Polar blev Radar

En liten uppdatering följer här.

I tisdags köpte jag ett fat från Upsala-Ekeby. Signasturen "ses" hade jag inte riktigt koll på. Något låg i bakhuvudet men jag visste inte riktigt. Jag gjorde som jag brukar när jag hittar ett föremål från UE som jag vill veta mer om. Jag kollade UE Boken på nätet som man hittar på Grödinge Antik & Designs hemsida:

http://www.upsala-ekeby.com/

Grödinge ligger strax utanför Södertälje och under sommaren kan du bland annat besöka deras antikbutik och se sveriges största samling av UE-keramik.

Ja... UE Boken var det ja... Grödinge Antik har sammanställt en lista över föremål från Upsala-Ekeby. Så om du har ett föremål med tydlig märkning kan man titta i listorna och på det sättet hitta föremålet i fråga. Även föremål med otydlig märkning kan man med lite tur hitta genom att titta på de många foton som finns med i registret. 

Så, sagt och gjort. Jag satte mig framför datorn med mitt nya fat. Tydlig märkning. Tänkte att det blir en lätt match att hitta fatet i listan. 8073S..............Där! 8073S - vas - Polar- Sven Erik Skawonius

???

Mitt fat är alltså en vas.

Det stämmer ju inte. Jag skickade iväg ett mail till Johan på Grödinge antik och frågade om detta. Givetvis ett fel i listan. Min vas Polar blev på ett par sekunder till ett fat Radar från 1968-1969 av Sven Erik Skawonius.



Listorna är nu riktiga. I alla fall kring numren 8070 M till 8077 S. Tryckfelsnisse kan ta sig in på alla ställen. Kul att fånga honom! Hur som helst är jag mycket nöjd med mitt inköp.

Tack till Johan för trevligt bemötade och upplysande e-post-kontakt! Det hade blivit betydligt mycket klurigare att ta reda på vad man köpt om inte listan funnits. 

Over and out!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0