Retrolux listar 2010

En vecka in på nya året. Så varför inte inleda 2011 med inlägg och lista året som gått. Framför allt med tre listor, listor där jag toppar "årets femma" inom några kategorier.

Årets fynd - Topp 5

Bubblarna
Kan inte låta bli att nämna mina inköp av två gröna coloraskålar för 5 resp. 20 kr. De var tyvärr naggade och det gör att de inte hamnar i listan. Synd där på så rara äpplen. Även de fyra Salix-assietterna från Gustavsberg blir puttade precis utanför listan på bubblarplats. Annars är det mängder av grejer som slåss om de fem platserna i listan, det är svårt att välja.



Plats nummer 5
Här hittar vi design av Signe Person Melin. Under året har jag hittat mängder av snygga kvadratburkar, koppar och servisdelar av Signe. Alla för struntsummor och detta gör att dessa fynd hamnar med på listan över årets fynd. Design som många har sett men inte alla känner igen.

Plats nummer 4
Här hittar vi friluftsjackornas friluftsjacka. En grön Fjällrävenjacka från 60-talet hängde och trängdes med flera andra jackor på Läkarmisskonen och fick följa med mig hem för ungefär 100 pix. Undrar om jag ska använda den själv eller sälja... Det är frågan.



Plats nummer 3
Från finska Arabia kommer denna tekopp. Både form, färg och utförande är tilltalande. Kanske hade den klättrat högre på min lista om den hade haft ett fat. Rena drömmen hade det varit om jag hittat flera. För en struntsumma blev den min.



Plats nummer 2
Det är tight lopp mellan plats 2 och plats 1. Men en mindre tillverkningsskada gör att den lilla kokos-skålen av Hjördis Oldfors för Upsala-Ekeby hamnar på andra plats. Men känslan,  när jag såg den bland all bråte på ett femkronorbord, den är svårslagen. Ingen fattade dess storhet utom jag.



Plats nummer 1
Ett färskt fynd från Läkarmissionen här vi Västerås. Dessa två glas som har tagit mig med storm. Jag älskar dem. Jag är ännu inte 100 på dessa. Men jag tror att det är Erik Höglund som formgivit för Boda. 25 kr st, ett klart fynd! Det enda jag ångrar är att jag inte ropade in sex likadana glas på lokala auktionsfirman. Jag hoppas på fler chanser. Lite otippat att det inte blev något från UE som hamnade överst på pallen...



Årets magkänsla - Topp 5

Till denna lista är det svårt att sortera ut de fem mest värdiga. Det har varit ett år fullt av glädje, nervositet, energikickar och kärlek.

Jag har hittat ett nytt sätt att se på design och fått en otroligt stor kunskap genom att vända på allt glas, porslin och keramik jag hittar. Det roligaste är att gissa på vad det är innan man vänder för att se om man har någon koll på de olika stilar som förekommer. Tänk vad fort man lär sig genom att följa andra bloggare, kolla in olika auktioner och göra små sökningar på nätet...

Bubblare
Jag kan inte låta bli att ta med två bubblare. Här är det lampfoten som jag inte alls tänkt köpa från början men inte kunde låta bli att spontanropa på auktion. Utropspriset hamnade på 200 som låg på anbud, jag höjde med 25 kr och hoppsan, auktionsförrättaren slog till med klubban. Så var man en lampa rikare. Min samling av Blå eld växer också. Under året har jag ropat in fat, skålar och en stor karott. Inte billigt men snyggt!



Plats nummer 5
På denna plats finner ni Björn Wiinblads månadstavlor för danska Nymölle. Dessa ropade jag in på auktion för en ganska hög summa. Glädjen spred sig i kroppen när klubban gick i bordet. Då var det nio plattor, tre månader saknades. Tack vare min kära vän och scoutledarkompis Kicki är det nu tio plattor. Söker med ljus och lykta efter maj och september. En ny bekantskap som kommer att vårdas ömt.



Plats nummer 4
Här hamnar "Det stora UE inropet". En söndag på den lokala auktionsfirman hade de fyra utrop med div. olika UE föremål. Vanligtvis så brukar UE grejerna spridas ut på olika brickor eller säljas var och en för sig. Nu var det en hel bricka med en massa föremål. Vissa grejer hade små defekter men vissa var hela. Tre föremål såldes också för sig. Jag ropade in tre av de fyra utropen.

Det blev dyrt men kanske inte i förhållande till vilka föremål jag fick med mig hem. Nu går jag under namnet "Hon som köper allt från UE" på auktionsfirman. Auktionsförrättaren kollade genast på mig när UE-föremålen skulle ropas ut. Komiskt!



Plats nummer 3
Ännu en ny förälskelse. Ingrid Atterberg står bakom serien Corso från Upsala-Ekeby. En sköning som såldes på Tradera för en ganska låg summa blev spontant min. En vas och en fat landade här hemma och så var man kär igen. Några veckor senare ropade jag också in den stora vasen och så hade man tre föremål ur serien. Bara att börja samla alltså. Atterberg är en ny favorit.



