Jag slutade räkna vid 150...

...myggbett alltså. Och det efter jag kommit hem. Kommit hem från scoutläger på Ridön eller Isla de Caballo som den heter när vi talar sjörövarspråk. För pirater, det var precis vad vi var.


Alla rivaliserande besättningar samlades på Ridön för att enas under en gemensam piratkung. Vem skulle det bli? Den snygga, den smarta, den lagoma eller den mest erfarna? Eller kanske någon helt annan?

Ja, det var frågan. Det var ca 400 scoutpirater som var där och tänkte fajtas om kunga-titeln.


Närmare 40 st Sankt Olof-scouter var där. Den vackra orangea färgen som pryder våra sjalar härstammar från en uppsättning rest-färg som vi fick från ASEA för att måla våra tältlådor med. Den spred sig sedan till scoutsjalen. Man kan lugnt säga att det är lätt att hitta Sankt O:are i en folkmängd. Bra för oss ledare...


Alias Vanessa Spader och alias Katta Klös. Det givna radarparet. Snyggast, bäst och vackrast, som pirater sig bör.

På fredagen var det Pimp my Pirate som stod på schemat. En drös stationer med bandanastillverkande, ögonlappsmakande, tatueringshåla, pengapungspimp, piratspa och piratskola.


400 scoutpirater som minglar och skapar.



Hos oss fick pirat-patrullerna sina egna besättningsmärken av en skum tatuerare.

Sedan blev det jakt på diamanter och ädelstenar. Upp till kamp för att få bli piratkung. Det hela mynnade ut i final och tårtbakande. Pirater köpslog hej vilt om ingredienser till tårtor. Det dyraste som såldes på auktion tror jag var marsipan för 38 diamanter. Mina busfrön ropade in en tub med tårtglasyr för 17 ädelstenar.


Spårarscout-tårtor.


Spårarscouter ätandes spårarscout-tårtor.

Efter tårkalaset var det dags att fixa inför kvällens sjörövarfest. Gemensam grillning och lägerbål stod på schemat.


Pirathunden Tilda i förgrunden och Vanessa Spader i bakgrunden.


Söta små spårare har vi. Inget att tveka på. Här är Agaton. Hade han haft scoutskjortan på så hade han lätt kunnat vara affischnamn för scouterna.


Löpande bands-produktion av hajkbananer.


Här grejas det grillspett.


Melon till alla scoutiga pirater!


Ytterligare en söt liten scout. Äventyrare som enligt alla ledare kommer att bli en riktig hjärtekrossare om ett par år.

Efter grillfesten slog vädret om på en sekund. Plötsligt blev himlen mörk och vi fick packa ihop grillfesten illa kvikt. Det börjde blåsa och vi skyndade tillbaka till byn. Det kom inget regn. Vilken tur. Molnen blåste snabbt förbi.


Kvällen visade sig från sin bästa sida med en helt otrolig solnedgång över lägerbålsplatsen. (Som jag tyvärr inte fick med på bild). Men denna molnfront fick jag med. Tufft! Såg ut som någon höll på att dra en filt över lägret. Kanske ett teckan på att det var dags att krypa till sängs. Sista natten på läger. Det är nått visst med det.

Morgonen blev tidig. Lägret revs och vi klämde ihop oss på båten in mot land.

De där myggen känns som ett avlägset minne. Så också hettan och vattnet som smakade lite unket. Jag vill tillbaka. Läger är livet. Lägerlivet!

Over and out!


Kommentarer
Postat av: Kix

Den där Katta Klös borde kunna snygga till sig lite tycker jag bestämt! Vilken min!!

Och foton på de sötaste pojkarna på hela lägret! :D

2011-06-09 @ 22:28:24
Postat av: Snigeln

När får vi reportage från Norn skogarna då?

2011-06-10 @ 09:39:38
Postat av: Retrolux

@ Snigeln.

Oj, det har jag glömt. Skyller på att jag inte tog några egna bilder under Norn. Får norpa från tuppen!

2011-06-10 @ 13:33:04
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0