Retrolux årskrönika 2010

Gott nytt år till er, alla mina läsare!

Det nya året inleder jag genom att se tillbaka på året som gått. Som ni kanske läste i tidigare inlägg så har Retrolux funnits sedan augusti 2010. Det känns som en evighet fast det bara är ett halvår.

En snabb tillbakablick på 2010. Även den halvan där Retrolux inte fanns än.

Januari
* Jag hade precis börjat på Les Affaires som praktikant för Ola och Sabina. Les Affaires är ett magasin för och om kvinnors företagande i Västmanland. Där jobbade jag med allt från annonsproduktion till research. En del illustrationer blev det också, även om dessa inte publicerades i någon produktion.
* Jag jobbade också med material till Visit Västmanland (turistmagasinet för Västmanlands län) och Närodlat i Västmanland.
* Terminen med spårarscouterna i Avdelning Smygarna började. En aktiv scouttermin med mycket lek och bus skulle det bli. Men det visste jag ju inte i januari...
* Vi började tampas med renoveringen av hyreslägenheten (då visste vi inte att det skulle bli en årslång följetång). På grund av en vattenskada fick vi byta allt från bänkskåp till golv i köket. Ny väggfärg och en ny tapet skulle det också bli.
*Flätade och pysslande på kurs i japansk flätning på Stiftsgården i Rättvik. 200 scouter utbildade sig inom div. olika områden under en helg.

Februari
* Var en kall månad med mycket snö. En del längdskidåkning och varm-choklad-picknick hann jag och mamma med under månaden.
* Svininfluensan var svenskarnas värsta fiende under några månader. Ska man vaccinera sig eller inte? Landets lager av handsprit tog slut och folk var som galna av skräck. Jag vaccinerade mig och klarade mig ganska bra från biverkningar.
* Studiecirkel i luffarslöjd i Norberg. Jag lärde ett gäng norbergare och fagerstabor att kröka ståltråd till snygga bruksföremål under 5 veckoträffar.
* Vi monterade skivor bakom diskbänken i hyreslägenheten. Kakel hade varit ett bättre alternativ. Det blev mycket jobb och krångligt var det! Svårt!
* Mina busiga spårarscouter hade en övernattning på Tunby med tema Fångarna på fortet. Jag kan tillägga att ungarna sov som klubbade sälar efter en kväll med nycklar, celler och ledtrådar. Skatten lyckades alla få tag på under lördagens förmiddag.

Mars
* Även första halvan av Mars var kall, men kring mitten av månaden kom solen och det blev plusgrader och med den våren och blommorna.
* Mina brillor ersattes av nya så att jag skulle bli mer klarsynt. Såg bättre ut. Och det tog lång tid att vänja sig vid det nya, jag var snurrig i flera dagar.
* Jag blev eminent inbjuden på release-party av Tikkle Me. De släppte sin debutskiva i fullängd. Jag drog till Eskilstuna för att se Tikkle Me uppträda och signera sin fantastiska skiva. Dessutom serverades det massa god mat. Hurra!

April
* Började bra med ett inrop av tre uppläggningsfat, Blå Eld på den lokala auktionsfirman. Budgivningen lyckades jag vinna efter mycket om och men. Jag hade bestämt att jag skulle ha faten. Den jag budade emot skulle ändå bara sälja faten vidare.
* Planeringen inför årets vårläger drog igång. Kröcklinge och Köping stod för värdskapet. Sankt Olof scoutkår stod för heldagsspåret. Ett spår som skulle passa alla scouter från 8 till 14 år. Inte helt lätt när det gäller svårighetsgrad och spårlängd. Ett par gånger åkte vi till Kröcklinge för att dra spårsträckningen och planera. Inte utan viss möda och stort besvär.
* Bakslag i vädret. 8 cm nysnö den 22 april. Frosten höll i sig några dagar. Sedan blev det plötsligt + 17 grader.
* Kontakterna med Västmanlands läns museum började utveckla sig till ett samarbete och jag fick jobbet som grafisk formgivare för utställningen Samma Lika.

