Banditen Sandberg

I fredags var det åter dags för Ansgarskyrkans årliga loppis. Det blev en enorm besvikelse. Inte så mycket på grund av fyndbristen utan mer på att jag anklagades för stöld.
 
Jag, Anna Sandberg, anklagades för stöld.
 
Ni som känner mig vet att jag aldrig så mycket som ens pallat äpplen. Än mindre stulit.
 
I min kasse hade jag varor för hela 50 kronor, och tanterna på loppisen var helt övertygade om att jag inte betalat för dem. BEFÄNGT! Klart att jag hade betalat. Att deras betalningssystem är skit är väl inte mitt problem, trodde jag.
 
Avdelningen för husgeråd, glas, proslin, hushållsmaskiner, lampor och liknande är inrymt i en liten lokal på uppskattningsvis 8x10 meter:
 
- Längs väggarna sitter hyllor med saker som är till salu.
- Längs de båda kortväggarna finns en rad med bord, där får man som kund inte gå in, där ska man be om hjälp om man vill titta på något.
- Ute på golvet står fyra mindre bord och ett långbord, dessa får man gå runt, precis som man vill.
- Vid alla bord står ett par personer som tar betalt, det finns även kassörer utspridda i rummet.
- Den inofficiella reglerna säger att man betalar varje sak på en gång.
 
De INOFFICIELLA reglerna... Jag hade inte en aning...
 
Jag var effektiv i mitt shoppadande, ville ju hinna norpa fynden före alla andra. Hittade snabbt två emaljfat jag ville ha, tog dem i handen och gick vidare till nästa hylla. En ostkupa, den behöver jag.
 
Hittade sedan en ledig kassör som jag betalade hos. 35 pistoler.
 
Sedan hittade jag tre kaffekoppar med fat från Gefles servis Kosmos, tänkte komplettera min Tradera-försäljning med dem. Hade redan ett gäng tallrikar och assietter hemma. Packade ner dem och gick till en annan kassör eftersom den som stod vid kopp-bordet var upptagen med att packa en hel kaffeservis.
 
Visade upp den koppen med prislapp. 15 pix. 
 
Gick sedan till "hushållsgrejerna". En stor, rostfri bunke var jag ute efter. Hurra, det fanns en. För 10 kronor. Ställde mig för att få betala den hos en farbror-kassör.
 
En annan kassör kom då fram till mig:
- Jag kan ta betalt!
- Jaha, vad bra, 10 kronor står det på denna, sa jag och räkte fram två femmor.
- Ja, för den ja, säger kvinnan (läs; den obstinata kärringen). Men du ska ju betala för det du har i kassen också. 
- Det har jag gjort, sa jag och såg henne rakt i ögonen.
- De andra har inte sett att du har betalat.
- Jo, jag har visst betalat, vidhöll jag.
- Jaha, sa kvinnan.
 
Jag kollade vidare llite till men hittade inget som tilltalade mig. Jag var väl kvar 10 minuter till och strosade runt bland borden. Hittade inget mer och var på väg ut när jag möter kvinnan igen.
 
- Vi tror inte på att du betalat. Kan du peka ut de personer du betalade hos? säger hon.
- Hmm (jag tänkte efter lite), jo, det var en kvinna som hade en röd väska med en blomma. Sedan var det en äldre herre också, sa jag efter lite betänketid.
- Då går vi och frågar dem.
 
Som om de skulle komma ihåg mig, bland 200-300 kunder. Inte en chans.
Kvinnan hade inte en susning.
Jag blev rosenrasande och sedan väldigt ledsen.
Gick därifrån med tårarna rinnande på kinderna.
 
Kollade lite på textil, böcker, möbler och leksaker.
 
Men. Man kan ju säga att jag tappade lusten. 
 
Hur det hela faktiskt slutade vet jag inte riktigt.
Om de trodde mig eller inte.
Men de störtade inte efter. Att min mamma var med och såg när jag betalade kopparna var tydligen inte heller giltigt vittnesmål.
 
Så, fröken Sandberg kan nog vara bandit på många sätt. Smådjävlig, spydig, retsam, lurig och full av rackartyg. Men en tjuv är jag inte. Tack Ansgarskyrkan för att ni förstörde min dag, tack så jävla mycket.
 
