Nu har jag varit snäll igen

Jag trodde att tomten kom i december...? Men jag har fått presenter. Hurra!

I söndags var jag på besök hos farfar. Då fick jag med mig en fin hänkelvas som jag tyckte om. En dansk vas, från Bornholm som farmor och farfar vann på lotteri på Tivoli i Köpenhamn. Det skulle kunna vara en UE-vas. Lite den stilen. Men jag är glad i dansk design också...


Kanoners!

När jag idag kom till Kix hade vi lite julklappsbyte. Inget som var planerat men hon hade nått åt mig och jag hade nått åt henne. Ja, Kix samlar keramikfiskar, framför allt väggplattor. En sådan hade jag shoppat på loppis åt henne. Kix i sin tur hade fixat ännu en väggplatta av Björn Wiinblad. September. Nu fattas alltså bara maj, sedan har jag en komplett serie. Hurra!


Till och med baksidan är fin... Alla med eget namn och egen mini-illustration. Blir mycket span på tradera nu efter den sista plattan. Hurra!

På tal om tradera så har jag spanat in två delar i Corso av Atterberg för UE som låg ute i dagarna. Ett litet fat/askfat som såldes för hutlösa 140 kr och en "cigarettskål" som såldes för det ännu mer hutlösa 555 kr!

Vi talar alltså om små föremål som är ca 8x8 cm resp. 5x5 cm... Hjälp! Jag betalade 150 för liten vas och fat resp. 200 kr för en stor vas. Grattis till säljarna säger jag!

Ikväll planerade vi scoutterminen. Jag har insett att jag har världens bästa scoutpolare! Bara det är en present i sig. Vi kommer att få en mysig termin med spårarscouterna. Det kan konstateras. Hurra!

När jag kom hem väntade ett finfint svordomsbrev i lådan innanför dörren. Från "Romfa" kom detta brev. Snacka om kreativ brutta. Man kan ju tro att vi är polare. Jag hade tydligen vunnit hennes svordomstävling. En tävling som jag inte hade en aning om att jag deltagit i. Men tydligen. Jag fick en pärlplatta med "FISK!" i en pratbubbla. Super! (Ja... marulk är inte ett fint ord...) Hurra!



Men en FISK avslutar jag dagen och försöker sova fem kvart i timmen. Varför blir det så sent varje kväll? Föresten... sa jag Hurra?

Over and out!



Kommentarer
Postat av: Randiga Tråden

Den danska vasen så snygg.

2011-01-12 @ 09:13:50
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: Anonym

Skölden med fiskarna är varumärke för Michael Andersen & Søn, dom höll till på Bornholm! Kolla lite på PES, där finns trådar med keramik från dem!

2011-01-12 @ 10:15:22
Postat av: Retrolux

@Anonym

Ja, jag såg skölden och kände igen den. Sålde en liten vas eller ljusstake med samma märkning i höstas. Kul att det finns så många bra sidor man kan forska vidare på.



@Randiga tråden

Det är alltid kul att få rota i skåp hos vänner och bekanta. Det behöver inte alltid vara får att få med sig något hem bara att titta är också roligt. Jag hittade säkert 15 röda reijmyreföremål också som jag inte visste att farfar hade.

2011-01-12 @ 13:24:44
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Kix

Såååå snygg vas!!!

Pratade med min mamma om negrovasen mpdell större, som jag vet var lagad men hon hade KASTAT den!! Kan du fatta! KASTAT!!! Men pappa trodde mer på förrådet...

2011-01-12 @ 22:27:39
Postat av: Retrolux

@Kix

Nej! Det går ju inte att kasta en negro, även om den är lagad... Hoppas,hoppas,hoppas på förrådet!

2011-01-13 @ 08:26:53
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Benny

Undrar varför jag kom upp som anonym, det var i alla fall jag som kommenterade ;-)

2011-01-14 @ 20:39:40
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0