Maj
* Jag och Jenny misslyckades med hantverksförsäljning på Vallby vårmarknad. Vi har insett att marknad på Vallby friluftsmuseum nog inte är rätta forumet för våra hantverk. Jag vet inte vad det är men folk fattar inte hur mycket tid och kärlek som ligger bakom utan köper hellre billiga grejer på lågprisvaruhusen. Tråkigt.
* Under våren gick jag scouternas ledarskapsutbildning och i Maj var jag klar med alla delarna i utbildning Bas och utbildning Scout. Mycket var skåpmat för mig som varit scout så länge, men något nytt snappade jag ändå upp.
* Vårläger i Kröcklinge. Tidernas geggigaste vårläger? Flera dagars regnade innan lägret och lika mycket regn när lagret startat. Det tog inte lång tid för hela lägerområdet att förvandlas till en gyttjebrottningsarena. Det var gegga överallt och lervällningen klättrade längre och längre upp för benen på både barn och vuxna. Men heldagsspåret blev bra. Alla ungar tyckte att det var roligt och alla orkade gå den knappa milen som spåret var, trots det ihållande regnet.
* I slutet av månaden var det åter dags för Nornhajk. Jag och Jessica fixade ett oslagbart blandlag från Hedemora, Västerås, Falu och Stora Tuna scoutkårer. Det blev ett kanonlag och vi lyckades äntligen sno segern från Klippingarna från Säter. Det var verkligen på tiden! 
* I slutet av månaden var det releaseparty för Les Affaires Maj-nummer och det blev också avslutningen på min praktik hos Ola och Sabina. Ett lärorikt halvår med en massa nytt i erfarenhetsryggsäcken.

Juni
* Vi hade loppis nere i den tomma hyreslägenheten och vi sålde bort lite gamla grejer. Lite stålar in men ändå mycket kvar som hamnade på andra loppisar eller i lådor i källaren inför kommande försäljningstillfällen...
* Jag drog iväg till Hedemora en dag för att ha loppis med Stina. Där trillade det in ytterligare några kronor till mina kommande fyndjakter.
* Den 19 Juni stannade Sverige till för några minuter. Skulle vi få ett "ja" från Kronprinsessan och prins Daniel? Scouterna i Sverige blev inbjudna att delta under bröllopet och stå längs kortegevägen. Jag och Kicki anmälde oss och hamnade bland de 500 som fick chansen att vara med. Det var en mycket spännande och rolig dag som började ute på gärdet med lunch och förberedelser. Vi fick instruktioner om hur det hela skulle gå till. Vi marscherade iväg längs kortegevägen och en gubbe med lustig hatt rättade in oss på de platser var och en skulle ha. Vi hade en fin plats utanför Dramaten. Vi fick sedan sätta oss på trottoarkanten och med jämna mellanrum så fick vi resa oss för att åter rättas in på våra platser. (Ganska mycket omflyttade). Tillslut så kom kortegen. Alla scouter i gemensam scouthälsing för brudparet. Det var en ganska häftig händelse att delta i även om jag nog inte är en rojalist av högre dignitet.
* Midsommar firades vid sommarstugan i Grytgöl. Karnevalståget Polustus som är en årlig tradition hölls även i år. På midsommardagen tog vi en minitripp till Vadstena och Hästholmen för lite loppisjakt och turistande.

Juli
* Årets Peace & Love-festival hölls i månadsskiftet i Borlänge. P&L har växt till en av Sveriges största festivaler och jag och Jessica var där och bevittnade spektaklet. Jag hade med spänning väntat på att få se the Hives live. Inga förhoppningar grusades. De var helt fantastiska. Heja Fagersta och Västmanland! Andra höjdpunkter var Mando Diao, Sugarplum fairy, the Ark och Rootvälta.
* Årets sommarsemester blev en bil och båttur till Åland och Åbo i Finland. En massa aktiviteter trycktes in på några varma och soliga dagar. 
* Tankarna på en retroblogg föddes. Vad skulle den innehålla? Vad skulle den heta? Skulle jag orka skriva tillräckligt ofta? Jag började också kolla på vilka namn som fanns tillgängliga. Bland namnförslagen fanns bland annat retroprylen, prylretro, reluxa, deluxa, prytteldyttel och overandout. Retrolux blev det tillslut och jag registrerade en blogg på blogg.se eftersom jag redan kunde verktyget från min blogg jag skrev när jag var i Australien.
* Jag fick ett erbjudande om att vara scenografiassistent hos en scenograf i Stockholm under hösten under en uppsättning av en musikal. Dracula skulle sättas upp i två föreställningar i Globen i oktober. Givetvis blev jag eld och lågor och väntade med spänning på att få ett definitivt ja.
* Så mycket gjort med bloggen blev det dock inte förrän i augusti. Planering av scouternas sommarläger DUST tog mycket tid. DUST är ett läger för scouter från Västmanland, Närke, Dalarna, Värmland och Södermanlands scoutdistrikt. I slutet av månaden åkte vi ner till Tiveden för att bygga upp lägerområdet. Sedan var det bara att vänta på lägerdeltagarna...

