topp 2011.
Uppdatering: Hos Skynda fynda finns också ett litet inlägg om dessa skålar.

Årets hetaste

Här måste både glas och porslin maka på sig för Trix och Awake projects Burning Winter Love.

Årets kras


Sorgligt men sant...

Årets kondis

Hagmans Konditori. Solklart. Se den i vår i Stockholm. Skönaste 50-tal.

Årets nya samling

Mari Simmulson står bakom dessa fat ur serien Sagnia för Upsala Ekeby. Tre delar har hittat till mig under året och ytterligare en vilande i Proslinsbloggens "byteslåda".

Bubblare: Årets nya samling

Petita som också verkar hitta hem till mig på underliga vägar. Den lilla bägaren fick jag från Stina på bloggen Allt det gamla goda.

Årets museibesök

Rörstrands museum i Lidköping. Besöket var ett utmärkt sätt att spendera regnig sensommardag.

Årets flytt

Under 2011 flyttade jag in i min retro-lägenhet i Krumeluren i Västerås. Hoppas och önskar att jag får bo här många år till. Trivs så otroligt bra.



Kommentarer
Postat av: Benny

Hejsan!!! åhhhhh du glömde årets musikupplevelse, och årets bästa Benny!! pöss

2012-01-01 @ 18:06:22
Postat av: Benny

Om du ska satsa på de där besticken så kan jag upplysa dig om att du nu mer har OTROLIGT många :-) Jag har en stor "säck" med såna som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med...de är till största delen i fint skick, det finns även med en tårtspade :-)



Du har ju annars gjort ett riktigt fint fyndår måste jag säga :-)) Gott nytt år och God fortsättning!



Vi får försöka planera in en träff en helg de kommande veckorna så att vi kan byta grejer :-)

2012-01-01 @ 19:20:35
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: khina

Vilken fin Årskrönika du gjort. Och en hel del fina fynd under året.

2012-01-01 @ 20:19:31
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: Jenny

Oj vilka samlingar!!! Jag la märke till ditt gröna keramikfat/skål från Syco på en av bilderna. Jag har ett likadant i vinrött som jag visat under året. Det finns under etiketten Syco hos mig

2012-01-02 @ 10:18:28
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@Borlänge-Benny

Du behöver ju inte nämnas, du är ju Benny hela veckan...



@Porslinsbloggen-Benny

Ja, en bytardag skulle inte vara helt fel. Ska till Rättvik den tredje helgen i januari. Kanske kan vi pricka in något då.



Känner mig trots allt lite "besviken" på fyndåret, det "stora fyndet" låter vänta på sig. (Haha... jag höll på att missa ett "t". Det blev fyndåre.... fynddåre....)



@Khina

Tack, tack för fina ord! De värmer.



@Jenny

Jag tänkte på ditt fat när jag tog bilden, köpte mitt fat strax efter det att du lagt upp ditt på bloggen. Det känns lite otippat som Syco, men jag har blivit fäst vid fatet...

2012-01-02 @ 12:02:05
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Linda

Så mycket fint, jag kan inte göra annat än dregla lite när jag ser dina fina Negro och Pepita. Och Colora och Fuga, Och de snygga besticken! Och Nyman-trycket och... ja, allt. :)

Du har haft ett bra 2011 verkar det som, hoppas 2012 blir ännu bättre!

2012-01-03 @ 09:53:10
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Camilla

Hej, hittade din blogg då jag sökte på Krumeluren! Skulle vara jättespännande att höra lite om hur det är att bo där,har alltid tyckt om huset och håller utkik efter egen lägenhet där. Om du vill får du gärna maila mig några rader! Sen samlar jag på många av de "saker" du gör!Jätteinspirerande blogg! Vh

Camilla

2012-01-07 @ 22:24:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0