Lite loppat


Under ett par veckor har jag varit lite dålig på att uppdatera er på vad som har hänt på fyndfronten. Det är lite för mycket att göra. Någon har svårt att säga nej... även till loppisbesök. Men nu börjar det bli lite trångt här hemma och platsbristen gör sig påmind speciellt eftersom jag just nu inte har något förråd på vinden.


Delar ur te-servis fråg Gefle, Astra tror jag den heter. Jag tänkte nog faktiskt sälja den. Frågan är nu: Sälja på tradera? Sälja på vanlig auktion? Sälja hela som ett utrop? Dela upp i mindre poster? Hmm... Ca 200 kr betalade jag för hela uppsättningen.


Ett stort fat i perfekt skick hittade jag på Röda Korset i Hedemora. Mari Simmulson står för fomgivningen för Upsala-Ekeby. Detta fat tillhör en kundserie. Fatet på dryga 30 cm i diameter kostade 40 kr.



I Sala på Hela människan hittade jag denna vasen. Någonstans i bakhuvudet viskade en röst om Anna-Lisa Thomson och UE. Efter eftersökningar på Internet så har jag hittat namnet Adria för serien och ALT som formgivare verkar stämma? Skicket är allt annat är perfekt tyvärr. Glasyrbortslag i mynningen upptill och ett bortslag som limmats tillbaka. Men för 20 kr kan den få stå på hyllan här hemma och trona.


Två fina tekoppar fick jag med mig från Läkarmissionen för någon vecka sedan. Båda för 50 kr. Rörstrand.


Fina fatet från Upsala-Ekeby i fint skick hittade jag på Life center. Tror inte loppistanten där har lärt sig den äldre UE-märkningen. Vanligtvis så är det klurigt att fynda där, har blivit på senare tid. Detta fat kostade 30 kr och det var förvånande med tanke på att jag tidigare lämnat en Ruda-vas för 75 kr, Ugglor av Ester Wallin UE med 3 cm bortslag för 75 kr och en ihoplimmade Laholmvas (bokstavligt talat krossad) för 30 kr.


I grukstaden gjorde man för länge sedan även kaffe, eller ja, man rostade kaffe. Luxus. Så när jag sprang på denna vackra retro-burk så var det ett givet köp. En selma. Här i Västerås finns också världens finaste neonskylt för Luxus kaffe, jag lovar ni ska få se den någon gång. Varför kostar man inte på sig neonskyltar idag??? Finns det snyggare display?


Erikshjäkpen i Hedemora bjöd på denna lilla bonad, inte kunde jag säga nej... 25 kr.


Ugnsform. Grönt är skönt. Är det dukat från Karlskrona kanske? Minns inte nu i skrivande stund. Passar hur som helst in i min köksutrustning. Formen hittade jag på Röda korset i Avesta.


En flaska i grönt glas och en Orreforsskål Pastillo. Flaskan/vasen har jag ingen aning om var den kommer ifrån. Vet ni?


Stort litet fynd, nog bästa fyndet på lilla loppisturnén förra helgen. En bägare i serien Randi Ekeby, dålig stämpel och det tackar jag för. 5 kr. Den är i mycket fint skick men antagligen andra sortering eftersom glasyren runnit ihop lite.


Grytunderlägg... Made in Sweden. Någon som vet mer om denna? Snygg är den i alla fall. Guldpengen betalade jag.


En julegris (gottegrisen?) av Lisa Larson fick också plats i kundkorgen. Inte den mest kända av hennes produktion. Lite knepigt med oglaserat gods som det ska serveras godis ur. Blir snabbt fläckar.

Det var allt för denna gång, inte illa. Får kanske vara lite mer strikt några veckor framöver nu. Men som sagt, några är här för att stanna, det mesta är på besök. Ett  intresse som inte "kostar" är inte helt fel, säljer 10 saker, köper en och det går jämt upp.

Nej, nu blir det jobbadags!

Over and out!




Kommentarer
Postat av: Jessica

En lila servis och de vet inte vad du ska göra med den.... HALLÅ!!!!

2012-02-10 @ 10:45:56
Postat av: Lybtar

Det gröna fatet säger jag är dukat, vi har likadana små sådana gula och gröna.

Thekopparna är ju riktigt fina.

2012-02-10 @ 11:16:26
URL: http://porslinochnostalgi.blogspot.com
Postat av: DeBeer/Erica/Manganiatokan

Du har säkert märkt att den är formgiven som Stig L. Coloradokanna, man skall stapla kannorna på varandra. Hett vatten under och starkt te på toppen så räcker det till många :-)



Tillverkare: Gefle

Formgivare: Arthur Percy

Modell: BE

Glasyr: Astra

Postat av: form55

Grytunderlägget kommer från GAB - jag har ett likadant.

2012-02-10 @ 12:23:24
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Linda

Ja jäklar vad mycket fint du hittat! Astra-servisen är inte dum - skulle nog kunna tänka mig att lägga ett bud på den åt mamma. :)

2012-02-10 @ 16:48:31
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Jenny på La Mômes Old fashioned

Jag säger bara Adriavasen!!! Skulle också köpt den för 20 kronor trots stora skador. Jag har span på en likadan på Tradera och den lär kosta mer än så kan jag säga, fast den verkar å andra sidan vara felfri.

2012-02-10 @ 21:05:08
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com/
Postat av: Benny

Det gröna är Dukat, har flera delar om du vill ha kvar detta och komplettera, en stor ugnsform och en tvådelad saladjär.



Astra skulle jag ha köpt av dig om jag inte redan har så många delar, två-tre uppsättningar av tekanne-setet och typ 20 assietter...men det sa jag väl sist. Hade du hittat koppar så hade jag slagit till, jag saknar ju en tekopp för tillfället då en gick i golvet förra året...

2012-02-10 @ 22:27:59
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Ann-Charlotte

Oj, vad mycket kalasfina fynd! Speciellt kaffeburken, en riktig bli-glad-burk.

2012-02-11 @ 22:22:51
URL: http://teakochorkideer.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0