Plats nummer 2
På andra plats hittar vi ännu en Atterberg, den här gången är det Negro som fångat mig. Jag ropade in skålen på auktion och det var en fantastisk känsla när klubban slog i bordet. Samlingen av Negro växte snabbt under året. Nu har jag fem föremål ur serien och jag får tråna efter de andra. De större föremålen drar iväg i pris och mina finanser är just nu ganska knappa. Jag önskar att jag vann på lotteri...



På auktionen har jag också sett en liten skål med samma mönster som Negro har men där är mönstret på utsidan. Jag hade hoppats på att få lite hjälp av er läsare att hitta mer info om den. Är det en testupplaga? Är det en helt annan serie? Är det någon som vet? Kom igen nu! (ber åter om ursäkt för kvaliteten på bilderna från min mobilkamera)



Plats nummer 1
Helt salig blev jag när jag äntligen kunde ropa in den stora bison av Göran Andersson för Upsala-Ekeby. En sådan prakt. Den är stor, tung, grovhuggen  och alldeles, alldeles, underbar. Och den är min! Tror inte att jag varit så glad över något jag ropat in på auktion tidigare. Bison fick åka i mitt knä hela vägen hem och sedan fick han inta sin plats tillsammans med sin lilla kompis av minsta modellen. Här blev det i alla fall UE i toppen men ingen Atterberg utan en Andersson.



Årets framgång

Givetvis så toppas listan av er. Mina vänner, bekanta, kära, läsare, fans och groupies. Utan er så vet jag inte vad jag skulle göra. Som tur behöver jag inte fundera så mycket på det om jag sköter mina kort rätt.

Plats nummer 5
Här kan man kanske sammanfatta den kunskap och de erfarenheter jag har fått med mig under året. Livet erbjuder både ris och ros och allt man genomlever ger kunskap som hamnar i ryggsäcken. Viss kunskap får man gå den hårda vägen för att få. Kanske inte alltid så kul men ändå bra. Andra kunskaper tar man in med enbart glädje. Mycket av mödan har lagts ner på paragrafer, instanser och regler i år. Arbetsförmedlingen har pinat mig genom året och jag har insett att de flesta som söker anställda är riktiga skitstövlar. Men skam den som ger sig. Ett jobb fixade jag och det var fan inte arbetsförmedlingens förtjänst. Och ett brett kontaktnät fick jag på kuppen.

Plats nummer 4
Scouterna och alla äventyr jag får uppleva med detta folkslag. Ja, just det, vi är ett eget folkslag. Det är något visst med oss. Gemenskapen man hittar inom scouterna är svår att hitta på andra platser. Jag är stolt över höstläger, femkamp, Nornhajk, vårläger, sommarläger och det jobb vi lagt ner på kidzen. Jag är stolt över mina utmanarscouter som verkligen tagit mig med storm.



Plats nummer 3
Retrolux. Är givetvis en av årets framgångar. Jag är glad att ni kommer hit och finner intresse i det jag skriver. Det är kul att dela med sig och få ta del av andra bloggar. Jag tycker ändå att jag gjort ett ganska bra jobb med att skriva inlägg. Nu är siktet inställt på att hitta fler intresserade läsare och öka mina kunskaper under året. Hoppas att ni hänger med!

Plats nummer 2
Äntligen! Ett jobb att gå till. Jag är nu projektadministratör på projektet Handy Blue på företaget Motion control. Förhoppningsvis kommer jag att vara det i ett och ett halvt år framöver. Vi ska ta fram ett kommunikations- och omgivningskontrollssystem. Mer enkelt förklarat så ska vi ta fram ett hjälpmedel för personer med rörelsehinder. Som en fjärrkontroll som kan styra dörrar, fönster, hissar, TV, stereo och en massa annat som man kan behöva styra. En fjärrkontroll som man styr på det sättet som passar en bäst, kanske med röstkontroll eller kanske med ett sug- och blåsmunstycke... eller ett.... ja, ni fattar.

Plats nummer 1
Här hamnar utställningen Samma Lika. Jag är så glad att jag äntligen kommit ett steg närmare musei-, scenografi och utställningsvärlden. Jag hoppas att detta är ett första steg på en lång resa. Hurra! Nu ska jag erövra världen!


Jaha, det var det... Här kommer ett gäng bilder från året. Vilka prylar diggar ni mest?












Små glas. Franska








Over and out!


 


Kommentarer
Postat av: /Mylla

Vlket år du haft! Själv hoppas jag att 2011 blir mitt år... och vilka härlig fynd, måste nog säga att det jag är mest avis på är bisonoxen, tyvärr är de nog lite väl svårfyndade inom de ekonomiska ramar jag har..

2011-01-09 @ 19:14:22
URL: http://myllaskreativa.blogspot.com/
Postat av: Retrolux

@Mylla

Ja, jag är mest glad över Bison. Jag har också de fyra katterna i Göran Anderssons kattfamilj som också är en favorit. Ca 600 fick ge för bison.

2011-01-09 @ 19:28:06
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Benny

Jag kan lägga några slantar på Corso och Negro, läckra skapelser!

2011-01-09 @ 20:06:48
Postat av: Gila

Oj så mycket fint. Jag gillar Signe Person Melin och idag fann jag ett litet krus med hennes signum fisken och stämplat original Signe Persson Melin.

2011-01-10 @ 22:34:12
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0