Retro Linköping 4/4 Loppisjakten

Dags för den stora loppisdagen. Jag släpade runt Malin på tre olika ställen i Linköping. (Tack och förlåt Malin) Efter en del klurande så styrde vi kosan mot Återvinningens loppis i Linköping/Hackefors.



Sägs vara den största loppisen i Linköping. Massa roliga saker, men ingenting som föll mig i smaken. Eller nja, vissa fina saker hade för saftigt pris, även om det mesta var bra prissatt. Strax innan vi skulle gå så insåg jag att jag missat att kika på ett par hyllor och hepp! Där stod det några fina saker:


Finfin Fuga ishink av min största idol Sven Palmqvist, orrefors. Gillar colora bättre men vem kan motstå denns skönhet? 90 kr fick jag betala och det är ett skäligt pris enl. mig.


Hittade också tre skålar. Tror att det kan vara Reijmyres "puck" av Monica Bratt i klarglas. Nån som vet kanske kan räta ut frågetecknet... 15kr/st betalade jag i alla fall.


Tre glas i ljusblått glas. Har redan en drös i mörkblått / rökfärgat. Någon upplyst människa som har koll?
10 kr/st gav jag för dem.

Vidare in till stan igen. Där började vi på röda korset eftersom stadsmissionen inte öppnat för dagen ännu. Tyvärr inga direkta fynd utom en liten brosch i form av fem löv som bildade en liten krans.



Vidare tillbaka till Stadsmissionens loppis. Malin började vackla lite på benen... jobbigt att vara på loppis med en sån som mig som ska titta så noga på allt.



Här shoppade jag också en del prylar. Vet dock inte om det var några större fynd. Hittade också ett gymt snyggt fat från Upsala-Ekeby (tror att det var Atterberg om jag inte minns fel) med en ännu grymmare nagg. En nagg i gigantklassen, var väl 3 cm lång och 1 cm bred. Det var nära att en tår trillade över min kind.

Här är inköpen:


Fler skålar. Dessa vet jag inget om. Är väldigt lika puck-skålarna men dessa är tvåfärgade med klarglas i skålen och grönt glas i foten. Någon??? Jag betalade 60 kr för dessa fyra och fick med en snarlika skål som hade lite annan form.


Räkskål LK90 från Gulla Skruf. Prima kvalitet, ina nagg eller ens repor. Kunde inte motstå den snygga petroleumblå färgen heller. Hela 30 kr fick jag punga upp.
(tack till bloggen 50-tals keramik för info om denna: http://50-talskeramik.blogspot.com)



Dessa söta emaljerade koppar stod på en fyndhylla. Kan väl passa bra i skogen tänkte jag. 1kr/st.

Stackars Malin höll på att stupa vid det här laget och jag var ganska nöjd (och pank) så vi beslutade oss för att ta med oss Niklas och åka till IKEA och käka lunch. Lunchköttbullar för 16 kr, det tackade min plånbok och min mage för.

Efter en god lunch kikade vi runt lite i shoppingcentret och snart var det dags att åka in till centralstationen i Linköping och fixa biljett till mig. Fick bita i det sura äpplet och vänta en timme på nästa tåg för att spara 100 pix i biljettpris. Fick ändå betala 300 kr för att åka hem till Västerås. Galet dyrt! Hade nästan tjänat på att ta bilen...

Glad, lycklig men halvdöd kom jag hem till Västerås där min snälla morbor hämtade upp mig på centralen. Tre extra kassar hade jag inte räknat med att få med mig hem... Så det kan gå.

Tack till Malin och Niklas med familjer för en trevlig helg och jag vänta med spänning på att du ska boka in en helg här i Västerås/ Norberg snart Malin. Då ska vi kolla in gruvorna i Norberg och gå på auktion i broarna. Lite Elsas konditori blir det också så klart!!! Det var ett sammandrag från helgen i Linköping.

Over and out!


Kommentarer
Postat av: Carola

Hallå!

Jag hänger på loppis-turer! (Om du inte vill slita ut dina andra kompisar!)

2010-08-25 @ 20:35:16
Postat av: Retrolux

@Carola: Topp! Jag hör av mig nästa gång jag har något på G och du hör av dig till mig. Låter som en plan. En bra plan.

2010-08-25 @ 22:10:36
Postat av: emma forsgren

hej

Du är inte sugen på att sälja av de tvåfärgade små dessertskålarna för att få mer plats i skåpen till olika fynd. jag är villig att betala 60 kronor stycket för dem för det är exakt sådana jag letat efter jättelänge!

mvh Emma

2010-12-10 @ 15:05:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0