Mari och Hjördis

Bubblare i min samling. Ja, kanske. Hur som helst så trillade det in en väggplatta och några skålar och en vas från dessa två konstnärer igår när jag var på auktion Båda verksamma hos Upsala-Ekeby. Väggplattan var nog vad man kan kalla ett spontanrop, den går nog iväg på tradera inom en snar framtid.

Skålarna kommer jag nog behålla. Vasen, ja, vi får se. Kanske är det någpt för Benny på Porslinsbloggen, som är lite av ett Hjördis-fan.


En granitvas av Hjördis Oldfors, läckert gul invändigt. Tror nog att den var felfri dessutom. Annars brukar den ofta vara naggad, "skrovlett" är tydligen lätt att slå sönder.


Här tillsammans med några kompisar från tidigare bravader.

Nästandubletter blev jag ägare till under auktionen.


Det vänstra fatet med vit dekor är nyinköpt. Det andra med brun/gul baksida är ett "bonusfat" från en inropad bricka från an auktion för ett halvår sedan. City av Hjördis Oldfors för Upsala-Ekeby. Den högra misstänker jag är sekunda, utsidan borde vara klargul.

Väggplattan då?

Jo, som utlovat ett Mari Simmulson. En blond tös. Mamma sa: "Hon är ju vindögd".


Den får bo hos mig ett tag, men sedan hamnar den nog på nät-auktion. Det är nog inte riktigt min stil när allt kommer omkring. 550 kr med slagavgift inräknad. Fynd? Ja, kanske.

För någon vecka sedan fick jag ett litet fint paket på posten också. Det var början på min Pepitasamling. En liten bägare som kommer från en kollega i bloggarvärlden, Stina från bloggen Allt det gamla goda.


Tillsammans med vasen som ropades in för en vecka sedan hemma på bonnauktion. Okej, två delar. Ingen samling än då om regeln för en samling är minst tre föremål. Vänta bara, det kommer inte ta lång tid!

Over and out!


Kommentarer
Postat av: Benny

Granit är en av de serier av Hjördis som jag faktiskt inte samlar på... :-)

Däremot så hade jag kunnat tänka mig Maris tavla...det var dock ett ganska styvt pris, billigare än Tradera iofs, men de går ju sällan billigt. Jag hade chansen att köpa en sån ansiktsvas för ungefär samma summa, men avstod, vilket jag ångrar lite, de är ganska svåra att hitta...



Cityfatet brukar vara gult på utsidan som du säger, men jag har sett andra delar i denna färg med, bl.a. krukor.

2011-11-15 @ 08:37:17
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@Benny

Aha, måste nog säga att jag gillar den klargula bättre. Mer sting. Den har inget kryss så inte sekunda från fabrik i alla fall...



Jag är inte heller helt frälst på Granit-serien, denna vas var dock lite tuff eftersom den har så fin gul glasyr på insidan.

2011-11-16 @ 12:02:56
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0