Min vana trogen


Tog jag en tur till Hälla idag. Började på IKEA och intog lunch bestående av köttbullar för 16 kr. IKEA gör i alla fall allt för att jag ska få pengar över till mina loppisrundor. Och idag hade jag lite tur. Hittade en grej som var extra intressant.

Jag började på Stadsmissionens loppis. Där brukar jag inte ta en korg, men ganska snart var jag tvungen att hämta en. Händerna blev fulla. Det är lite jobbigt med deras korgar eftersom det är hinkar och inte vanliga korgar. När man mest höper glas och porslin blir det lite klurigt...

Över till inköpen:


Två små jungfrur köpte jag för 10 kr st. Frågan är om det är Signe Persson Melin eller finns det kopior på dessa också? Kalasbra oavsett.


Två oljelampor från Höganäs Den svarta är den vanliga Aladin. Den rosa vet jag inget om. Lite annorlunda. 10 kr/st. Tittar man noga på bilen kan man också se hur det ser ut i mitt kök. Jag gillar prylar man kan spegla sig i...


Så till den intressanta prylen. En lockask som är omärkt. Jag är i det närmsta säker på att den är från UE eller Gefle eftersom formen är identisk med Vinga sill-burk. Ni kan ju själva ta en titt. Här är nyförvärvet (10 kr) och min rosa Vinga från bokhyllan:


Vet du något om den gröna? Kommentera gärna! Porslinsbloggen har också haft ett inlägg med annorlunda vinga.

Denna goding passerade jag men stegade ganska snart tillbaka:


Ingen prislapp så jag erbjöd 20 pix och det fick jag den för. Äntligen har jag en sykorg att lägga mina pågående projekt i. Det var på tiden. Jag har letat länge.

Vidare till Brödet och Fiskarna som precis har byggt om och snyggat till i butiken. Det blev bra enligt min åsikt, lättare att överblicka. Tyvärr inga större fynd mer än denna:


Ett större serveringsfat som inte har någon märkning under. Jag fastande för formen och kommer att använda fatet att servera kakor eller nått annat gott på. 15 kr fick jag betala så det var inte så mycket att fundera över.

Jag kollade också in visningen på auktionshuset och jag kan åter meddela att det är tur att man inte kan köpa något direkt. Men jag blev sugen på fler av grejerna...

Imorgon kanske det blir en liten loppisrunda på Bäckby för att sedan försöka tapetsera fondväggen nere i vår uthyrningslägenhet. Vi skulle behöva hyra ut den snart...

Over and out!




Kommentarer
Postat av: Benny

Ja, det är en Gefle-burk, modellserien heter BI men jag kommer inte ihåg numret på rak arm, kolla min samlingssida (länkad från bloggen), där finns det fler burkar med måttangivelser!

Glasyren var svår att se färgen på, är den en grön nyans? Jag känner inte igen den färgen, möjligen är det Smaragd-glasyren, men den kändes inte helt rätt...

2010-09-10 @ 20:09:03
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@Benny

Aha!

Det ska jag göra. Det kan nog stämma med smaragd-glasyr. Den är ganska mörkt grön. Jag ska diska den, ganska skitig. Och botten är repig på insidan, men ändå fri från nagg. Återigen, tack för ett upplysande svar.

2010-09-10 @ 22:31:50
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0