Midsommar och mys i Östergötland

Men nej! Det går inte att ladda upp bilder. 17 också! Men det kommer mina vänner. Håll till godo med texten först.

Så nu var man hemma efter en intensiv helg med mycket folk och flängande hit och dit.

På fredagen blev jag upphämtad av Malin, Emma och Nicke i Linköping för transport mot den lilla byn där "Brasseborg" ligger, några km utanför Åtvidaberg. Efter bilturen fick jag hälsa på Malins föräldrar (som jag träffat förut) och morfar Per. Sedan trillade det in folk från höger och vänster. Jag hade inte en chans att hålla reda på alla namn och ansikten. Vi käkade lite goda mackor med ägg och andra tillbehör till lunch och dukade inför den stora festen som hölls senare på eftermiddagen.


Brasseborg!

Vid 14-tiden blev vi hämtade av en traktor med höskrinda. Det var så traditionen sa. Det var bara att hoppa ombord och vi for iväg för att plocka blommor till majstången.



Barnen var lyriska och vi gjorde allt för att de skulle få en så fin stång som möjligt. Vi åkte till festplatsen där vi började maja stången. Jag fick ansvaret för en av kransarna. Efter en timme var det hela färdigt och vi reste upp stången. Sedan blev det dans! Många fegisar bildade publik och medan vi andra dansade i full fart.



Efter dansen gick vi tillbaka till Brasseborg där det hade dukats upp till fest. Vi var 23 personer runt långbordet och jag tror att det var jag och ett par personer  till som inte tillhörde släkten. Det var sysslingar, kusiner, ingifta, farbröder och mostrar, mor och farföräldrar och syskon om vart annat. Men maten räckte och jag åt så att det stod ut genom öronen. Sedan var det fika och då åt jag lite till.


Malin var där! (Den får du bjuda på Malin!)

Vi satt på altanen där ljuset silade genom tygstycken som hängts upp för att skydda mot kalla vindar. Det blev ett fint fotoljus som jag inte kunde låta bli att testa lite.


Ser ni spegelbilden? Fotografen tittar djupt i glaset, dock genom kamerahus och objektiv.



Resten av kvällen var ganska lugn. Vi satt och pratade lite och sedan gick vi ner till den vedeldade bastun och blev lite svettiga innan vi hoppade i sjön för att svalka av oss. Tillbaka i stugan var vi ganska möra och vi bäddade och nattade.

En mycket trevlig midsommar. Tack Malin för att jag fick komma (och tack till Malins familj som välkomnade mig på deras midsommar)!

På midsommardagen tog vi en välbehövlig sovmorgon. Jag var lite allergisk mot något obestämt. Själv tror jag att det är Malins allergikatter från helvetet (jävla odjur), men hon hävdade bestämt att de inte varit där på evigheter. Jaha, får väl tro henne då. Måste varit något annat, kanske inbillning.

Frukost fick vi också äta till det stod ut genom öronen. Det var riktigt smaskigt! En lång snackig frulle blev det. Efter det hanns det med en liten promenad och lite fotografering innan hemfärd.



Strax innan 19 var jag hemma och lite lätt utmattad. Det är en kontrast att komma från ett stort släktkalas till en tom lägenhet.

Hepp!
Over and out!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0