Loppisäventyr i Örebro och Hallsberg

Lite segt att kliva ur sängen på lördag morgon, kom iväg en halvtimme senare än jag tänkt mig. Brassade på mot Örebro och den stora loppisen i golf-hallen. En stor hall där man kan hyra bord. Hittade en parkering efter mycket om och men, det var smockat med folk och ändå verkade det som om lugnet hade lagt sig en aning, folk var redan på väg därifrån. Strosade runt mellan borden och kikade. Ingen större lycka mötte mig men jag köpte en lite flaska (jungfru-mått) med 2 glas från sea-glasbruk till min flask-samlande mamma. Sedan hittade jag denna på ett bord:



Vas i grönt och klarglas. gillade formen, betalade en guldpeng.


Denna lilla Fuga av Sven Palmqvist för Orrefors. Mini-modell i fin kvalitet. Prutade ner till 40 kr. Vet inte om det var ett bra köp, men jag gillar den.

Sedan hittade jag inte så mycket roligt. Köpte ett pussel med Pippi Långstump för 5 kr, tyvärr visade det sig att det inte var komplett när jag kom hem. Suck.

Sedan hittade jag ett stort stycke läder också som kan användas till exempelvis knivslöjd till kniv-slidan. Så nu kanske det är dags att fixa ett handtag till mitt handsmidda knivblad? 40 kronor var ett riktigt fynd.

Trots fyndbristen tappade jag inte modet. Vidare till Ica Maxi för snabblunch bestående av korv och sedan klurade jag ut hur jag skulle åka genom stan för att komma till nästa loppis - Bra och Begagnat som låg i utkanten av citykärnan i ett industriområde. Efter lite snurrande hittade jag trots allt dit och jag hade en hel timmes strosade framför mig. En stor och fin butik med ordning bland grejerna. Vissa grejer var riktigt billiga, andra saker var galet dyrt. Tog med mig en kasse saker därifrån i alla fall...


Ett glas. Inget speciellt vad jag vet men fin färg och snygg form. 15 kr.


Grön vas. Ser ut som Turbin men jag har aldrig sett en vas tidigare. Tur att ni glaskunnare finns där ute! Med på bilderna finns också dessertskål i lila/purpur som mamma hittade på sin loppisrunda i lördags. 25 kr för vasen, 15 för skålen.


Fler fuga blev det. Här i klarglas. Tror att alla är fuga. Men de två mindre skålarna har igen märkning. Dock är den minsta en exakt kopia av en märkt skål jag har här hemma.

 Finns det fugor som inte är märkta under? Har aldrig sett förut utan märkning. De färgglada colora-skålarna är ju inte alltid märkta under, med de är ju också lättare att identifiera. För en billig penning blev dessa tre mina och kommer pryda Fuga-hyllan finfint. Den största kostade 35 kr (dåligt skick, någon har använt elvisp i den) och de två små kostade 20 resp. 15 kr.


Vid kassan fanns en massa nålar. Hittade ett par som är scoutnålar och några skogsmulle fanns också. 3 kr/st.

Vidare i raketfart mot Hallsberg. Hittade till Uffes Lada utan större problem. Tyvärr hade alla börjat plocka ihop, så jag gick en snabb-runda för att kolla läget och köpte sedan detta:


Fat med okänt ursprung. Går att läsa 752 (?) under. Tyskt månne? 30 kr.



Ett par tuppar från Nusnäs i Dalarna. Lite slitna. 5 kr/st

Fanns även ett gäng nålar här, dessa fick jag ge 20 kr / 10 kr /10 kr för.


Nålen till vänster är en jubileumsnål från Hedemora. Lite kul att hitta den i Hallsberg. Extra kul eftersom jag med gott samvete kan sätta den på lägerbålsfilten eftersom jag är stolt scout i Hedemora scoutkår. Hedemora 500 år står det på nålen. Då har den ca 64 år på nacken beroende på när jubileumet var, borde varit jubileum 1946. Staden fick sina stadsrättigheter 1446. Men vad vet jag... De andra nålarnha är även de scoutnålar för olika scoutförbund i Sverige.

Lycklig och utmattad slog jag mig ner på ett lokalt café med en chai latte och pustade ut innan avfärd mot Rönneshytta där Elisabeth, Tony och Lilly bor. Mer om det i nästa inlägg.

Over and out!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0