Fynd i Dalarna

Tog en tripp till Dalarna för drygt en vecka sedan. Jag ville spana in loppis i Hedemora ishall. Så efter jobbet på fredagen drog jag mot masars och kullors land. Väl framme så kollade jag in Jessicas och Marcus nya lya. De har bytt upp sig och flyttat från sin skokartong till en något större lägenhet. Kanon! Även om jag inte skulle ha lila fondtapet i sovrummet   :)   Jag skulle valt en med 60-talsmedaljonger eller en 50-tals med grafiska mönster... Otippat.

Vi drack vin och chillade hela kvällen. Vi var båda två ganska avslagna. Lite lätt slutkörda efter veckans jobb. Så lite vin och skitsnack var klart uppskattat.

På lördagen stog vi en liten sovmorgon och mitt på förmiddagen var vi på plats i ishallen. Vi orkade inte hänga på låset. Kanske betydde det att vi missade de stora fynden. Men sovmorgon är också skönt... Ibland skönare än att göra de stora fynden.

Började yttervarv och snart stod jag framför Porslinsbloggen personifierad i form av Benny. Efter ett något tafatt hälsande från min sida, kände inte igen honom först. Vi fick en trevlig pratstund och jag köpte en väggplatta av Irma Yourstone av honom. Det var inte Upsala-Ekeby, kanske Lerlaxen eller Halmstad keramik. Fin är den i alla fall. Ett äpple.


Äppel, päppel, pirum, parum. Ser hur Irmas väggplattor hoppar sig här hemma.

I övrigt blev det en del prylar handlat. Inga riktiga fynd kanske men tillräckligt billigt för att det skulle falla Sandbergskan i smaken. Bland annat prutade jag ner en stor kruka från Rörstrand från 40 kr till 30 kr. En större syltkruka med randig dekor. Samma modell som i några av Marianne Westmans krukor, denna var dock inte av MW. Nu står den på balkongen med blåbärsris i. Kanske kan ni får se en bild någon gång. 

Hos en äldre dam hittade jag en figurin "Linda" av Dorothy Clough. Tyvärr illa tilltygad med avslagen hand och fläta. Dessutom en stor nagg på foten. Så synd! Men jag kände att jag ville ta hand om denna lilla tjej. Och för en guldpeng i lösensumma fick hon följa med hem. Storasyrran Linda hade jag redan hemma:


Två gånger Linda. En hel i prima skick och en stackare med trasig hand och naggad fot. Första hjälpen?!

Ett fat från Nymölle av Björn Wiinblad prutade jag också ner lite. Så för 25 pix så blev den min.


Känner något extra för hans bilder. De är så vackra och detaljrika. Jag tycker om Stig Lindberg också men inte så samma sätt.

Efter det var vi färdiga att ge upp. På väg till parkeringen gick vi förbi ett bord där denna kaffekanna stod. Kunde inte stå emot. Kanske måste börja bjuda in till kafferep med sju sorters kakor nu... Inte bästapriset men helt okej. 200 kr fick jag ge efter lite köpslående.
 


Vi hann också med en loppis inne i Hedemora. Erikshjälpen där jag bland annat köpte en Fuga-skål för 7 kr och en skinnjacka för en femma (dragkedjan var paj, men skinnjackor brukar jag inte använda i alla fall.) Där kan man snacka fynd.

Over and out!



Kommentarer
Postat av: Benny

Rätt okej fynd ändå tycker jag, plattan är fin, men som vanligt en udda fågel i hemmet här, den stod framme ett tag innan jag flyttade om, sen hamnade den i en låda...såg du förresten den lilla vasen jag hittade i lördags? Etikettsmärkt "Yourstone keramik" = egen studio?



Jag såg förresten kannan när jag bar in grejer, men jag hann aldrig ut och kolla där, funderade just på priset och om nån köpte, så där fick jag svar :-)



Trevligt att träffas även om det blev ett kort snacka med allt folk som rusade till ;-)



Ps. idag ropade jag in ännu ett Negro-fat på Tradera, ett litet rackarns fat 2126 som jag inte hade! Inte en enda vas i sikte ännu...vi är dock grymt många som suktar efter den serien så det är väl inte att förvånas av den saken!

2011-04-24 @ 23:01:44
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Lybtar

Björns tallrikar gillar vi också. De kan verkligen kosta allt från 10kr till 200kr beroende på vem som säljer. Har inte sett din modell tidigare. Ingår den i ytterligare en serie?

Kul att träffa andra bloggare.

2011-04-25 @ 08:45:03
URL: http://porslinochnostalgi.blogspot.com
Postat av: Angeliqa

Vilka trevliga fynd du gjorde! Jag tycker det blev bra pris på kannan ändå, vet att en del tar betydligt mer betalt för liknande.

2011-04-25 @ 09:44:52
URL: http://sopnedkast.blogspot.com
Postat av: /Mylla

200 spänn för en koka blå (i fint skick ser det ut som?) är väl klart billgt?



http://fyndchans.wordpress.com/2009/04/26/tekanna-koka-bla/



och detta var för två år sen..

2011-04-25 @ 19:37:08
URL: http://myllaskreativa.blogspot.com/
Postat av: Eli

Bra gjort att ta hand om den naggade Linda! Man ser ju hur glad hon är nu. :-)

2011-04-26 @ 01:00:39
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Jessica

...vadå...vill inte alla människor ha lila tapeter????

2011-04-27 @ 14:51:00
Postat av: Retrolux

@Benny

Kul med Koka Blå. Blått bidde det! Måste börja bjuda in till kafferep. Ja, Negrosamligen växer sakta men säket. Jag har tre vaser och tre fat/skål.



@Lybtar

Jag gillar verkligen Wiinblads stil. Så fina illustrationer! Står något med "Christian Dior" på baksidan men jag har inte fattat grejen riktigt. Kanske en serie.



@Angeliqa @Mylla

Jag tycker att det var okej pris. Hade jag köpt på nät-auktion så hade jag kanske fått den något billigare men då tillkommer ju frakt. Prutade ner från 250 kr (eller säljaren prutade själv ner till 225 utan att jag behövde säga nått) till 200. Piken för Koka har gått ner lite tror jag.



@Eli

Hon ropade på mig! Kunde inte svika.



@Rosé Cedergren

Jag trodde alla hade tapeter ala 50-tal... Men lila???

2011-04-28 @ 22:10:36
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0