IKEA - Kasta in handduken

Efter jobbet i torsdags tog jag och Linnéa en tur till Bäckby. Tanken var att gå på Lions auktion och ropa in en massa prylar som jag inte behöver. Tyvärr så var det väldigt mycket, och bara saker som jag verkligen inte behöver. Det var mest skräp. Men inget ont... Pengarna har jag kvar.

Vad skulle vi då hitta på??? Jo, så klart så skulle vi ta en titt på stans senaste storslagna bygge. IKEA. Nordens största (om jag fattade rätt). En stor blågul kloss som trillat ner från himlen. Nja, nu ska jag inte låta så negativ. Det är ju kul om man faktiskt kan hitta alla varor man vill köpa. Men lite konstigt känns det att IKEA på Hälla stängt.

Jo, det var precis så som jag föreställt mig. Känndes lite som att komma till Ryssland eller Australien. Ett gigantiskt bygge. Kanske en tiondel av alla parkeringar var upptagna. Materialisternas paradis. (Okej, jag sa inte att jag inte hörde till den skaran. Mitt material ska dock helst vara lite äldre.).

Jag hade ju ändå lite tur eftersom IKEAs stora flyttrea tajmades in till helgen efter det att jag flyttat. Vilket betydde att jag lyckades roffa åt min två byråar och en del textil. Men annars var det öken. Det var i princip tomt.
IKEA Erikslund:

Ingång. Blågul kluns + grå kluns. Succé?


Utsikt från restaurangen. (genom rutan, ber om ursäkt för speglingarna)


Här kan du bränna pengar ända till åtta varje dag.


Givetvis intog vi en hälsosam middag. En HEL kvist med persilja.

Jag och Linnéa tröttnade ganska fort, efter att ha övat upp vår "hitta-genvägs-förmåga" på övervåningen så käkade vi IKEA-klassikern köttbullar. För att raskt gå vidare på genvägssökandet för att hitta ut. Någon sa till mig att det tog en timme att gå genom hela varuhuset. En timme... Drygt om man bara ska köpa en stekspade.

På fredagen for jag till auktionsfirman för att kika på visningen inför söndagens auktion. Passerade en öde-kåk på vägen...


Kasta in handduken.
Plocka ner skylten.
Dricka upp sista skvätten. 

Ja, ni fattar.

IKEA Hälla R.I.P

Bjuder på:




...som satt utanför jobbet i torsdags. Haha... "liten kanske hittelön kanske"

Hepp!

Over and out!


Kommentarer
Postat av: /Mylla

Visst är dt tråkigt med dessa ikeamonster? Sundsvall hade sveriges 4e IKEA (öppnades 1966), det var iofs litet men ack så charmigt.. Nu har även vi en blå monsterkoloss...

2011-04-19 @ 16:56:04
URL: http://myllaskreativa.blogspot.com/
Postat av: Retrolux

@Mylla

Ja, det nya är ju så långt ifrån mysigt man kan komma. Det känns lite i hjärtat. 1984 stängde IKEA Köping och IKEA Västerås öppnades på Hälla i Västerås.



26 år fick det vara litet, mysigt och lite eget. Nu ser ju "lådorna" likadana ut.



Men när jag var i Australien sände många tacksamhetens tankar till Kamprad. Kaviar och sill kan man ju inte överleva utan någon längre tid...

2011-04-19 @ 23:06:45
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0