Over and out!


Kommentarer
Postat av: Anna

Så otroligt tråkigt och otrevligt! Förstår att du kände dig kränkt och blev både arg och ledsen!

Svar: Era kommentarer betyder mycket för mig! Känner att jag inte var helt ute och cyklade när jag ansåg att de var både otrevliga och "elaka"
Anna Sandberg

2012-08-27 @ 19:01:39
Postat av: Lybtar

Men åh vad jobbigt!
Jag hade inte velat uppleva det.

Svar: Jäkla typer
Anna Sandberg

2012-08-27 @ 19:08:56
URL: http://porslinochnostalgi.blogspot.com
Postat av: Lilladockan

Men fy fan! Vilka jävla as. När man är en hederlig människa (ända in i ryggraden) så är det sjukt förnedrande när någon anklagar en för något som man aldrig någonsin ens skulle kunna tänka sig att göra. Tycker uppriktigt synd om dig.

Svar: Ja, det värsta var väl att de inte trodde mig även om mamma kunde intyga att jag betalat.
Anna Sandberg

2012-08-27 @ 19:25:52
URL: http://denlilladockan.blogg.se/
Postat av: Jesper

Usch , jag lider med dig!
Finns inget värre än att man skulle bli anklagad för stöld när man vet att man varit 100% ärlig. Så jäkla tråkigt och typiskt bittra gamla kärringar.
Fy fan säger jag bara.
Hoppas att du aldrig besöker de avskyvärda personerna igen. Skit i deras loppis i framtiden, det skulle jag gjort iallafall.

Svar: Jag tror jag ska göra som några föreslog. Kräva kvitton eller i alla fall signaturer från de jag betalar hos. Eller ljudligt gå runt och varna alla nästa gång. "Bäst ni tar kvitto allesammans, för här blir man anklagad för stöld om man inte har något!"
Anna Sandberg

Postat av: khina

Den här historien bekräftar ordspråket: En ulv i fårakläder. Man vill ju tro lite bättre om kyrklig verksamhet men ...ack nej! Om du inte kan undvara den loppisen så överdriv ditt besök där och kräv att damen ifråga skall närvara vid ALLA dina inköp!

Svar: Det jobbiga är att jag tycker att de har bra scoutverksamhet där, men där är det visserligen inte dessa "tanter och farbröder" som är ledare.Skulle vara ganska komiskt att nästa gång föra ett himla oväsen och säga till alla att de nog ska se till att ta kvitti.
Anna Sandberg

2012-08-27 @ 20:28:29
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: Helena Högberg

Jag förstår att du blev både ledsen, besviken och framförallt förbannad. Det skulle jag också ha blivit (jag skulle antagligen ha ställt till med en scen också)Jag skulle ha gått dit nästa år också. Då skulle jag ha med ett block och de skulle få skriva kvitto på varenda jäkla pinal! Jag lovar, de skulle aldrig glömma dig sedan.

Svar: Jag var väldigt nära att ställa till en scen. Svära som en borstbindare och kasta de jag köpt i golvet så det gick i 1000 bitar. Men ungefär då brast det och jag drog istället.
Anna Sandberg

2012-08-27 @ 20:50:30
URL: http://loppisloella.blogg.se
Postat av: DeBeer/Manganiatokan

Tvi fxxn för sura, griniga & otrevlig frivilligarbetare!!! Jag har just skrivit till Ansgarsförsamlig och läst lusen av dem! Detta får inte hända, vilka as....*grrrrrrrr*....!!!

Svar: Tack DeBeer! Det kanske är bra att det på ett eller ett annat sätt kommer upp i ljuset. Visst de är frivilligarbetare och visst stjäls det säkert en del på den loppisen, med deras system så finns det nog många klåfingriga som lockas. Trots de låga priserna. Men att inte kunna ta mig på ordet första gången de frågade tycker jag är att gå för långt!
Anna Sandberg

Postat av: Fröken Persson

Men FY så obehagligt. Inte i samklang med kyrkan på nått sätt... :-S

2012-08-30 @ 21:40:03
URL: http://chiliochrocknroll.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0