Rörstrand

Tänkte slänga upp ett inlägg här. Har tänkt att slänga upp ett inlägg hela veckan. Men det hinns ju inte! Men här kommer det i alla fall. Vill ju gärna skriva en del också. Kanske får lite text stryka på foten idag, bilderna talar för sig själva. Se och njuuut! Det gör jag.

Hamnade av en slump på Rörstands museum i Lidköping förra helgen. Loppisrundorna fick stryka på foten men vad gjorde det när det byttes mot dessa snyggingar. En god lunch blev jag bjuden på också.


Gunnar Nylund. (Hade inte tackat nej om någon erbjudit mig den)

Dekorer:

Ett axplock alltså...

Konst:

Ett axplock alltså.

Vardagsföremål:

Ett axplock alltså.

Reklam:

För andra företag.


För det egna företaget.

Det fanns en del i utställningen som visar "hur gör man?"

Rullstämplar för dekormålning. Ser ut som en äldre version av scrapbook-stämplar. Undrar varför dekorstämplar är 10 000 gånger mer intressanta än scrapbook-stämplar?


Glasyrprover. Färgerna och de olika typerna testades noga för att man skulle uppnå det önskade resultatet.


Gjutformar.

Hon och han. Dessa skulle jag inte heller tacka nej till. Så underbart fina.

Tjusigt.

Utomhus, på baksidan av museet fanns det en mysig restaurang där vi tog plats för att käka lunch. Regnet öste ner utanför och då var det inte fel att sitta inomhus med en kryddig fiskgryta.

Utsikt över en fin gammal industribyggnad:


Utomhus fanns det också en del konst:

Blivande dekormålare visar upp sina alster.

Carl-Harry Stålhane. En av mammas favoriter. Här är en stor väggdekor med musik och dans.

Såklart signerad av konstnären.

Jag hade en enorm tur. De hade en utställning om Signe Persson Melin, en av mina favoriter. Tillsammans med Lisa Larsson är hon väl "vardagsföremålens och funktionens beskyddare".

Utställningen skulle bara stå kvar i ytterligare fyra dagar. Vilken tur att jag fick se den!

Underbart!

Där tog batterierna i kameran slut. Hmmm... Typiskt.
Jag fick tillstånd från museet att fotografera för att använda bilderna själv. Så jag ber er att inte sno mina bilder, det är allstå extra viktigt denna gång.

En trevlig, men lite stressig helg blev det. Dubbla kräftsskivor och Ansgarskyrkans loppis hann jag också med. En del fynd blev det. Jag lovar att ni ska få se senare.

Over and out!

Kommentarer
Postat av: Gila

Jamen ååå dit vill jag åka!

2011-09-01 @ 21:26:53
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Retrolux

@Gila

Det var riktigt roligt faktiskt. Jag trivdes verkligen där jag gick runt bland alla fina saker. Sedan köpte jag på mig ett gäng böcker också. Det var halva priset på nästan allt i "museishoppen".

2011-09-02 @ 08:13:01
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Linda

Härligt! Har aldrig varit där så stort tack för ditt inlägg, nu har jag sett lite av allt som finns där i alla fall. :)

2011-09-05 @ 12:08:42
URL: http://porslinan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0