Multigrejs

Nu, äntligen ska ni få uppdatering på auktionen i söndags. När mamma gick bazokas och köpte nästan allt på vår intresselista. Det började vid lunch i söndags. Vi hade några nummer bland kuriosagrejerna.

På den första brickan vi bjöd fanns detta: Bricka 1.



Främsta anledningen att jag bjöd på brickan var den mörka vasen med ljusblå mönster. Det är en vas som tillverkades av Upsala- Ekeby för Turitz & co. Mari Simulsson står bakom formgivningen. Det är den mindre av de två (?) vaserna som finns i serien. Jag köpte en likadan på Tradera för ett tag sedan, men den var ganska illa krackelerad på insidan (i annonsen stod det "lite krackelerad, går ej att fånga på bild"). Så jag tänkte att jag skulle byta ut den, nu verkar det dock som om mamma också vill ha en...



Maris vas som hade ganska otydlig märkning hade sällskap av en gul vas av Göran Andersson för UE, en liten pyro, Delar ur servis Taggen från UE, en karott från Rörstrand och ännu en Mari-vas (tyvärr illa naggad och limmad).

Sedan ropade jag in en bricka lite sopntant. Bricka 2. På den fanns detta:


Servisdelar ur "Kungliga slottet" från Gustavsberg, två norska fat och två massiva ljuslyktor från Kosta.



Sedan blev det lunchdags för oss. Vi tog en promenad till hamburgerhaket där vi smörjde kråset. Vi var tillbaka på auktionshallen lagom till möbelauktionen började. Jag hade spanat in en ergonomisk kontorsstol och mamma hade kollat in ett par karmstolar som skulle passa ganska bra nere i "hyreslägenheten". Dessutom fanns det ganska många roliga möbler.

Jag ropade in kontorsstolen för totalt 730 kr och det var ett bra pris för en fin stol som inte alls var sliten. Att beställa en sprillans ny kostar sju lakan och det har jag verkligen inte lust att betala. Nu kan  jag allstå sitta bra när jag skriver inlägg i bloggen. "Its a win, win".

Mamma ropade in karmstolarna och jag råkade köpa ett sminkbord från 50-talet. Det får väl bli ett renoveringsprojekt. Som om inte jag hade projekt så att det räckte??????

Sedan lastade vi bilen och drog hemåt, packade ur och tog en fika. Mamma for tillbaka till auktionfirman och jag stannade hemma för att bjuda på ett fat på Tradera. Ett snyggo-fat som passar till Maris vas på första brickan.

Tydligen så ropade mamma in nästan allt på vår lista medan jag var hemma. När jag ringde bad hon mig att ta med mig flera kassar. Sagt och gjort. Tre tygkassar i bagaget och jag for till auktionshuset. Och visst hade hon ropat. Tydligen gick de flesta brickorna för låga summor. När jag kom dit var det bara att börja packa. Vi fyllde våra kassar, totalt fem stycken tygkassar modell större. Och det blev trångt!

Detta blev inropat:

Bricka 3:


Grönt "skrivarkit", stor (ful) pressglasskål, Arabia såssnipa, två söta knivhållare...


...en röd vas Gabriel, en vit Ekebyvas och en glaskaraff.
 

Någon som har koll på dessa söta? Vem? Vad? Från?

Bricka 4.


Tre Fugor av Sven Palmqvist för Orrefors

Bricka 5.


Blandat smågodis. Mari-fat med blåa blommor (tyvärr lite naggat), vas - stavanger och flaska Stålhane m.m.

Bricka 6. Som i själva verket var två brickor.


Tekoppar och fat Stavanger, triangelskål, sockerskål och fat Oliv från Rörstrand...


...Terma av Stig Lindberg, hästskål (???) och assietter från Gefle Astra och ???...


... fat från Gustavsberg av B Jonsson och tysk vas.

Bricka 7.


Vas och skål båda från Upsala-Ekeby Ingrid Atterberg och Oldfors.

Bricka 8.


Krus från Bo Fajans, vas av Ingrid Atterberg, skål Califonien av Stålhane, gul vas av Göran Andersson och gult fat Pastell m.m.

Bricka 9.

Två karotter/grytor från engelska Denby och...


...fat och vas Atterberg. (Vasen har en nagg)



Bricka 10.


Blandat glas från Boda, Orrefors, Skruf, Kosta m.m.

Bricka 11.


Bricka med vaser, bland annat en UE-vas och en Strikt av Bengt Orup för Johansfors glasbruk. Även ett par vaser från Skruf.


Grymt snygg vas, sorgligt nog hade den ett par nagg upptill.

Såhär såg det ut i mitt kök när jag diskat det som behövde diskas.


Det blev mycket grejer. Det blev gaaaaalet mycket grejer. Nu är det strängeligen köpstopp. (Tills jag hittar något annat fint...)

Oj... jag glömde nästan...

Over and out!



Kommentarer
Postat av: Clinen

Dra mig baklänges vilka fynd! Servisdelarna på översta bilden blev jag lite avundsjuk på! ;) Och sockerskålen med lock från rörstrand också. Jag har en fast utan lock. De pastellfärgade tekopparna var också otroligt ljuvliga! =) Grattis till otroliga fynd!!

2010-10-07 @ 11:51:28
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Marie

Wow!!!! Vilka fynd, det ena efter det andra! men det roligaste var när du skrev att du "råkade" köpa något...hahahaha den ska jag köra med när min man grymtar över mina inköp. Något man "råkat" göra kan man ju inte hjälpa riktigt...

ha en bra dag!

2010-10-07 @ 13:38:41
URL: http://loppisletaren.blogspot.com/
Postat av: /Mylla

Vilket fyndande! man blir lite avis.. igen!



Har du föresten hittat hit;



http://www.precisensan.com/antikforum/



om inte så är det ett bra forum där man lär sig massor!

2010-10-08 @ 00:16:45
URL: http://myllaskreativa.blogspot.com/
Postat av: Retrolux

@Clinen:

Tyvärr så är locket till sockerskålen sprucket och lagat. "Taggen" känns lite annorlunda och det är ju ganska roligt och jag tycker det är lite synd att jag dricker te ur baljor och inte ur tekoppar. Då hade de defenitivt fått byta plats med mina nuvarande.



@Marie

Glad att kunna hjälpa till att ge dig fler anledningar att shoppa på loppis. Jag "råkar" ofta handla.



@Mylla:

Jag har nog varit inne där någon gång, men jag är inte registrerad eller så. Kanske tål att tänkas på.

2010-10-08 @ 12:20:34
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0