Rör inte min Corso

Nu har det gått för långt!

En säljare borde veta bättre!
Hur i hela fridens namn kommer man ens på tanken att klämma ner två fat och en bägare så tätt i en liten kartong? Hur urbota dum får man bli. Droppen som får bägaren att rinna över är svaren jag får när han bemöter min kritik!



Jag brukar inte svära i bloggen men nu är det mycket, mycket nära!

Säljaren erbjuder sig inte att ersätta mig för varornas kostnad utan uppmanar mig att skicka en reklamation till fraktbolaget. Han uttrycker ilska över fraktbolagets agerande och uttrycker sig:
- Trodde inte fraktbolag A skulle sjunka så lågt i sin hantering bara för att det är en förpackning från fraktbolag B.

Hm. Kan det de trasiga varorna bero på för liten förpackning och undermålig emballering eller på patriotiska lagerarbetare som slår sönder varor i gula kartonger?


Vad tror ni?
Vilket svar får jag från fraktbolaget när jag reklamerar?

När jag dessutom betalat för att frakta 3 kg i ett paket som är ca 40x40x40 cm... och mottar ett paket som väger 1,5 kg i en förpackning som är 5x17x15 cm.... Storleken har betydelse! Med detta vill jag dock inte påstå att ju större desto bättre, för det stämmer inte. Allt handlar om innehåll och fixering.

... och just nu är jag ganska fixerad vid min totala bitterhet över dessa krossade drömmar. För de tre delarna ur serien Corso betyder mer för mig än de 300 kronorna jag betalade för dem.

Som en av mina bloggarkollegor påpakade: när säljaren brister i respekten förbåde köparen och de oersättliga varorna (som inte tillverkas längre) slår bitterheten till ännu mer.

Ni har inte sett slutet på denna historia. Det kan jag lova er.

Med Vänlig Hälsning.
Den bittra surkärringen.


Kommentarer
Postat av: Helena Högberg

Usch vad tråkigt! Jag skulle bli ur-förbannad!

2012-04-17 @ 23:17:43
URL: http://loppisloella.blogg.se/
Postat av: Gestaltningstanten

usch... fy vad tråkigt... ja surkärringens nunna är definitivt befogad.... klassisk "jag skyller på fraktbolaget som medvetet måste hata sina konkurrenter och kasta paketet i väggen i ren illvilja". Tanken att packaren av paketet själv är boven då han/hon inte packat rätt finns oftast inte... suck. Surtanten i mig ställer sig till ditt förfogande.

2012-04-18 @ 00:09:33
URL: http://http://gestaltningstanten.blogg.se
Postat av: DeBeer/Manganiatokan

Alla sympatitankar jag kan uppbringa skickas med blixtfart år ditt håll - Tydligen var det meningen att mitt relaterade inlägg skulle dyka upp idag!!!

2012-04-18 @ 07:09:24
Postat av: Benny

Jag kan garantera att det inte beror på kartongens färg eller ursprung att varorna går sönder när det ser ut så där...om man inte fattar att porslin/keramik/glas inte tål att transporteras oemballerat, ja då behöver man gå en kurs i packteknik...jag har använt DHLs kartonger många gånger utan problem.



Du kan ju upplysa säljaren att ett paket ska tåla ett fall från några meter, att kastas och maskinhantering, så är det hos alla fraktbolag, DHL, Posten, Schenker. Det är ingen skillnad!



Ta ett par bilder på hur du skulle ha packat och skicka och förklara för säljaren hur man ska göra det säkert!



2012-04-18 @ 08:21:58
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Borgmästaren

Du har verkligen otur. Ser att det är andra packningen som gått snett. Har själv alltid lyckats få rediga packare. Man inser vilken tur man haft.

Postat av: Jesper

Hej! Jag lider verkligen med dig. Har själv haft tur när jag köpt via Blocket och Tradera, bara haft en sak som gått sönder under alla år.



Men visst finns det många där ute som skulle behöva lära sig hur man packar varor så de skall klara frakten.



Kommer ihåg en gång när jag vann en budgivning på Tradera. Det var en keramikfågel från Upsala Ekeby av Mari Simmulson. Säljaren hade bara lagt fågeln i en vadderad påse utan någonting mer!!!

Som tur var så höll paketet, men säljaren fick sig en skrapa sedan. Hon sa att hon trodde att det skulle funka. Nu gjorde det så också, men kunde likaväl ha gått sönder.



Så framåt för mer förstående säljare som vet hur man packar porslin och keramik.

2012-04-18 @ 12:07:31
Postat av: Jenny på La mômes Old fashioned

Stackars dig. Så himla segt när det är dåligt packat! Jag råkade ju ut för liknande nyss, men orkade inte gå vidare med grejen när säljaren påpekade att jag skulle kontakta fraktbolaget istället.

2012-04-18 @ 19:10:07
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com/
Postat av: khina

Kan bara beklaga såsom alla andra bloggvänner!! Just detta att sakerna som går sönder ej finns i dussinupplaga att köpa! Oansvarligt av säljaren och inte allför ovanligt att de tar högre fraktkostnad än den verkliga.

2012-04-19 @ 21:33:50
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: Retrolux

Mutter, mutter... sucka... fräs.



Ja, jag har i alla fall gjort som tradera förespråkar och reklamerat hos dem. Får se vad säljaren tar för ansvar när jag påpekar att schenker har bedömt paketet som otillräckligt packat. Jag hoppas att han tar sitt förnuft till fånga annars blir det väldigt rött i hans omdöme.



Skönt att få era sympatier. Tack, det gör mig lite bättre till mods.

2012-04-20 @ 10:45:45
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Christin

Urdålig stil av säljaren och synd på så fina oersättliga saker.

2012-04-20 @ 13:58:13
Postat av: daniel

Vill bara inflika att åtminstone schenker (till skillnad från pajasposten) tagit sitt ansvar de gånger jag råkat ut för deras slarv. Viktigt dock att dokumentera kartong, skador emballage etc.

2012-04-21 @ 18:17:05
Postat av: Lybtar

Åh vad ledsen man blir. Det är precis som du säger, det handlar inte om pengarna utan om att den här saken inte tillverkas längre och är i sig därför oersättlig.

Vi fick en sönderslagen keramikspegel och jag var så ledsen för jag hade aldrig sett den tidigare och inte heller senare.

2012-06-01 @ 16:30:02
URL: http://porslinochnostalgi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0