Augusti
* Lägret började och ungefär 1500 personer deltog på sommarens DUST som var det 10:e i ordningen.
DUST är ett läger som hålls vart fjärde år i skogarna i Tiveden och Tivedens nationalpark. Jag och mina parhästar Carola och Kicki höll oss i hantverksbyn där vi hantverkade med ungarna.
* Mitt i veckan åkte jag från Tiveden till Stockholm för att träffa produktionsgruppen för Dracula-uppsättningen. Allt gick jättebra och det bestämdes att jag skulle få praktiken som scenografiassistent. Hurra! En glädje som ganska snabbt byttes till besvikelse när jag ett par veckor senare fick veta att hela produktionen ställdes in.  
* Den 16 augusti publicerades första inlägget här på bloggen. Retrolux var ett faktum.
* I augusti bjöd Malin in mig på kräftskiva i Linköping. Jag fick träffa Malins familj igen och fick även träffa Nickes mamma  och pappa. Sång, fest och nubbe blev det och en massa mat. kanonkul!
* Scoutterminen börjar och smygarscouterna (8-9 år) är ivriga att komma igång med massa scoutbus. Jag beslutade också att jag skulle bli ledare för utmanarscouter (15-18år). Skillnaden är inte så stor som man skulle kunna tro...




September
* Den fjärde september invigdes Karlsgatan 2, ett hus med två museer. Västmanlands läns museum och Västerås Konstmuseum. Jag fick vara med på festen i egenskap av formgivare för den kommande utställningen Samma Lika.
*Årets kulturnatt blev en hel långhelg med kultur och friluftsmys. Malin kom på besök från Linköping och Martin kom från Stockholm. Två föreställningar + fest med gycklargruppen Trix. Underbart! Lite Erik Vilde. Underbart! God mat i skogen på Muurika. Underbart! Skultuna Mässingsbruk med fika i å-café. Underbart! Tripp till Norberg med det bästa av Norberg. Auktion, Elsas kondis och gruvhål. Underbart!
* Kampanjen 100% scout gick in i sin peek den 21 september och jag vann 5 biobiljetter för min "scoutskjorta-i-vardagen-bild". Alltid redo!
* Scoutfemkamp med utklassning i både ledarklass och utmanarklass från Sankt Olof scoutkår. Jag är grymt stolt över mina underbara gullfjuttar i Da Kurkuts.



 
Oktober
*Rekryteringsmässa i Västerås och Eskilstuna. Betyget från mig var ganska lågt. I teknikstaden Västerås fanns inget som var intressant för mig direkt. Teknikjobb, programmerare, telefonförsäljare och montör. Jag hittade väl ändå ett eller två jobb som kanske skulle kunna vara något.
* Ett litet scoutgäng på fem personer drog till Stockholm för att se förhandsvisningen av Ugglornas Rike på 3D-bio. Helt okej film och framför allt en trevlig förmiddag som övergick i en lika trevlig vintage-runda i Stockholm. Mycket fint men priserna var galet höga. Inga större utsvävningar utom ögongodis.
*Jobbet med utställningen Samma Lika om arkivmaterial drog igång på allvar. Arbetet eskalerade från några timmar om dagen till jobb dygnet runt. Min deadline i början av november närmade sig...
* Mitt i stressen med utställningen fick jag åka på anställningsintervju på Motion Control. Ett jobb som projektadministratör för ett projekt som ska ta fram ett hjälpmedel för omgivningskontroll och kommunikation. Jag gav mig fan på att jobbet var mitt. Jag skulle ha det...
* Jag kallades också på intervju i Norberg för ett jobb som informatör på Norbergs kommun. Ketchupeffekten - först kommer ingenting, sedan kommer ingenting och sedan kommer allt.
*I slutet av månaden bjöd Sankt Olof scoutkår in till Höstläger. Ett höstläger med Alice i Underlandet som tema. Utmanarna gjorde ett kanonjobb med att planera dagsspår och organisationstävling.




