Vatten och bröd

Vatten och bröd, vatten och bröd. Måste jag nog leva på fram till jul.

Jag har just betalat 2700 pix för en vas.

Hur gick det till?

Haha, det är ju nästan skrattretande skandalöst. Shite!

Men det är inte alltid man stöter på en Negro golvvas.

...och nu är den min, bara min.

...och passar den inte in?


Paprikan står där tillsammans med Negro-samlingen och tronar. Som en katt bland hermelinerna. Men vilken är snyggast? Jo den trinda, stora Negron.

Men var den värd 2700 pix?

Är den värd 3402 pix?
Är den värd 4281 pix?
När sätter man stopp som köpare? De två senare summorna kommer från auktioner på tradera.

Vad tycker ni?

Jag kan bara säga en sak. Jag älskar dessa föremål i keramik. Det har verkligen blivit en passion och ett stort intresse.

Jag hade satt en gräns för mig själv innan auktionen. 2100 kr. Auktionen började på 1800 kr. Jag höjde, 1900. Från anbudsbordet: 2000. Jag - 2100 kr...

... Auktonsförättaren: 2100 kr och två bud.
(Vilket betyder att personen som lagt anbud innan auktionen också lagt 2100 kr som maxbud.)

Då var jag ju bara tvungen att höja med en 100-lapp till. 2200. -Första, andra, tredje... Pang!

Min, bara min. Med slagavgift slutade kalaset på 2700. Jag känner att det faktiskt var värt det.

Hur hände detta? När blev jag en riktigt nördig samlare?????

Hmm...

Vatten och bröd, vatten och bröd...

Over and out!

PS, missade på sätt och vis mitt eget jubileum igen. Detta var mitt 201:a inlägg på bloggen. Undrar om jag någonsin får till det med mina jubileum? Verkar inte så.


Kommentarer
Postat av: Benny

Grattis!



Det såldes en sån på Kistamässan med, priset var nog ungefär detsamma, men tyvärr hade jag inte råd just då. Hade jag haft 5000 kr extra så hade jag kommit hem med två UE golvvaser :-)

2011-10-30 @ 22:08:21
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: form55

Kanonfin! Liksom Benny så hade jag inte råd att köpa den i Kista. Hade mässan varit den 26e så hade jag köpt den.

2011-10-30 @ 22:13:28
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Retrolux

@Benny

Så, om Negro var den ena, vilken var den andra?

2011-10-30 @ 22:13:31
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Kix

Riktig skönhet! :D

2011-10-31 @ 21:46:47
Postat av: Benny

Det var en otroligt fin Atoll-vas i svart med vita våglinjer runt, golvvas ca 45 cm...han som sålde hade två men behövde bara en, denna hade en mindre tillverkningsdefekt, och priset 2000 kr var prutbart, jag hade säkert fått den för 17-1800 kr, men jag hade verkligen inte råd att köpa en sån grej just då...suck...den hade varit prio ett kan jag säga. Istället köpte jag en kaffekopp för 60 kr...

2011-10-31 @ 22:06:27
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Linda

Åh så fin! Jag suktade efter negro-vasen på Kistamässan, hade faktiskt pengar till den och tänkte köpa, men den var tyvärr redan såld när jag kom dit på lördagen.

Serien i sig är väldigt fin och just golvvasen är heeelt underbar!

2011-11-01 @ 15:19:30
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Retrolux

©Benny

Kul att höra att det var just en atoll-vas, jag bjöd på en mindre variant av den i söndags, jag var dock lite för snål så den blev inte min. Såhär i efterhand var det nog ganska bra eftersom jag ju fick med mig Negron. Får ta det lite lugnt nu :)



@Kix

Du får komma på besök och se den på riktigt! Den är maffig. Har du hittat din mammas trasiga eller är den slängd?



@Linda

Det kommer förhoppningsvis andra tillfällen! Minns du vad den kostade? Jag önskar att jag någon gång i livet ska få gå in i ett gammalt hus och utforska varje liten vrå, rota fram prylar från en annan tid.



...största mardrömmen nu är att det kommer en till stor Negro i liiiite bättre skick på auktion som blir billigare. Det får inte bli som med den stora bison av GA. Jag har ju två nu eftersom jag inte kunde låta bli att ropa in en till i lite bättre skick.

2011-11-02 @ 10:42:21
Postat av: Erik Stenman

Väldigt fin samling! Den är ju lätt värd 2700 kr om priset på tradera konsekvent är högre. Bra köp!

2011-11-04 @ 10:35:57
URL: http://www.erikstenman.se
Postat av: Retrolux

@Erik

Jag är väldigt förtjust i den och oavsett om den är värd pengarna eller inte så vet jag nu att jag hade ångrat mig om jag inte köpt den. Tack för fint beröm!

2011-11-04 @ 19:20:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0