Norberg med auktion och Elsas

Efter en mycket lång kulturnatt masade vi oss ur sängen jag och Malin.

På agendan stod blixtvisit i Norberg och på Broarnas auktion. I broarna har de mer av en "bondauktion" än de tjusigare auktionerna de har på auktionshuset här i stan. Med lägsta-rop på 20 kr blir det betydligt roligare att spontan-bjuda.


Auktion i Broarna

Vi stannade ungeför en timme i Broarna och jag hann ropa in en bricka med blandade godsaker på.


Tre serveringsfat - Gustavsberg


En liten skål från Kosta. Vicke Lindstrand?


En sorgligt sprucken, missfärgad och krackelerad Pyro.


Ett serveringsfat - Rörstrand


6 st tekoppar vinranka. Alla i varierande kvalitet från helt okej till totalt krackelerad.

Allt för totalt 115 kr.

Jag lade också bud på en bricka med väggplattor som jag inte har fått hem ännu, så bilder kommer senare.

Vidare till metropolen Norberg där jag växte upp. Målet var först och främst Elsa Anderssons Konditori. Ett av Sveriges bästa. Med bevarad inredning från 1800-talet.


Elsas


Fikat på Elsas


Malin på Elsas. I bakgrunden kan man se lite av inredningen.


Nästa anhalt?

Vi hann med ett snabbt stopp uppe i Kärrgruvan vid de gamla gruvhålen också. Synd att det fina gamla gruvområdet får förfalla som det gör. Det är ju trots allt ett ekomuseum. Det borde vara ett givet besöksmål men man vill ju inte åka dit när det är dåligt underhållet.




Mer hann vi inte med i Norberg. Malin skulle åka med tåget från Västerås på eftermiddagen. Vi får nog ändå ta en ny tur till Norberg för att kolla in allt det andra man måste se när man är där. Lapphyttan, Mimerlaven, Karbenning, Blå grottan, Polhemshjulet, Svinryggen..........

När jag kom hem så fick jag titta på grejerna som mamma ropat in på auktionen i Västerås som hon besökt under dagen. Lite smått och gott blev det som jag fick ta hand om. 

Bricka med blandat smågodis:


Några prylar till mig och några behåller mamma. 


Sockerskål och gräddkanna från Reijmyre. Kanske Monica Bratt? Och en miniatyrvas av Erik Höglund, ca 4 cm hög. 


På en bricka fanns dessa tre jultallrikar av Stig Lindberg.


Där fanns också fyra fräcka fiskar. Något krackelerade och utan stämpel. Någon som vet?

Kvällen blev lugn. Sortering bland flera hundra bilder som jag tagit och några jobbsökningar. Sedan var det bara att krypa isäng, kudden väntade. 

Det har varit en lång helg med många glädjeämnen. Tack alla ni som förgyllt den. 

Over and out!



Kommentarer
Postat av: Eli

Vilken härlig dag! Och Elsas är verkligen ett ställe värt en resa. Längtar dit när jag läser ditt inlägg.

2010-09-24 @ 11:37:57
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0