November
* Den jobbigaste och mest nervösa veckan under hela året var första veckan i november. Den femte november skickades hela utställningsmaterialet på tryck. Hade jag missat något? Nja, några små missar blev det. Men inget fatalt som ödelade hela utställningen. Nu väntade en veckas pirr i magen medan allt material monterades och utställningen färdigställdes.
* Under den veckan hade jag bland annat besök av "Norbergsligan" och det blev middag, dans och fest. Jag hann också bli sjuk. Förkylningen kom som på beställning när jag slappnade av efter all stress. Den utvecklades sedan till halsfluss. Mindre bra...
* Detta gjorde att jag var ganska matt under invigningen av utställningen den 13 november på Arkivens dag. Trots detta var det en lyckad invigning och jag är stolt över mig själv som grejade det.
*Jobbet på Motion Control blev mitt. Hurra! Till en början provanställning som i början av mars 2011 övergår i visstidsanställning och jag började jobba den 22/11.
* Jag var på intervjun i Norberg och den gick bra. Onödigt att stänga några dörrar. Jag har ännu inte fått svar från dem.
* Under november bjöds jag in till Les Affaires ettårsjubileum. En fin fest med god mat och dryck i en gammal fin lokal som tidigare varit orangeri. Och i jubileumsnumret av LA fanns det en notis om mig och utställningen Samma Lika.




December
*Vintern var här med besked. Temperaturer som låg på mellan -15 och -20 grader och mängder av snö. Förutom att det var så kallt tyckte jag att det var perfekt! Jag är en av få som älskar när det är mycket snö och kring -5 grader. Jag älskar vintern (så länge den inte slaskar).
* Vi åkte till Teneriffa för att fira mammas födelsedag. En massa aktiviteter klämdes in på en vecka. Fint väder nästan hela veckan och en massa fina upplevelser. Vi trodde ett tag att vi inte skulle komma hem till Sverige som planerat men efter några förvirrade förseningstider så satt vi plötsligt på planet på väg till Svea.
* Direkt när vi kom hem ordnade vi till hyreslägenheten som nästan är färdigrenoverad! Det vankades bjudning för några av mammas vänner och några släktingar. En lyckad kväll som jag och Jessica avslutade på stan med dans på lokal.
* Förkylningen smög sig på och både jag och mamma blev ganska hängiga innan jul. Inte det bästa alternativet när man ska julhandla och fixa julmaten. Men det löste sig genom att vi valde att inte ha så mycket på julbordet.
* Julen firades i lugn och ro med mammas kusin och hans familj ute i Hökåsen. Traditionsenligt med julklappsutdelningen sent på julaftons kväll... eller natt.
* Till nyår blev jag bjuden hem till familjen Persson-Krantz på fest med mat, skratt, TV-spel och godis. På plats fanns också familjen Haavisto och några andra trevliga prickar. Tack för det! Strax innan midnatt blev jag hämtad av mamma och vi gick upp på Djäkneberget för att titta på fyrverkerierna och lyssna på domkyrkans klockringning. En tradition som jag helst inte bryter.



Hoppas att elvan blir ett bra!

Over and out!



Kommentarer
Postat av: Rebecca

Haha, ja jag har inte ens försökt mig på att sammanfatta 2010. Kanske borde göra det..

2011-01-05 @ 11:20:08
URL: http://rebeccalinder.blogg.se/
Postat av: Retrolux

@Rebecca

Varning, varning! Det tog sjuuuukt lång tid. Jag satt med det i tre kvällar och egentligen ville jag hitta bilder till första halvan av året också med det fick räcka med de som redan fanns i bildarkivet. Om du får för dig att göra det så skriv max en grej på varje månad.



Nu är den klar i alla fall och jag är stolt över att jag slutförde det...

2011-01-05 @ 13:21:08
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0