Cliffhanger

Nu har stunden kommit för mig då jag ska avslöja mitt superfynd som jag hittade i fredags på Ansgarskyrkans loppis. Ni som läst kommentarerna på förra inlägget har säkert fattat att jag hittat en Hjördis Oldfors. Där på ett bord bland massa annat bråte låg den. Mitt hjärta stannade för några sekunder och snart stod jag med denna skönhet i min hand. Med ett fåfängt grin på läpparna och knogar som vitnade plockade jag fram en stora plånboken och betalade. Denna lilla tingest gjorde besöket på loppisen värd mödan att trängas:


Otydlig stämpel gjorde nog att denna hamnade på 5-kronorsbordet. Just det 5 KRONOR!

Det är en Kokos av Hjördis Oldfors för Upsala-Ekeby. En av de minsta modellerna och skicket är inte perfekt. Inga nagg men ett par märken från tillverkningen och någon repa. Men lyckan är TOTAL!

Har ni gjort ett likande fynd ni minns extra mycket? Berätta gärna i kommentarsfältet!

I övrigt så gjorde jag ytterligare några bra köp:


En figur från BRIO, har ett antal år på nacken. Fint skick förutom att han saknar ena armen. 5 pix.


Emaljerad skål med tomtar. Tror inte att den är svensk. Typ Tjeckisk eller så. 20 kr. Får väl ha juläpplen i den eller nått.


Små emaljfat (?). Kan de vara norska? Ingen aning 5 kr /st.


Fin ros i porslin. Vet inget om denna heller. Ca 7 cm stor. Någon? 5 kr betalade jag.


"same-sljöd" Minikåsa och sked. 10 kr.


Litet krus från UE. Replik av krus som fanns med på skeppet Wasa. Lite roligt tyckte jag. 10 kr.


Fat med motiv från Lidköping. Rörstrand och dekoren är tydligen av Gunnar Nylund. Man lär sig något nytt varje dag. Föll för de snygga illustrationerna. 10 kr.

Utöver detta fick ett par orkidékrukor följa med när jag svävade på små kokos-doftande moln på väg hem.

Imorgon ska ni få se resultatet av loppisrundan i Örebro och Hallsberg i Lördags.

Over and out!






Kommentarer
Postat av: /Mylla

Skålen med tomtar tillhör troligen ett glöggset, mina föräldrar har en liten kastrull, och en större med lock i samma serie, dessutom medföljde skedar med rött svarvat handtag. Ska kolla nästa gång jag är hemma hos dem om något är märkt, skedarna vet jag är märkta med "rostfritt" så de torde vara svenska!

2010-08-30 @ 15:26:46
Postat av: Retrolux

@Mylla:

Kul att höra om skålen. Såg att det fanns en kastrull med likadan dekor på samma loppis. Men det var så sjukt mycket folk att jag inte kunde kolla så noga. Kanske nån annan vet någon om skålen?

2010-08-30 @ 15:41:29
Postat av: Benny

Grymt fynd den Kokos-skålen! Jag har en likadan i min samling, den fick jag inte gratis kan jag säga...dock fyndade jag den största skålen för dryga 200 kr på en loppis, det i sig var ett superfynd, dom största delarna vill gärna dra iväg mot 1500-2000 kr på auktioner och liknande!

2010-08-30 @ 15:54:47
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@Benny

Trägen vinner! Lyckan är total när man gör sånna fynd. Vad kul att vi fyndat den minsta resp. den största ur samma serie.

2010-08-30 @ 17:31:52
Postat av: Peter

Grattis till ett riktigt fynd!!



Kokos-serien är, som du skriver, väldigt eftertraktad!! Att hitta ens något på loppis är ovanligt och att då lyckas hitta en för 5 kr är ju helt underbart!!



Eftersom jag samlar just UE-keramik har jag hittat en del fynd ifrån UE genom åren. Bästa fyndet är nog fortfarande en numrerad golvvas av Ingrid Atterberg, gjord i 100 exemplar, som jag hittade för 80 kr (se inlägg om detta på bloggen)

2010-09-03 @ 08:39:12
URL: http://www.upsalaekeby.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@Peter:

Såg på din blogg att du också har gjort mängder med fynd. Känns så bra när man faktiskt hittar något. Man lär sig ganska snabbt vad man ska kolla efter.



Och tack vare intresset så kunde jag fynda kokos-skålen. Stämpeln är nämligen kass. Går inte att tyda mer än ett par siffror och med god vilja Hjördis signatur. Men skålen är ju inte helt mint, liten tillverkningsskada finns det. Men den är helt naggfri.

2010-09-03 @ 11:45:49
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Ilona

det här inlägget är ju tre år gammalt så du vet kanske vid det här laget att tomteskålen är Arabia och att kokos-skålen är såld som andrasortering, på Uppsala-Ekeby ristade man in ett kryss då.

Svar: Jo, efter lite efterforskningar så förstod jag att emaljskålen var Arabia. Krysset under kokosskålen hade jag nog kolla på redan på den tiden. :) I mina hyllor finns ett och annat föremål med kryss under. Ett par, tre stycken eller så.
Anna Sandberg

2013-08-16 @ 09:31:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0