Det är hela världen - WSJ del 1

World Scout Jamboree på Rinkabyfältet i Skåne, Sverige. 22:a världsscoutjamboreen, klart att jag skulle åka dit. Jag tog värvning som köksdräng i Europas största restaurang som serverade närmare 30 000 måltider om dagen till de hungriga funktionärerna.

Totalt på lägret fanns 39 000 scouter från hela världen och under avslutningsceremonin så fanns drygt 40 000 personer på plats. Detta innebär världens största scoutläger någonsin. (Och jag var där...) Det är nästan lika många människor som var på årets Peace & love-festival som hade publikrekord med 50 000 en av dagarna. Skillnanden är både många och få beroende på hur man ser det. Det är trots allt inte så stor skillnad på ett scoutläger och en festival. Den största skillnaden är nog ändå att en helt ny stad byggts upp i Skåne och att lägret var närmare två veckor långt (för deltagarna, en del av funktionärerna lägrade ungefär en månad).

Jag anlände Rinkaby den 24/7 och siktade på en veckas arbete. När jag kom dit så var det väl "bara" 10 000 personer på plats.

I väntan på funktionärer och deltagare jobbade jag mycket och strosade runt lite på området. Där fanns alla typer av jobb man kan tänka sig:

Byggare bland annat.


Pre-camp. Lägret i väntan på deltagare. Lastpallarna är lägerutrustning för deltagarna innehållande köksredskap, gasolkök, mattält osv...

På torsdagen var det invigningsceremoni vid stora scenen. Alla daltagare var nu på plats på lägret och börjads hopas framför scenen. Tur att scouter är så lydiga och gör som de blir tillsagda.



Kix, Anna och Carola var där...


Ett av de få foton som jag är med på. Blir lätt så när det är man själv som är fotografen.


Trodde bara att vi hade en jord och att det var därför vi ska vara så rädda om den. Men här fanns det en hel massa jordar.




Kväll blev det också...

...och lägersången spelades live för deltagarna för första gången. Det var en fin invigning som avslutades med fantastiska och underbart duktiga TRIX, men vid det laget var det för mörkt och för långt till scenen för att jag skulle kunna fotografera. Synd för det var en snygg show med passande musik.

Lite turer ute på lägret hann jag trots att jag jobbade så galet mycket.


Lägret var uppdelat på fyra olika stadsdelar som hade varsin "symbol" i storformat. Här kan vi se äpelkorgen som stod på Höst-torget. Funktionärerna eller de s.k. IST-arna (International Service Team) bodde i "Spring-town".

Lägret:

När jag var ledig så var det oftast regn eller inte långt från regn. Därför ser mina bilder aningen grå ut. Men vad gör det? Svensk sommar när den är som bäst!

All världens folk representerade i en ovanlig småstad i Skåne:
Klart annorlunda scoutuniform.


Mängder med annorlunda byggnationer fanns det också. Här en "flaggstång".


Tälten som ser ut som spindlar eller bläckfiskar. Perfekt som mattält. Ingick i lägerutrustningen på lastpallen varje by fick.


Scoutflaggor på stora torget.


Uppklädd scoutledare som jag inte kunde låta bli att ta kort på. Tufft! Skulle nog lägga en slant på att denne herre kommer från USA.


På materialstationerna fanns instruktioner på vad som kan tillverkas av slanor. Som om det skulle behövas. Alla byggde för glatta livet efter egen fantasi.




Scoutgrupperna hade gott om flaggor, vimplar och banderoller och talade gärna om var de kom ifrån.


En portal till en Isländsk by, givetvis med en "vikingabåt".


På lägret fanns de flesta religioner representerade i ett eget litet centrum. Här är en kyrka uppbyggd i ett tält som är typiskt för scouter i Tyskland. Detta är en stor variant men det finns mindre som används som boende-tält.

Träffade en mångs kära vänner som jag inte träffat på länge. En eftermiddag spenderades med Lars, Carolina, Örjan, Martina och deras söta ungar. Konstigt att man kan springa på folk sådär bara. Världen är liten. WSJ-världen är ännu mindre.


Efter mycket bus så var det två bröder som slocknade. Tillsammans i lillebrors vagn.


Syskonkärlek!

Flera av länderna som deltag hade tagit fran egna kläd- och tält kollektioner. Här ser ni britternas och amerikanernas varianter:


Blommiga kalsonger... I modell 5XL (lite internhumor för er som var med på lägret, bjuder på den....)



USA:


Första besöket på lägret blev en veckas vistelse med massa jobb, hundratals skratt och bus. Efter den veckan blev det ett kort besök hemma i Västerås igen för lite jobb, lite ompack och vila (?).

I nästa inlägg ska ni få en kik på min och Jessicas roadtrip eller ska vi kalla det semester-resa?

Over and out!


Kommentarer
Postat av: Kix

I wanna go back!!

2011-08-10 @ 19:19:25
Postat av: Barbro

Ja ,ja men först kärna ur 18 liter blöta körsbär !!, altenativet är att bra koka saft på allt.

2011-08-10 @ 22:05:46
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Gila

Ni verkar haft det skoj. Var själv scout som ung och var på något läger, dock inte i denna storlek.

2011-08-10 @ 22:09:25
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Jessica

Vi kom väll fram till att de inte vart nå semester med vårt späckade roadtrip schema :)

2011-08-11 @ 07:38:39
Postat av: Mikael

Du fångade våra Taiwanesiska gästers lägerplats på bild! Det kan man också kalla ett sammanträffande. En av flaggorna gavs i gåva till kåren, så den finns nu till beskådan på Hamre gård.

(Gällande bilden: http://retrolux.blogg.se/images/2011/012_161014921.jpg)

2011-08-11 @ 22:51:22
Postat av: Retrolux

@Mikael

Du skulle varit med! Snacka om världens galnaste grej.



@Jessica

Just det ja, hårt slit, ingen rast och ingen ro. Haha.



@Gila

Då kan du kanske ana min eufori över denna makalösa händelse. Det är verkligen att se hela världen. Du går runt hela jordklotet på mindre än tre timmar. Fabulöst!



@Barbro

Mycket saft blir det. Men lite sylt till pannkisarna hoppas jag att det blev också!



@Kix

Jag med, jag med, jag med!

2011-08-15 @ 22:00:27
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0